Köttfri vecka – tips från andra

Denna vecka är det ju World free meet week, om ni inte visste det. Det har alltså utökats från en dag till en hel vecka. Bra jöh!

Jag har ju sedan ett längre tag nu undvikit kött om jag inte blir bjuden på mat. Jag har försökt länge att göra det, men inte lyckats. Och nu plötsligt föll det sig bara naturligt. När jag insåg att jag kan göra det på mitt sätt, dvs välja bort när det går och annars inte. Då släppte pressen för mig och det resulterade i att jag äter mindre och mindre kött.

Hur som helst. Här kommer två favvokonton på temat:

1 Vegokäk
Ett av mina favvokonton/bloggar som var ett av de första jag började följa på detta tema är Vegokäk. Jag gillar att det verkligen är det som bloggen påstår sig vara: lättlagad mat.
Hittills är favoriterna
One pan gnocchi
Pasta med syrlig ärtpesto
One pan chipotleris (gjort flera gånger, mmmmums)

Och nu kollade jag receptindex och vill göra en massa mer! Mmm!!

2 Tuvessonskan 
Insta-konto som jag upptäckte rätt nyligen. Känns också som relativt enkla rätter, och mycket smarr!
Har bara provat en rätt och då gjorde jag inte hela, utan bara citronbollarna och en potatissallad med feta med inspiration från receptet. Jag tyckte citronbollarna var SJUKT goda (jag gjorde med citronskal ist för citronpeppar).
Jag tyckte också detta inlägg om stroganoff var inspirerande!

Min grej är ju att mat ska gå fort att laga. Det är nummer ett. Eller kanske är smaken nummer ett, men ja ni hajar.

Vad äter jag då, när jag vill äta köttfritt?

  • Pasta med mozzarella, körsbärstomater, basilika, olivolja och vitlök. Kom på att jag bloggat om det här.
  • Pizza. Färdig pizzadeg, tomatsås, riven ost, lök, champinjoner och buffelmozzarella. Mmm!
  • Pasta med stekta champinjoner och sparris och creme fraiche och örtsalt/buljong.
  • Pitabröd med falafel, gurka, majs, tomat och en sås av fetaost och creme fraiche.
  • Marockansk rotfruktsgryta. Inte jättesnabb rätt, men sååå god och lätt att variera.
  • Nu var det längesedan men denna morotssoppa gjorde jag massor förut.
  • Och den här linsgrytan gör vi titt som tätt, fast utan paprika för det glömmer jag alltid att köpa.

Sedan äter jag ju fisk fortfarande så där är favoriterna:

  • Varmrökt lax med färskpotatis och en klick creme fraiche
  • Poké abowl, om man har tid för hackande

 

HERREGUD så hungrig jag blev nu!!!! Om man skulle ta och laga långkok med hörselkåpor …?

 

 

  1. Vilka bra tips! Vill äta mer vego men så jäkla envist motstånd här hemma… Vill också tipsa om Insta-kontot linalagarmat som har sjukt god veganrecept med varierad svårighetsgrad. Älskar också att hon lägger upp recepten direkt på Insta så man slipper följa länk:-)

  2. Älskar också Tuvessonskan! Hon släpper en bok snart tror jag som heter Plåtmat, den ska jag köpa.

    Hela familjen är vego och vi lagar ofta hennes grejer. Vi är också medlemmar i #teamhalloumitillallamåltider :D

    Tänk bara på att om du succesivt går över till vego, att vänja dig vid att tänka ”en proteinkälla varje måltid”. T.ex. de du listar som du gillar skulle må bra av lite extra (förutom linsgrytan). Lägg till t.ex. tofu, keso, stekt ägg, en burk med bönor osv. Det är väldigt poppis i våra vegokretsar att snacka om hur lite protein man klarar sig på men faktum är att man med rätt näringsbalans blir mättare och äter instintivt ungefär så mycket man behöver (lättare att överäta måltider bestående mestadels av kolisar och fett). Barn som äter balanserat av näringsämnena behåller också oftare dessa vanor då de blir äldre. //Emma som forskar i näringsfysiologi :)

  3. Vi äter också vego sen en tid tillbaka. Sjukt god rätt är:
    Tofu (marinerad)
    Spenat
    Champinjoner
    Halloumi
    Paprika
    ”Filé”bitar (hälsans kök tex)

    Stek allt ovan och ha typ pasta till. Eller bönor och blanda ihop allt. Såå gott, lätt och snabbt :)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..