Så påverkar olika frukter ditt blodsocker!

Frukt är bra! Frukt är nyttigt! Frukt innehåller massor av vitaminer!

Men detta inlägg är till för att visa hur olika frukter påverkar ditt blodsocker d.v.s. vilka frukter som har lågt respektive högt GI. Ju längre ner på listan de kommer, desto högre GI och därmed desto större påverkan på blodsockret.

Lågt GI:

Citron
Körsbär
Plommon
Grapefrukt
Persika
Omogen banan (grön)
Jordgubbar
Päron
Äpple
Apelsin

Mellanhögt GI:

Vindruvor gröna
Vindruvor blåa
Banan (brun, övermogen)
Kiwi
Mango
Papaya
Banan (gul, mogen)

Högt GI:

Nätmelon
Ananas
Nektar
Vattenmelon

Tänk även på att om frukterna är konserverade så stiger GI ytterligare!

Kram Annika

  1. Testar just nu att baka proteinmuffins. Har ett proteinpulver med jordgubbssmak. Ska bli jättespännande att se hur det går. En fråga dock – ska äggvitorna vispas först innan resten blandas i eller ska bara allt blandas ihop? Annars när man bakar med äggvitor så ska de ju i princip alltid vispas till hårt skum men det stod inget om det i ditt recept.

    Muffinsen står så rosa och fina och svalnar på en plåt. :-)

    1. Jag blandar bara allt tillsammans! De blir som sagt lite ”blötare” än vanliga muffins, men om man har ett gott proteinpulver så blir de riktigt goda! har du det?
      Kram Annika

  2. Det är (nästan) alltid så att det godaste är det onyttigaste.. Men hur många frukter ska man äta om dagen? Det måste bero lite på vilka frukter som man äter och så eller?

    //A

    1. Ja det gör det, men för mig brukar 1 om dagen kännas bra! sen försöker jag få i mig vitaminer via grönsaker!
      Kram Annika

  3. Hahaha, mina favoriter hamnade såklart i sista listan. Antar att du menar nektarin och inte nektar och det är min favorit just nu. Äter mängder. Men vem orkar bry sig om att de har högt GI. Inte jag…

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..