Lista med nyttiga mellanmål och snacks

Nu ni, nu har jag min lista. Jag har gjort ett högst personligt urval utifrån alla fina tips jag fick av er läsare häromdagen. Jag har också tagit några tips från ett tidigare inlägg och lagt till ett och annat eget. Jag har valt bort sådant jag själv inte tycker om, eller som jag vet att jag kan knarka (typ fröknäcke, jättegott men jag äter lätt upp hela plåten på en kvart – dvs. omöjligt för mig att ha som mellis). Jag äter ett mellanmål på förmiddagen innan lunch och ett på eftermiddagen. Jag vet att vissa uppfattar det som onödigt men det är ett MÅSTE för mig, annars pallar jag inte helt enkelt. Det här blir min shortlist, kanske er också?

ANNONS
ANNONS

* Rawfood-bollar utan socker (får endast ske på helgen för min del och inte varje helg, kanske någon gång i månaden)
* 10-15 sötmandlar och några morötter till
* Naturell yoghurt i en skål, toppa med bär, några mandlar (nötter stod det i tipset men jag kan inte hantera mängd när det kommer till nötter), kanel/kardemumma, chiafrön att strö på
* Naturell kvarg med kanel och äppelbitar, kanske några pumpakärnor också (det sista var mitt tillägg)
* En banan
* Om jag vet att jag har mycket en dag kanske jag gör en omelett-wrap: Två ägg, stek, lägg i tillbehör i slutet typ skinka och grönsak, vik som en wrap.
* Scrambla ett ägg med salt och peppar, några körsbärstomater till (med tanke på att jag just nu har FULLT sjå med att klara att ha matlåda varje dag och inte äta bröd så får nog dessa mer förberedelsekrävande varianter vänta ett tag tills matlåderutinerna har satt sig)
* Kvarg med en skivad banan och kanel.
* Smoothie på banan, bär, pressad citron, babyspenat, späd med havremjölk.
* Grön smoothie med en banan, en dl vatten, 1-2 nävar spenat i blender.
*  Annan kvargvariant: Naturell kvarg med bär/vaniljpuler/kanel/havregryn/äpple.
* Rostade kikärtor med olja, salt, peppar, paprikapulver.
*  2-3 finncrisp med philadelphiaost och grönsak (finncrisp innehåller 20 kalorier per skiva. Dock får detta vänta lite då det angränsar till knäckebröd, om än nyttigare).
* Keso med äpplen i bitar och strö kanel över.
* Drinken på bilden ovan, består av en banan, en och en halv dl mango (fryst i bitar), en och en halv dl blandade frysta hallon och blåbär och lite mjölk (men inte så mycket) – mixa till god gegga som äts med sked.

ANNONS
ANNONS

Jag vet att vissa är skeptiska till banan. Och jag har inga planer på att äta det varje dag, eller ens varje vecka. Men det är bra att veta att det finns i nödfall och jag har inte lagt på mig själv ett fruktförbud, även om jag inte kommer äta så mycket frukt (det gör jag inte nu heller). Sedan upplever jag det som obehagligt när någon föreslår en klick turkisk yoghurt och skriver att jag ska tänka att det är mycket kalorier. Jag kan äta en halv hink turkisk yoghurt med nötter utan besvär och utan att bli särskilt mätt, så ibland undrar jag vad gemene kvinna egentligen har för förhållande till mat. Dock äter jag inte turkisk yoghurt eftersom det är svårt att begränsa mängden även där.

Jag fyller 30 om en vecka, man kanske blir en aning klokare med tiden åtminstone? Hihi. Jag har börjat få ordning på matlådorna och matlagningen och löser det även i nödfall med sådant jag har hemma, i stället för att rusa iväg till ett kafé och moffla i mig en grillad macka.

Vilka mellistips saknar du på listan? Det är lättare att kommentera min blogg nu för disqus är borttaget så in och kommentera. Och följ mitt sprillans nya instagram-konto, vetjag!

