Sömnbrist, tankar och tips 

29 april 2017 3 kommentarer
vardag

Bästa Mia har haft tema sömn på bloggen. Och med sömn menar jag BRIST på sömn.
Det kanske kan kännas lätt stressande att läsa om hur bra sömn är och hur dåligt sömnbrist är, men jag tycker det är mer intressant, och lite skönt. Skönt att höra att man blir lite korkad och instabil, till exempel. Då är det ju liksom inte JAG, utan sömnbristen!

Sedan tror jag att det är lite mer okej nu när sömnbristen inte är hemsk, och – jag skäms lite för att säga det – oftast mitt eget fel. Jag går inte och lägger min i tid!!

Men var det i höstas? Vintras? Då hade vi en galen period, vet att jag skrev om den och fick många bra tips här om samsovning med mera. Och den sömnbristen, som inte är lite för kort natt, utan TOTALT upphackad natt som DESSUTOM var för kort, ja då är man inte kaxig…

Mina bästa tips vid sömnbrist:

1. Fundera på vad som gör sömnbristen så minimal som möjligt. Anpassa sedan livet därefter – möblera om/återgå till nattblöja/sova i barnens rum/whatever som krävs för att få liiite mer kvalitetssömn. Kom ihåg, inget är för evigt! Framför allt inte i småbarnsåren.

2. Sov ut på helgen. Om man är två vuxna så turas om. Så gör vi varje helg. En går upp med barnen lördag, två timmar senare byts man av och får sova nån timme. Dagen efter är det tvärtom. Slutsats: inga planer före kl. 11.

3. Sänk ribban. Tjatigaste tipset men det tål att upprepas. Mår man dåligt av att det är rörigt? Ta genvägen: ös ner allt i lådor. Sortera efter en eller två bättre nätter. Laga enklaste maten. Muta barnen FÖR mycket. Maxa skärmtiden. Det är inte för evigt. Alla överlever lite för mycket skärm en period. 

4. Avboka typ alla planer. Allt går att skjuta på tills det finns lite mer energi i kroppen.

5. Det är svårt att tänka när man är trött. Det är jääättesvårt att tänka på sig själv när man är trött. Man hamnar i nåt självuppoffringsstadie. Och så tycker man synd om sig själv. För man bara ger och ger och ger … Bryt det mönstret! Försök att komma på vad som ger dig energi och försök få till det. En kväll med kompisar, en promenad i skogen, en timme på kafé, ett bad… inget som ger minsta press eller stress, bara energi. Börjar det skava? Se punkt 4.

6. Uppstår lugn – fånga det! Lägg dig i soffan du med! BACKA UT FRÅN TVÄTTSTUGAN NU! SLÄPP DAMMSUGAREN! STÄLL NER KASTRULLEN! LÄGG BORT JOBBPÄRMEN! Lägg dig på soffan. Samla energi!

7. Gör listor. Vad måste göras och när? Plötsligt kan det visa sig att saker som legat som en klump i magen eller tegelsten på bröstkorgen gick att skjuta på flera dagar! Jag älskar listor … listor ger mig lugn …

Det var vad jag kan komma på just nu. Vad har ni för knep vid sömnbrist? Här kan ni läsa Mias tips.

Just ja, ett tips jag har är att lägga sig i tid. Det är jag SÄMST på. Sääääämst. Efter vår resa i julas sa jag till mig själv att jag EN dag i veckan skulle lägga mig samtidigt som barnen. EN kväll, för det skulle vara sååå bra för min sömn. Vill ni veta hur många gånger jag lyckats hittills? Noll. Inte en enda. 

Jag skaaaa lägga mig. Men imorrn är det min tur att ligga kvar i sängen när barnen vaknar! Aaaah njuter redan nu av det, tanken på att få somna om … mmm!!