Jessicas viktiga mål

Gårdagens matdagbok

Jessica Johansson

Okej, då kör vi gårdagens matdagbok. Jag har insett mitt behov av att ta det väldigt lugnt här på landet så det blir inte precis bootcamp trots allt, snarare kör jag lite mer så hela hösten sen. Ibland får man känna efter och lyssna på kroppen. Men tack vare att jag har planerat och handlat bra nyttig mat så går maten ändå bra! Igår, alltså:

Frukost: fiberhavregrynsgröt med pumpakärnor, kanel, mjölk och blåbär.

Mellis på fm: en propud med chokladsmak toppad med pumpakärnor. Lite mandlar. Jag var i stan och sprang ärenden igår på förmiddagen så jag var hemma en sväng.

Lunch: halloumisallad  (det blir en del av den varan här!). Med jordgubbar, gröna linser, gurka. Min nya grej i sallader är färska hackade örter, det blir så himla gott och smakrikt! Här på landet är det lite knepigare att göra röror och då blir örterna en alternativ fräsch smaksättare.

Mellanmål på e.m: lite grekisk yoghurt med några hackade jordgubbar, mandlar, pumpakärnor och gojibär.

Middag: Blomkålspizza toppad med mozzarella, champinjoner och paprika. Det här ser kanske inte så gott ut men smakar verkligen gott! Dock står man sig inte så länge på det tycker jag.

Kvällsmål: lite grekisk yoghurt med frön.

Åt ni något gott igår?

Den som vill kan också följa min matdagbok på instagram: jessicasviktigamal

 

Kommentera
Föregående artikel Så blir min höst

Så blir min höst

Jessica Johansson

Hur är det ens möjligt att det känns som att tiden går så mycket fortare när man är ledig? Sjukt gammal spaning, men ändå. Vi har det fint här på landet. Idag var jag i stan en sväng för att springa ärenden men efter det har inte många knop blivit gjorda.

Hursomhelst så har jag nu drygt en vecka kvar på min semester, innan hösten sparkar igång med buller och brak. Jag har mycket att se fram emot! Så här blir min höst:

den 1 augusti börjar jag mitt nya halvtidsjobb som copy med fokus på sociala medier och bloggar, hos Sofia Zetterqvist. Jag kan knappt bärga mig! Förutom att arbetsuppgifterna passår mig ypperligt så ger jobbet mig ökade möjligheter att styra min tid. Det i sin tur innebär att jag under hösten kommer kunna prova massa roliga gruppträningspass, och sköta mina promenader och matlagning. Jag har varit en aning mer tillåtande med mellanmålen under semestern (men inget sött så klart, har inget behov av det längre och längtar inte efter det!) men satsar på en fortsatt långsam men stadig viktnedgång under hösten och vintern.

Perioden 1 augusti till 15 september blir dock lite tuffare. Jag kommer vara kvar på mitt nuvarande halvtidsjobb till mitten av september, och utöver det har jag ju bloggen och Forsbergs skolas distansbrev, bland annat. Under denna period kommer tillvaron vara lite av all work and no play för mig men å andra sidan blir den desto bättre efter det.

Jag kommer även ha några projekt på Forsbergs i höst, lika peppad som alltid!

När det gäller bloggen så är jag full av ideer och inlägg. Även här har jag kanske inte varit riktigt liks mycket på nu under semestern som i vanliga fall, men snart kommer den igång med full kraft och två inlägg om dagen.

jag och Jens planerar också att försöka ha råd med ytterligare en resa till Berlin i höst, typ weekend. Vi blev så otroligt förälskade i staden och vill dit så snart som möjligt.

Det känns som att det kan bli en toppenhöst med många spännande utmaningar! Jag har ju slutat med konkreta viktdelmål, men nämnde i början av året att jag gärna ville gå ner 15 kilo i år. Hittills har jag gått ner ca 10 så jag kan nog gå ner lite mer än 15 totalt. Men utan stress, förstås.

vad ser ni fram emot i höst?

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln Gårdagens matdag…
Föregående artikel Min matdagbok id…

Min matdagbok idag (linssallad och annat gott)

Jessica Johansson

Okej, nu kör jag igång matdagboken här på landet. Jag har mått mycket bättre idag än igår, och känner mig glad och hoppfull. Kroppen är fortfarande lite sargad så jag satsar på att köra igång med träningen i övermorgon och kanske börja med en promenad i morgon!

Frukost: jag kommer köra fiberhavregrynsgröt här på landet till frukost men i morse åt jag naturell lättyoghurt och lite müsli som fanns kvar. Dock tycker jag mycket bättre om andra typer av frukostar, som jag upplever mättar bättre. Gröt, frozen banana yoghurt, matiga smoothies osv.

Till lunch gjorde jag en supergod sallad (på recept) med gröna linser, mango, mozzarella, soltorkad tomat, färsk hackad basilika och persilja. Rekommenderas, dessutom blev den så härligt färgglad att titta på.

Till mellanmål på eftermiddagen åt jag en smoothie med mango, blåbär och naturell lättyoghurt. Jag toppade den med lite mandlar och pumpakärnor.

 

Till middag gjorde vi köttfärsbiff (i ugn) med klyftpotatis, avokadoröra och sallad. Klassisk men god mat!

I övrigt har dagen bara flutit förbi. Jag har börjat läsa ”Sånt är livet” av Rosa Liksom. Pratat, ritat och lyssnat på poddar. Lagat mat och lyssnat på Roffe ruff. Rastlösheten är ganska påtaglig men jag vet att den kommer släppa så fort jag börjar med träningspassen och de raska promenaderna!

Hur har ni det?

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln Så blir min höst
Föregående artikel Låta de dåliga d…

Låta de dåliga dagarna komma

Jessica Johansson

 

Jag skulle ha gjort matdagbok idag men har haft en ganska jobbig dag med oro och trötthet. Troligtvis är det helt enkelt kontrasten mellan Berlin och Stockholm helt enkelt. Jag har lärt mig att försöka acceptera de dåliga dagarna, eftersom jag ofta mår bättre redan dagen därpå.

En bra grej är att jag inte längre dövar oron med mat. Jag har inte ätit någonting dålig idag,däremot sjukt konstig mat (banan, nötter, yoghurt) eftersom maten från mathem kom senare än jag hade tänkt. Men nu är den här och i morgon kör jag igång med min goda matplanering. Jag är lite slut i kroppen så träningen får vänta ett par dagar men sen ska jag köra ett onlinepass om dagen plus promenad varje dag. Det blir kul!

Hursomhelst, de dåliga dagarna. Det bästa är nog att bara ta sig igenom dem och tänka att någonting bättre kommer efter lite sömn. Så det är min plan nu, att sova! Hoppas att ni har en bättre dag så hörs vi i morgon med nya krafter

 

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln Min matdagbok id…
Föregående artikel Dags för matdagb…