Introduktion. Nätbusiness för självhjälpsindustrin. Del 2.

Ok, det är nu det börjar bli spännande! Ni har valt er nätbusinessinriktning. För största möjliga framgång grundar den sig troligen på ett ämne som ni brinner för och därmed kommer orka med att arbeta med, även om ni arbetar heltid. Ni har också valt namnet på er nya hemsida eller blogg.

Nu är det dags att välja typ av hemsida/blogg. I min första vända med bloggande startade jag en gratis blogspotblogg via blogger.com. Det var lätt och väldigt roligt att lära sig lägga in bilder och text och skapa utseendet. Här på Amelia använder vi WordPress som troligen är nätentreprenörernas superfavorit. Anledningen är att det finns så många gratis utseendeteman att använda sig av. När man senare också vill lägga till s k plug-ins, knappar för att besökaren ska kunna klicka hem t ex en produkt, så finns även där en stor marknad för WordPress. Både gratis och att köpa.

För mitt nuvarande projekt har jag dock valt att använda ett tredje alternativ. Något som jag har hört mycket gott om och som miljontals bloggare och nätentreprenörer över världen använder: Weebly. Det tog mig ca 2 timmar att sitta ned och med deras superenkla ”dra och klistra in-metod” skapa grunderna för mitt nya projekts hemsida. Weebly kan man använda sig av både som gratisversion och som betalversion. Eftersom jag vill satsa högt valde jag deras businessmodell. I samband med att jag skapade ett konto hos dem registrerade jag även domännamnet via dem. Det blev allt-i-ett-klick kan man säga.En viktigt sak för mitt nya projekt blir att kunna sälja digitala filer, såsom e-böcker eller kursvideor. Jag vill därför ha en s k landing-page/försäljningssida där jag kan fånga upp läsare och sedan i slutet av sidan ge dem alternativet att köpa en informationsprodukt av mig. Weebly saknar en sådan ”knapp” samt även systemet för hur man sätter upp en s k autoresponder.

Eftersom det är viktigt att kunna sköta nätbusinessen passivt, (den ska kunna jobba för mig när jag är ledig eller , som det så berömt heter, sover.) kommer jag att använda mig av Aweber för att kunna erbjuda nyhetsbrev mot läsarnas e-mailadress. På det här sättet samlar jag på mig en lista av potentiellt intresserade läsare, som jag sedan kan skicka ut information om böcker, kurser m m till.

Det finns många autoresponders-varianter på nätet. En jag funderade en kort vända kring var MailChimp. Men efter att ha jämfört med alla de stora namnen på nätet ser jag att många av dem valt just Aweber. Surfa runt eller titta, om ni anmält er till något nyhetsbrev, vad det står i avsändaren när ni får ett mail från den personen så ser ni vad som verkar populärt. Och funktionellt.

I slutändan finns det alltså många leverantörer att välja mellan och man får läsa rekommendationer på nätet samt sedan gå lite på magkänslan när man slutligt väljer.

Tekniken på plats alltså! Hur går det för er? Hur långt har ni kommit?

Nästa gång ska jag skriva om kostnaden för att starta en nätbusiness.

Fortsatt glad tisdag!

Kramar

Helena