Boklördag. Smart marknadsföring

De tre viktiga pelarna

Det finns två områden som tycks extra utmanande när man ger ut en bok. Eller ja, tre saker då, först ska man ju förhoppningsvis producera en bok som innehåller något riktigt spännande… De andra två sakerna är dock superviktiga. Det var också de som fick mig att vanka av och an som en äggsjuk höna när jag fortfarande inte hade fått kontrakt med ett bokförlag. (Även när man har ett bokförlag i ryggen är detta dock något som varje författare blir tvungen att tänka över.) Jag funderar och funderade på hur jag på bästa sätt skulle:

1. Marknadsföra boken så att så många som möjligt fick reda på att den överhuvudtaget existerade och,

2. Hur sjutton jag skulle sälja in boken till bokhandlarna.

Idag tänkte jag tipsa om några inspirerande berättelser vad gäller just hur man når ut till fler läsare.

Alla älskar gratis!

Man ska aldrig, aldrig, aldrig vara rädd för att ge bort sin bok, sina kunskaper eller dela med sig av sina erfarenheter. Att gnidet sitta och hålla på information är detsamma som att självmant tacka nej till en superchans vad gäller kontakter och möjligheter. Författaren Oskar Källner la ut sin bok Drakhornet som gratis podcast, ett kapitel per vecka, och fick massor av nedladdningar. Oskar la även ut boken som gratis e-bok på iTunes/iBooks. Den har tankats ned över 5800 gånger och bidragit till att hundratals människor har köpt den uppföljande boken. Två smarta drag som ledde till större exponering och i slutändan också fler köp av böckerna- trots att allt startade med gratis. Senare blev Oskar också kontaktad av Bonnier för att diskutera utvecklingen av en egenutgivarportal. Om Oskar inte hade rört på sig i sociala medier, skapat en podcast, gett bort e-böcker och även skrivit för Debutantbloggen, tror jag knappast att Bonnier hade hört av sig till honom.

Alla älskar gratis, så är det bara. Är man i början av sin skrivarkarriär så är det verkligen en gyllene regel att ta till sig. Först när man efter flera års arbete av byggandet av sin författarprofil ser att försäljningarna flyter lite mer på egen hand, kan man kanske unna sig en mer avslappnad attityd.

Hemligheten bakom Hemligheten

En av de smartaste lanseringar som gjorts på nätet var den bakom fenomenet The Secret av Rhonda Byrne. The Secret, boken om hur man bemästrar lagen om attraktion, släpptes först som en dokumentär och för att skapa en hype utan dess like använde sig Rhonda Byrne av en av nätvärldens bästa markeringexperter, Dan Hollings. Dan såg till att lägga upp videos som berättade att en enormt stor och värdefull hemlighet snart skulle avslöjas. Dock utan att avslöja något om vad den stora hemligheten egentligen handlade om. Vissa speciellt inbjudna fick möjlighet att anmäla sig för förtida visningar av filmen. Det blev så spännande och var så smart och snyggt gjort att viskningarna om lansering spred sig som en löpeld. Dan hade lyckats skapa en viral framgångssaga samtidigt som han hypade Rhondas verk till höjder som sällan skådats. Snart var både Rhonda och teamet bakom dokumentären och boken i tv-sofforna hos Oprah Winfrey, Larry King och Ellen DeGeneres. Försäljningen tog fart och Rhonda kan idag skratta hela vägen till banken.

KDP Select och tusentals nedladdningar

Jag har tidigare skrivit om Amazon och deras KDP Select. Ett system som gör det möjligt att ge bort sin bok gratis på nätet mot att Amazon ser till att använda allt sitt sökminne för att rätt personer ska ladda ned just din bok. Något som kan ge flera tusen nedladdningar och sedan hjälper till att göra din bok mer synlig. Sedan några månader är det fritt fram att publicera böcker på svenska språket på Amazon. Missa inte denna möjlighet att få ut en text, novell eller roman. Det förändrade min skrivande värld och det kan förändra din.

Tänk banbrytande och du kan nå längre än du vågat drömma om

Som en summeringen kan man alltså säga att vågar man tänka i nya banor, har man allt att vinna. I dessa dagar är det detsamma som att använda sig av alla möjligheter som sociala medier kan ge en författare; podcast, bloggar, Face Book, Twitter m fl. Och att ha tålamod. Det tar tid att få läsares förtroende så att det återkommer för att läsa ens ord. Det kan avskräcka, det här med att det tar tid, men gör man det så kan man, som Oskar Källner, blir kontaktad av Bonnier, bli omskriven i Dagens Nyheter och plötsligt nå ut till en mycket stor publik.

Missa inte Lava Förlags Pop Up Store om just smart marknadsföring den 15 september

Nytänkande hybridförlaget Lava Förlag bjuder på intressanta event året om. Nästa gång Lava bjuder på mingel och intressant prat står just smart marknadsföring på temat. Platsen är So Stockholm i Kungsträdgården. Detta är ett utmärkt tillfälle att nätverka och få goda tips, råd och idéer. Ni kan läsa mer på Lavas blogg samt deras Face Book sida. Amerikanska författarinnan Joanna Penn, som driver den oerhört framgångsrika The Creative Penn (framröstad till en av världens topp 10 bloggar inom genren skrivar- och marknadsföringstips för författare), kommer berätta om hur man framgångsrikt marknadsför sin bok. Missa inte det!

Marknadsföringsplanen för Fortunatas Profetia

Min egen PR-plan inför boksläppet av Fortuntatas Profetia är inte spikad ännu. Jag och min förläggare bollar idéer och tankar hela tiden men vad vi än bestämmer oss för så vågar jag lova er att lanseringen i alla fall kommer gå i nytänkande banor!

Har ni gjort något utöver det vanliga och fått massor av uppmärksamhet och/eller ökad försäljning av er bok? Berätta gärna i kommentarsfältet och ge andra möjlighet att göra samma sak!

Jag önskar er en fortsatt trevlig lördag!

Kramar

Helena

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..