Josephine Genetay

Foten in

josephinegenetay

Jag följer dagligen min kollega Cissi Wallins blogg och tycker hon gör ett fenomenalt bra jobb att dela med sig om olika saker relaterat till mediebranschen.

Jag blir så inspirerad att jag känner att jag igen ska dela med mig av lite egna erfarenheter. Ofta får jag mail av era läsare som frågar hur jag kom in på film, teater och TV, om de kan få träffa mig och pitcha idéer och skicka sina format eller filmprojekt. Jag har faktskt träffat flera av er och jobbar just nu med en av er läsare på ett TV- projekt.

Branschen är dock i kort seg, hård och otroligt konkurrensfylld. Och det handlar ofta om ”timing.” De som säger att det bara har med talang och kontakter att göra ljuger.

Jag kan berätta att jag många gånger har haft både kompetens och kontakter, men att de ändå inte, efter ibland år av hårt arbete, fungerat för just timingen var fel. Kanske sökte kanalen eller producenten eller VDn just något annat.

That´s the name of the game och vad som gör att om man inte är hårdhudad, har man inget i denna bransch att göra. Och tro mig många gånger har jag själv tvekat om jag är stark nog.

Jag började min TV och filmkarriär (som jag berättat många gånger) genom att plugga på NYUs filmskola (och visst var jag priviligerad i detta) men många har inte pluggat på de bästa skolorna och de har lyckats minst lika bra.

Vad de flesta däremot delar, är att nästan alla börjat från botten. Jag började som 20- åring att servera kaffe i New York  på ett litet produktionsbolag. Hur fick jag det? Jag tjatade och tjatade till de gav med sig. Och det är just det, man måste ligga på, som Cissi säger. Och det gör jag än idag, varje dag, hela tiden. På alla sätt och vis, och inte vara rädd. Annars går det inte att lyckas inom nöje.

Sedan klättrade jag försiktigt upp till ett assistentjobb på samma bolag och efter ett år där sökte jag till Miramax (en av de största bolagen i USA som just då gjorde Good Will Hunting, Shakespeare in Love och andra filmer). På Miramax fick jag börja om som praktikant och jobbade 12-13 timmar om dagen med att springa ärenden och skriva rapporter och analyser av manus. Det var otroligt tufft, de skrek ofta på mig och jämfört med Stockholm, Sverige och Europa, var arbetsförhållanden fruktansvärda. Men jag gillade det. Jag visste att det byggde min karaktär och mitt CV.

Efter ett år på Miramax fick jag till HBO Films och hade mer eller mindre samma uppgifter men fick även screena filmer, gå på festivaler, vara med på möten och lära mig om produktion.

Jag har jobbat som praktikant, slav, städare, bollplank, assistent och syndabock på några av USAs störst och mest framgångsrika bolag och det har byggt mig som männsika och givit mig den erfarenhet jag har idag som producent, manusförfattare, castare, och utvecklare.

Och det, mina kära vänner, har varit ”all but a glamourous road.” 

Jag delar gärna med mig av mer erfarenheter och kanske ska jag ge er några riktiga skräckupplevelser men även riktiga höjdare och fantastiska historier, men kom ihåg om ni tror vägen till Hollywood är glammig så har ni helt HELT fel.

  • Lisa

    Du får gärna berätta mera om åren om syndabock. :-)

    • josephinegenetay

      Ok…kommer :)

ANNONS
ANNONS