Boklördag. Emelie Schepps 14 bästa tips för att sälja sin bok

Jag är väldigt imponerad av Emelie Schepp. Jag känner henne inte personligen men jag har med beundran läst intervjuer med henne. När Emelie bestämde sig för att ge ut sin bok ”Märka för livet” själv, satte hon höga mål. Hon ville sälja bäst i Sverige bland de egenutgivna författarna. Och hon lyckades. ”Märkta för livet” sålde i över 40 000 exemplar. Snart var de stora förlagen intresserade av hennes skrivande och idag har hon kontrakt med Wahlström Widstrand och ”Märkta för livet” har sålt i över 100 000 exemplar. I maj släpper hon sin andra bok om åklagaren Jana Berzelius, Vita Spår.

Jag mailade Emelie och frågade henne om hon kunde berätta om hur hon gjorde för att sälja så ofantligt många böcker. Emelie svarade utförligt:

Förutom att skriva en berättelse som läsarna uppskattar är mina bästa tips:

1. Visa vad du vill med din bok och ditt författarskap. Ta chansen att synas när du har den.

2. När du kontaktar återförsäljare – våga få nej. Vad är det värsta som händer? Du får nej. Du exploderar inte.

3.  Anlita professionell hjälp som redaktör/korrekturläsare/grafisk formgivare.

4. Var representativ. Tänk hela tiden kvalitet och varumärke.  Var välklädd när du representerar din bok.

5. Nyttja de sociala nätverken och var aktiv. Men var noga med vad du skriver och visar på din blogg/författarsida/instagram.

6. Pitchen ska sitta! När någon frågar vad din bok handlar om ska du snabbt kunna ge en kort och säljande beskrivning av handlingen.

7. Våga sälja din bok. Prata gott om den, var stolt över den. 

8. Att sälja är bra, men att synas är också väldigt bra. Även om ingen köpte din bok på en signering så såg de dig och boken. Nästa gång de besöker/surfar in på en bokhandel känner de förmodligen igen omslaget, och kommer att köpa den.

9. Är du utgiven på ett stort förlag, litet förlag eller egenutgivare – so what? Det är bara branschen som sätter hinder, inte läsarna. Läsarna bryr sig inte ett skvatt om vilket förlag du är utgiven på. De vill ha en bra bok.

10. Det är bara du som kan signera, prata för boken, delta i författarkvällar – så gör det!

11. Uthållighet är underskattat.

12. Var kan du hitta läsare? Och var kan du hitta läsare som sedan kommer att prata gott om din bok? Ta kontakt med bokbloggare som bloggar i din genre, bokcirklar, recensenter, lotta ut boken i lokaltidningen eller på din Facebooksida.

13. Var passar din bok extra bra? Är du född i Finspång – ta kontakt med en lokaltidning. Är du snickare på dagtid – se om en branschtidning vill skriva om ”snickaren som skrev en bok”. Handlar boken om en man som älskar fiske? Kanske en fiskeförening vill sälja den till sina medlemmar?

14. Och – ha alltid ett par exemplar av boken med dig, man vet aldrig när en potentiell köpare dyker upp.

Bara att notera och minnas för alla som vill sälja sin bok, antingen den är egenutgiven eller utgiven på förlag. Jag tar direkt till mig Emelies råd nr 14 och tänker inte gå ett steg utan att ha ett exemplar av Happytown i väskan! Punkten nummer 9 tycker jag också är fantastisk och väl värd att upprepa- att få ut en bra bok är det enda som räknas, oavsett stort/litet eller eget förlag i ryggen!

Om ni vill få fler skrivartips av Emelie Schepp kan jag varmt rekommendera hennes och författarkollegan Sofie Sarenbrants podcast, Deckarpodden.

Skriv och/eller sälj på nu! Glad lördag till er alla!

Kramar

Helena