Fredagsträning och dagens motivation

Happy friday! Visst är det en skön känsla.

Tack snälla för alla kommentarer på håret, många som skriver på instagram. TACK vad glad jag blir och roligt att ni även gillar tips.

Jag började fredagen på gymet. Kaffe, BCAA-XX före och frukost efter.

(kläder är mxdc-sport från mmsports.se)

Dagens pass blev 25 min på crosstrainer och sedan intervaller på Rodden.

Ni som följer min blogg vet att jag gillar intervaller. Snabba, explosiva pass där du tar ut dig och efter 20 min är du klar. Variation är naturligtvis viktigt och köra intervaller varje dag orkar man inte och akta era knän.

Jag tror en del kanske är rädda för roddmaskinen, dels för man inte vet hur man ska göra men också för att det är jobbigt. För det är det. :)

Detta passar för ALLA men extra bra om ni inte vill belasta era knän eller har ont och inte kan springa.

Jag gillar intervaller på Rodd. Du blir totalt slut, hela kroppen får arbeta utan någon belastning (om du sitter rätt och inte böjer ryggen förstås) Bra uppvärmning i lugnare tempo om du ska tex styrketräna stora muskelgrupper.

Du arbetar mest med benen men även mage, rygg, armar. Är man otränad, börja i ditt tempo. Din kondition kommer förbättras och du kommer bli starkare. DET är belöningen och gör mig taggad.

Intervaller kan man göra på många olika sätt. Tabata är superbra träning-  Man kör åtta intervaller- Kör 20 sek sedan vila 10 sek. Intervallträning  ökar din fettförbränning och gynnar din konditionsträning och även styrketräning. (förbättrar din syreupptagningsförmåga)

Börja alltid med uppvärming. Ju högre intensitet, desto viktigare med uppvärmning. Jag körde crosstrainern före men värmde även 5 min  före jag satte igång på rodden.

500 meter – så snabbt du kan. Vila 1 minut mellan varje. Sedan 400, 300, 200, 100.

Börja i ditt tempo.  Tänk på när ni kör intervaller att inte går ut för hårt för då orkar man inte. Jag rodde idag på 2.10m/500m som man mäter i rodd och det ska jag köra snabbare nästa gång.

Efter- svetten rinner och man är helt slut. =) Bra pass idag och god frukost efter dusch.

Turkisk yoghurt med hallon, friskis med ägg.

Så gott!

Skinnjackaväder är ju helt underbart! Denna är Tigha från Passion for brands (ni har 20% rabatt över helgen. Ps kolla Lise Sandahls klänningarna.) Jeansen är JustR också hos dom. Tröjan är Ester Elenora.

Härlig dag på salongen (Så roligt när ni bloggläsare kommer in och säger hej!)  och vid 17 mötte jag Marilyn för att handla och fixa lite.

Mitt lilla troll med sitt nylockade hår hon gjorde hemma med sylen, sötfisen men ville inte vara med på bild idag. Håret gick bra att fota =)

(Sjalen style level) Vet att ni frågar annars, hehe.

Ha en fortsatt fin fredag så hörs vi snart. Vinnaren i hotelltävlingen i nästa inlägg och lite annat.

Puss

  1. Vad kul det var o träffa dej i fredags på salongen
    i Skövde i fredags.Hoppas det kan bli fler gånger annars vet du är välkommen till Lidköping också.
    Ha en fortsatt bra lördag o kram från en som gillar din blogg.

    1. Hej Barbro!
      Det var roligt att träffa dig, hoppas det var kul på teatern och att du hade en trevlig dag i Skövde!
      kram Johanna

  2. När vågen står still månad in och månad ut så är det ju bara för trist:-(((( väger 58 kg men vill gå ner till 50kg är 165 cm och känner att det är min trivsel vikt. Vet inte vad det beror på men jag springer alt går 6 dagar i veckan totalt 4 mil. Äter under 1000 kalorier 5 dagar i veckan och normalt på helgen. Har slutat dricka söt juice och dragit ner på alcohol. Men trots det rubbar sig inte vågen, kläderna sitter samma och det känns piss. Har fått för mig att det är svårare att gå ner i vikt om man inte har så mycket att ta av. Du vet de där sista kilorna. Skall man behöva sätta fingrarna i halsen som sista utväg? När börjar man se resultat av alla nya förändringar i sin livstil? Börjar tappa sugen nu:(

