Mingelpirr, onlinepass, naprapatdags

Annonsen laddas.

Här sitter jag med vintertorra läppar och är lite nervös inför ett bloggmingel som jag ska på i kväll på Bonnier Tidskrifter. Jag har ju skrivit en del om hur dålig jag är på att mingla. Egentligen är det väl inget jag sörjer men jobbigt när det väl sker. Och samtidigt kul så klart, att få träffa massa inspirerande människor och så!

Idag har jag först varit och gjort en intervju för mitt copyjobb på förmiddagen. Sedan var jag nära att köpa köttbullar med mos på vägen hem innan jag kom på att just det, jag äter ju inte potatis nu. Hihi. Åt laxpytten från igår i stället. Därefter körde jag ett onlinepass afho i vardagsrummet (en av många fördelar med att jobba mycket hemifrån och styra sin egen tid) och sen har jag suttit och jobbat vidare här vid köksbordet.

Snart ska jag till naprapat-eleven för andra gången. Var ju där i måndags och hon trodde absolut att mina axlar kunde bli bättre ganska snabbt, vilket gjorde mig glad. Idag börjar själva behandlingen!

Det jag sällan bloggar om (eftersom det är så vardagligt) men som jag ÄLSKAR med livet är att jag ju hela dagarna fyller det med kultur. Alltså till exempel: På tunnelbanan och bussen i morse på väg till intervjun, så läste jag M train av Patti Smith och lyssnade på kent och sånt. På vägen därifrån lyssnade jag på senaste avsnittet av Raseriet-podden. Det är liksom sådant jag hela tiden strösslar mitt liv med och som fyller mig med ständig inspiration. Bara ett tips en så här grå och tröökig januaridag.

Nu: Bättra på sminket, välja smycken och så småningom sticka iväg. Jag åt mycket mindre frön i min melliskvarg idag, så ovant eftersom jag liksom har vant mig vid att bli mätt på mellanmålet (vilket egentligen inte är tanken förstås). Tvivlar redan på att jag kommer fixa min nya kosthållning men JO, det ska jag! Är även igång med att lägga upp all min mat och träning på @jessicasviktigamal på instagram, hoppas jag orkar hålla i det!

Följ gärna min nya fb-sida för bloggen, Jessica osv.

Hur mår ni idag?

Nya kosten: matsedel t om måndag

Jag har gjort en matsedel till mig själv.

Annonsen laddas.

liberal_lågkolhydratkost

För att komma in i min nya kost har jag skapat en matsedel för kommande vecka. Dock obs att när jag går bort kommer jag äta det som bjuds förutom sötsakerna. Och ibland om jag äter lunch ute och inte hittar något klockrent så gör det inget om jag tar något med kolisar (bara inte pasta/bröd/sötsaker). Många tycker inte så men för mig är det det enda som kommer funka i längden.

ONSDAG (i morgon)

Frukost: Vändstekt ägg + avokado.
Lunch: Just nu står bönor, granatäppelkärnor, lax, grönkål och mango och tinar på spisen. Jag tänkte nämligen prova att laga den här laxpytten och äta den till lunch i morgon.
Mellanmål: Parmesansnacks
Middag: Jag ska på en grej i morgon kväll och innan ska jag till naprapat-eleven igen så jag får äta något på stan innan. Satsar på någon sallad på vägen.
Träning: Onlinepass eller promenad när jag hinner klämma in det.

TORSDAG

Frukost: Omelett med mozzarella + naturell kvarg med lite blåbär
Lunch: Jag ska äta lunch med min vän Camilla på ett nyttigt ställe så jag väljer något bra alternativ där.
Mellanmål: Kvarg med bär och en nypa pumpakärnor (inga övriga frön dock som jag brukar göra!)
Middag: Hos mamma och pappa, man brukar få jättegod och bra mat där!
Träning: Styrketräning på morgonen, promenad på eftermiddagen/kvällen.

FREDAG

Frukost: Kesoplättar tänkte jag prova, kanske med skinka till? No clue.
Lunch: Parmesanpanerad lax med sparris
Mellanmål: Parmesansnacks (I love me some parmesan, liksom!)
Middag: Vi ska bort på middag hos vår vän Ammi och då äter jag det som bjuds. Det brukar vara vällagad husmanskost.
Träning: PT small group på morgonen (för första gången!), promenad på eftermiddagen någon gång. Om jag inte hinner klämma in en prommis får jag köra ett kort onlinepass eller så.

