Träning utan att blicka tillbaka

tightsben

Igår blev det en promenad runt Kungsholmen här i Stockholm. Bullen i ugnen verkar sova när jag rör på mig, men så fort jag stannar börjar den slå frivolter därinne… Foto: Petra Månström.

För ett år sedan låg jag i slutspurten av min träning inför ett nästan åtta mil långt bergsultramaraton i schweiziska Alperna. Idag är förutsättningarna lite annorlunda. Tänkte beskriva lite hur jag tränar just nu, för den som är intresserad.

Kunde springa relativt obehindrat i början av graviditeten, men någonstans i vecka 12-13 började ständig kissnödighet sätta stopp för harmonin i löpningen. Det blir liksom inte roligt att ge sig ut när man vet med sig att man efter någon kilometer måste leta upp en toalett, för att sedan behöva göra exakt samma sak efter ytterligare några kilometer. Så efter Nike Women’s 10 K (som innehöll tre toabesök) accepterade jag motvilligt att löpningen får läggas på hyllan för ett tag.

Det jag däremot har lagt mycket krut på är funktionell styrketräning för hela kroppen, men med extra fokus på bålstabilitet, rygg och mage. Har dammat av två gamla favoriter, nämligen cirkelfys och skivstång, som är två olika gruppträningspass som Friskis & Svettis erbjuder. Cirkelfys är precis som det låter, nämligen cirkelträning med stationer där man utövar diverse olika övningar som till exempel rodd med TRX-band, plankan, axelpress, knäböj med medicinboll och så vidare. Det fina med cirkelfys är att det är instruktören som sätter sin personliga prägel på passet genom valet av övningar, så det blir aldrig tråkigt och variationen är stor. Extra plus för att man också är rejält under lupp som deltagare, minsta miss i tekniken så får man snabbt hjälp och tips. Det jag gillar med de här passen är att de ger såväl uthållighetsstyrka (på grund av många repetitioner) som flås eftersom pauserna är korta.

tightsben3

Redo för skivstångsträning i grupp på Friskis & Svettis. Ett riktigt roligt och funktionellt pass där man får pepp av de andra deltagarna. Foto: Petra Månström.

Skivstång är inget konstigare än skivstångsträning i grupp. Man kör relativt många repetitioner med korta pauser, så även här handlar det mer om uthållighetsstyrka och flåsträning än ren styrketräning. Men just nu gör det inget, jag är inte ute efter att prestera utan vill hålla kroppen funktionell, stark och smidig. Dessutom är de här passen liksom promenaderna guld för min onda rygg. Där handlar det inte om foglossningar, har såväl läkare som sjukgymnast konstaterat. Istället handlar det om att min core aktiveras när jag rör på mig eller tränar, därför minskar smärtan just då och några timmar efteråt. När jag däremot står eller sitter stilla längre stunder börjar det göra galet ont i ryggen, så ont att jag börjar gråta. En smärta jag faktiskt aldrig tidigare har upplevt och som väl kanske kan liknas vid svårt ryggskott. Inget vidare roligt, hur som helst.

Utöver träningen jag beskrev ovan tränar jag dagligen bäckenbottenmuskulaturen samt de inre och yttre magmusklerna med mera med hjälp av Katarina Woxneruds utmärkta app ”Mammamage”. En app som alla borde ladda ner och träna efter, oavsett om man är gravid eller inte och oavsett kön. Den är riktigt, riktigt bra! Övningarna kan utföras i stort sett när som helst, när man tittar på tv, står i en kö eller är på bussen.

Försöker tänka på att vara här och nu med min träning och inte sörja över att jag tränade på ett helt annat sätt för ett år sedan. Det är svårt att acceptera, men viktigt. Mindfulness har inte aldrig varit min starka sida, trodde jag, tills en vän påpekade att bara att kunna genomföra ett ultralopp tyder på stor förmåga att vara i nuet. Så den känslan försöker jag nu applicera på min situation just nu. Det är som det är och framtiden tar vi senare. Nu jobbar vi med nuet.

Så, sammanfattningsvis består min vardag just nu av en hel del träning. Det gör att jag håller ryggsmärtan i schack, liksom humöret. Känner också tydligt att Bullen i ugnen gillar när jag är aktiv, för då verkar den sova eller åtminstone inte ge ifrån sig så mycket rörelser. Men när jag lägger mig ner och vilar blir det full rulle med frivolter och sparkar. Oh well…

 

  1. Ett annat träningstips för graviditeten är simning. Det räddade mig när inget annat fungerade längre. Skönt att känna sig viktlös för en stund.

  2. Exact o när övningsbanken är stor tar man bort tråkiga övningar o kör bara de som är
    roliga ! (iallfall på semestern)

  3. Cirkelfys är ett riktigt bra alternativ till gym, man får superbra allroundträning för flås, balans, rörlighet, styrka etc. Samtidigt som man samlar in en övningsbank som man kan använda själv på semestern, hemma osv.

  4. Frivolter är det en akrobat ? …roligt att du skriver om cirkelträning minns gympan på 70-talet de flesta tyckte det var ok
    alltid fanns det någon station/övning man var bra på.Känner flera som gillar Friskis cirkelfys.gymtränat 40 år det är en
    ”konstig miljö” förstår att många ej vågar börja.Några friskis har cirkelfys för ungdomar ej så dyrt.
    Sedan mars förra året tränar även jag inre magmuskler har gjort det klassiska misstaget starka ben ,svag midja,rumpa !
    Cirkelfys helt klart ett alterantiv till gym.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..