    1. Jag skulle precis fråga samma sak! Jag har ätit LCHF länge nu och både tränar på gymmet och tar PW. Det händer ingenting? Jag är 27 år och har världens deg mage vad beror detta på? Är det svårare att gå ner i vikt när man tidigare i livet jojobantat? Jag svalt mig själv förut, blev smal, sedan började jag äta och det resulterade i 10 kg övervikt? vad ska jag göra, så omotiverande! Det känns ju ärligt talat som det enda som skulle fungera är att svälta sig igen.. Hur går man annars ner i vikt???!?! tack för fin blogg

  3. Alla kan INTE använda roddmaskin. Det handlar inte bara om att använda maskinerna rätt utan man måste se till varje individ och vad dom har för problem och förutsättningar.

    1. Man läser nog på olika sätt. ;- Nej, alla kan inte springa heller. Har du trasiga knän funkar inte det.

      Har du tex ont i benen är rodden betydligt bättre än springa där det är mycket mer belastning.
      Alla kan köra rodd, gammal som ung och du tränar hela kroppen både styrka och konditon.

      Men sjävklart om du inte kan sitta, har ont i ryggen, har ont i händerna, armarna. Men OM man nu inte har ont någonstans är det en väldigt bra träning- men tuff. Därför många hittar ursäkter för att just rodd inte är bra eller att dom inte kan.

      Men man får hitta sin träningsform. Vill man ha resultat bör man variera och öka på belastningen.

      Lycka till!

      Johanna

      1. Så rätt Johanna, ibland läser man på olika sätt och rodd tycker jag verkligen är en träningsform som passar ALLA förutsatt att man är frisk. Om man inte kan skriva så utan att nämna alla undantagen som man kommer på till att inte kunna rodda, om man läser texter på det sättet är det nog ingen som vågar skriva något längre … Då du nämner också att man skall köra sina intervaller utifrån sina egna förutsättningar tycker jag att orden kan inte misstolkas men man väljer att läsa beroende på sina egna referensramar … Imorgon skall jag köra rodd då det är faktiskt min favorit … Av någon märklig anledning har jag alltid gillat det då jag ”kör på” istället för att stanna upp som jag kan göra på andra övningar…
        Kanon bild på dig i rosa träningskläder. Nästan att du skulle kunna få tom. mig att prova tajta byxor =)

  4. Hej fina du! När är det tänkt att du börjar jobba som PT? Som jag skrivit tidigare gillar jag dina tankar kring hur du vill arbeta. Hoppas att du börjar med hemträning för sådana som mig som av olika anledningar inte vill uppsöka ett gym, men behöver stärka min kropp.
    Kram till dig och trevlig helg

  5. Snälla snälla, berätta hur du använder dig av BCAA, hur mycket tar du till hur mycket vatten ? Innan träning och sen ?

    1. Blandar enligt anvisningarna men när jag tar med mig den till gymmet blandar jag ofta med mer vatten.

      Dricker lite före träningen och under passet. Orkar betydligt mer och det är bättre för återhämtningen.

      Kram Johanna

  6. Supersnyggt blev håret – har själv haft väldigt färgat sotigt svart men är ÄNTLIGEN av me de…skönt!! Åh så har jag ju shoppat jäkla inlägg du gör hela tiden. .hm.. jaja…De guldiga svarta träningsbrallorna samt fr Passions for brand´s.. jaja.. Lever här oh nu!! Tränat har jag ju me börjat me så något me din blogg händer i den här ”tanten”…hihi

    1. Tack snälla!

      ja, visst är det underbart att vara lite ljusare!! Usch för sotigt mörkt… hårt mot ansiktet.
      Svarta tights med guld är nice!!! Så snygg du kommer vara på gymmet nu hehe :-)

      Rätt inställning :)
      Lycka tlll med träningen!
      kramar

      1. Kan man läsa på mer än ett sätt? Inte vad jag vet men man tolka på olika sätt. Ordet ALLA kan man, vad jag vet, bara tolka på ett sätt. Menar man inte alla ska man inte skriva det. Du skriver om träning och det är viktigt att du uttrycker dig tydligt. Först skriver du att alla kan använda roddmaskinen,när du sedan blir ifrågasatt ändrar du dig för att sedan ändra dig igen. Inte trovärdigt. Ska man rekommendera träning till andra människor ska man ha kunskap och erfarenhet. Att träna fel kan ge skador.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..