LÖRDAG

Frukost: Vändstekt ägg och avokado
Lunch: Halloumisallad med blomkålscouscous och en klick röra
Mellanmål: Grönsaksstavar med hemmagjord dip (*googlar hemmagjord dip as we speak*)
Middag: LCHF-paj med chèvre och soltorkade tomater (fryser in det som blir över inför nästa vecka)
Träning: Promenad på morgonen

SÖNDAG

Frukost: Vet inte? (*googlar lågkolhydratfrukost as we speak*)
Lunch: Tomatsalsa med kyckling och stekt blomkål ELLER (om jag inte orkar laga mat) rester från gårdagens halloumisallad
Mellanmål: Parmesansnacks?
Middag: Rotsaker i ugn (ej potatis dårå) med köttfärsbiffar och fetaostsås gjord på fetaost + crème fraîche
Träning: Styrketräning på morgonen, promenad på eftermiddagen

MÅNDAG

Frukost: Omelett med mozzarella + naturell yoghurt med blåbär
Lunch: Koka-soppa-på-en-spik, alltså googlar fram något recept utifrån vad som finns hemma eller äter rester
Middag: Mandelpanerad torsk med blomkålsmos och broccolipuré
Träning: Streetdance på kvällen, promenad om jag hinner klämma in en sådan

Bra va? Vad ska ni äta kommande dagar?

Jag ska testa PT small group!

Nya grejer på gång, redan nu i veckan!

Annonsen laddas.

Jag gick ju hos PT 2-3 gånger i veckan från typ maj 2015-januari 2016. Sedan dess har jag styrketränat på gym (med pulshöjande inslag) 3 gånger i veckan med ett gäng slarvveckor i höstas. Jag upplever ändå att det går bra. Jag har fått in rutinen och skulle inte vilja vara utan mina träningspass (för att inte tala om streetdance men det är en annan historia).

Men nu känner jag ändå att jag vill ha en liten skjuts i träningen under en period, för att liksom komma till nästa snäpp. Dock känner jag inte att jag har lust att gå så mycket varje vecka, utan kan köra två av passen på egen hand ute i gymmet. Därför har jag signat upp mig på 10 gånger med PT small group! Vi kommer vara fyra personer (som inte känner varandra) och en personlig tränare som kör en gång i veckan i tio veckor. Om jag känner att det funkar jättebra kanske jag kör tio veckor till, vem vet?

Första gången är redan nu i veckan och jag är riktigt peppad och nyfiken! Som jag har förstått det kör man inte med maskiner utan mer styrketräning med den egna kroppen. Jag lovar att berätta mer efteråt, men ville bara berätta om det här redan nu!

Sedan lunch idag är jag igång med min nya kost (som ju är otroligt lik hur jag har ätit länge nu, med några få justeringar). Till lunch åt jag en redig halloumisallad med turkisk yoghurt+curry som dressing.

Och till middag LCHF-pizzasnurror med sallad, så gott! Nu ska jag snart promenera eller köra onlinepass, inte bestämt mig än.

Hur har ni det?

Följ gärna min nya fb-sida för bloggen: Jessica osv.

1 jobbig sak per dag i 30 dagar

Att få saker gjorda är ju typ det bästa som hänt så nu kör jag igång ett mini-projekt i vardagen.

Annonsen laddas.

thumb_foto-2016-12-19-18-21-30_1024

Vår katt med min yogamatta får illustrera det här inlägget. För det är ju inte bara yoga och träning och sånt som kan skapa lugn i tillvaron, tycker jag, utan också att få saker gjorda! Därför har jag bestämt att jag nu ska göra en sådan där liten jobbig sak om dagen i 30 dagar. Vill någon haka på?

Jag har inte gjort någon lista än men tänker göra det. Jag tänker att det verkligen ska vara små saker som man lätt skjuter upp. I mitt fall är det till exempel:

  • Torka vägglisterna
  • Torka ur skåpen i köket
  • Posta brev
  • Byta glödlampor som aldrig blir bytta (alltså köpa glödlampor)
  • Städa ur kylskåpet och göra rent
  • Rensa underklädeslådan
  • Plantera om de blommor som står direkt i krukan utan lecakulor i botten (I know, fail, men det var innan jag visste sånt)
  • Gå iväg med rensade saker till Stadsmissionen
  • Torka rent ovanpå skåpet i badrummet
  • Rensa ur alla tygkassar och väskor som har papper och sånt i botten.
  • Rensa i skänken i matrummet (där det tenderar att samlas papper och tidningar)

Ja, sådana där småsaker kort och gott. Jag börjar i morgon, de flesta göromålen kan ju göras i samband med annat eller tar inte så lång tid. Jag lovar att det kommer kännas så skönt efteråt.

Vem är på – och vilka saker kommer du till exempel passa på att få gjorda då?