 

  1. hej Jessica! Ser ut som en bra plan:) Nu kan du inte få idetroka på mellis i alla fall.
    Jag vill kommentera det där med turkisk yoghurt, för jag misstänker att det var min kommentar som du reagerade på i tidigare inlägg. Jag var osäker på om du ville ha mellis att ta till när du är på resande fot eller när du är hemma, därför skrev jag förslag på sånt som man både kan äta hemma och som är lätt han ha med sig. Och är man på resande fot kan en liten plastburk med 1 dl turkisk yoghurt med kanel på, ev lite frön på toppen, vara en rätt bra grej. Det där med att det är mycket kalorier i menade jag i det här sammanhanget vara väldigt positivt, det gör ju att det behövs en mindre mängd för att uppnå ett visst energiinnehåll än om du hade tagit tex lättfil, och det gör att det behövs en mindre burk, som lättare går ner i handväskan! Det var så jag tänkte:) Jag själv gör så att jag skippar att äta sånt som jag lätt överäter när jag är hemma (då finns det risk att jag tar mer…), men däremot kan jag gärna ha den typen av livsmedel med mig när jag är på resande fot. Har jag bara 20 hasselnötter med mig så kan jag ju inte äta fler än så, samma med turkiskt yoghurt. Fortsätta kämpa på, du är stark!

  2. Kämpa på!Detta fixar du,och bra val att skippa bröd.Undviker själv kolhydrater och det märks snabbt hur mycket bättre kroppen mår utan… Ett mellis tips: edamem bönor,super gott o nyttigt!Jag äter dom som godis…Sen tycker jag att du ska ha som vana I alla smoothie o kvarg mål att slänga I chiafrö .Mättar bättre.
    kram på dig!

  3. Jättebra recept! Tycker det är bra att du inte fokuserar så mycket på vikten utan på själva kostomläggningen och motionen, för då kommer vikten att justeras som en följd av det. Sedan tror jag att det vore bra om du igen började använda den där viktklubb för att registrera mat och motion. Det behövs nog att den används regelbundet under en längre period för att medvetenheten ska öka och att ögat ska lära sig att automatiskt se vad som är lagom och hur mycket motion som utförs (som ett kvitto på att du faktiskt tränar – mer som en bekräftelsepepp åt dig själv).

  4. Hmm, går inte att kommentera andras kommentarer men vill bara säga att du har bra hjälp av Anna här nedanför. Klok tjej! :)

  5. @jeanette sandelin, nej jag tyckte det blev så mycket hetsande kommentarer så jag slutar skriva ut vikten ett tag, har dock gått upp efter influensan men nu har jag ju kört igång med motionen, plockat bort brödet och fått ordning på matlådorna så inom några veckor räknar jag med att verkligen få fart på viktnedgången :)

  6. Strålande! Nu är du på god väg. Och du verkar lyssna på din kropp så att du märker vad du börjar överäta av. Klokt! Bara att fortsätta att lyssna så kommer det här att gå kanon. Vill du senare när du har vant dig vid din nya kost och vill bli av med mellanmålen, så kan prova te med kokosolja. Kräver lite att man tränar på det, hihi. Men det funkar bra. Och kokosolja hjälper dig att läka dina tarmar. Har man ätit tokigt i många år så har man ofta candida i tarmarna. För mig gör också vitamintillskott väldigt stor skillnad. Det hjälper till att få kroppen i biokemisk balans och hjälper till att hålla mig sockerfri. Jag äter multivitamin, b-complex, magnesiutmcitrat, lactovitalis samt Möllers tran. Jag har varit väldigt skeptisk mot tillskott innan, men jag märker stor skillnad. Viktigt att de inte innehåller massa skräp bara, jag tror bl a Holistic brukar rekommenderas, men där finns fler bra märken. Googla biokemisk reparation så får du många tips.

    Kämpa på! En dag i taget! Idag ska bli en bra dag!

  7. Vill bara säga att det är jättesmart att du gjort en lång lista över braiga mellanmål – ju fler schyssta alternativ man har desto lättare blir det ju att stå emot sug/impulser till mindre bra alternativ. Tror verkligen att det är en bra strategi du lägger upp nu, med matlådor och mellanmål! Kör så det ryker! Du är verkligen duktig! Kram

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..