Projekt Inre Styrka. Utmaning vecka 1, 2014

30 december 2013 4 kommentarer
Projekt Inre Styrka

Så här dagen innan nyårsafton känner jag mig extra motiverad att starta det nya året med en fräsch utmaning. Det blir en ganska enkel sak, men ack så viktig.

För ett tag sedan gick det upp för mig att jag tror att jag äter så mycket grönsaker och frukt varje dag. Alla måltiderna liksom väller över av gröna blad- det är ett rent under att det inte växer mossa ur öronen på mig, tänkte jag. När jag sedan summerade vad det egentligen var jag fick i mig var det en sorglig liten lista av några gurkstumpar, isbergssallad och körsbärstomater. Rena skämtet.

Första utmaningen för år 2014:

Mera grönsaker på tallriken och i glaset! Gröna smoothies, som är så fantastiskt goda, ska råda bot på mitt skamliga grönsaksintag. Antingen rejäla grönsaksintag till varje måltid (lunch och middag) eller en grön smoothie per dag, är utmaningens grundregel!

Bästa receptet på en stor grön smoothies består av:

1 påse ruccola mix (cirka 60-70 gram)

1 avokado

Saften av fyra pressade apelsiner

Mixa allt och drick som måltidsdryck eller alternativt som måltidsersättning. Så gott och så nyttigt.Om man vill kan man också blanda ned lite vetegräspulver. Jag brukar köpa mitt vetegräspulver hos Systrarna Voltaire. Oerhört nyttigt om man ska tro hälsogurus.

För er som känner er skeptiska till blandningen: Smoothien smakar frukt och doftar helt underbart fräscht. Prova! Gillar ni inte någon av ingredienserna är det bara att prova andra kombinationer. Kom dock ihåg att röda bär med bladgrönt ger en mindre angenäm färg…

Gröna smoothies kan revolutionera hälsan, färga gråa hår och motverka dålig hy och rynkor!

I sammanhanget passar jag också på att rekommendera Victoria Boutenkos utmärka bok Grönt för livet. Vistoria gjorde en kvasivetenskaplig undersökning och konstaterade att trots att människans DNA är till 99% identitiskt med schimpanser så är det till största delen människorna som drabbas av sjukdomar såsom cancer. När hon jämförde kosten- aporna vs människorna, insåg hon att den stora skillnaden var bladgrönt. Som ett experiment började hon att mixa bladgrönt och blandade det med frukt för att ge drycken en god smak. Att mixa bladen säger hon får bladen att utsöndra det allra nyttigaste i det gröna, det som schimpanserna får i sig när de tuggar i timtal på bladen. Något som vi människor inte gör.

Sedan Victoria och hennes familj satte igång med att dricka gröna smoothies försvann barnens allergier, maken fick tillbaka sitt mörka hår (han var gråhårig när de startade) och hudförändringar försvann. Många är de som noterat mycket positiva förändringar sedan de börjat följa Victorias råd om att dricka en grön smoothie per dag.

Varje gång jag har kört en sådan här renande vecka har jag verkligen mått toppen. Och det är precis så som jag vill starta år 2014!

Hänger ni med mig med mixern och bladen?

4 kommentarer

Ja jisses, det borde jag hänga på! Så himla dyrt i slutänden dock. Fast om jag tar mest ruccola och bara en halv avocado, så kanske det är hållbart i längden. Jag tror mycket på det där med att jämföra oss med schimpanser och de andra great apes. Tills för ganska nyligen (15 år eller så) så trodde man att schimpansen var vegetarian. Men det visade sig att när de behöver mer protein, vilket i och för sig är ganska sällan, så jagar och äter de mindre apor. Med tanke på att vi har likadana tarmar som dem, och att våra tänder egentligen är fruktätares tänder, så kan man väl tänka att vi också skulle dra ner på köttätandet och istället äta mer blad och frukt för att må bra.

Bra tips..fick ju.. en ny mixer förra julen då har jag mer använding för.Och nu ledig i två dagar och i morgon testar första gången på grön smoothies el dryck.Kan ha hälften av varje eller ersätta t.ex. 1 påse ruccola med halv sallad 2 st. apelsiner för jag har dom hemma nu.Man tar vad man har sägs det,apelsiner stått framme och börja bli lite torra, sallad som stått i kylen sen innan julafton.Då tar jag en promenad till närmsta mathandel och hitta en påse avokado som räker till hela veckan.

Du kan ta grönkål och spenat också- det kanske är lite billigare. Spenat ger en mild smak, medan ruccola ger en rätt pepprig smak och därför blir perfekt med avocadon som ”mjukar av den ” i smak. Att lägga till kokossflingor och banan är också en favorit. Blir väldit matigt. Man får prova sig fram till det man tycker smakar bäst.
Kramar!

Hej Eva! Vad kul att du ska testa! Jag älskar att blanda i avokado- jag hoppas att du också ska gilla det. (Annars får du väl bjuda kvarteret på avokadosallad!) Jag vill självklart veta vad du tycker, eller om du kom på någon annan god mix. (Bra att ta det du har.)Som jag skrev till Hanna nedan, brukar jag mixa ned kokosflingor och banan, men även annan frukt som fryst mango och hallon. Det är rackarns gott! ;-) Men det supernyttiga sitter i de gröna bladen- de får man inte missa. Spenat, grönkål, ruccola, grönsalladsmix m m.
Jag ser fram emot att höra ifrån dig här igen!
Stor kram och en grön skål på dig!
Helena

Skriv en kommentar