Life by Leila
Annons

Hopprep!

Life by Leila

Efter att ha köpt hopprep på Casalls utförsäljning så kom jag på att jag fotat övningar med hopprep innan min operation. Hopprep är jobbigt, enkelt att använda och går att variera. Det man ska tänka på är att värma upp utan hopprep framförallt vader och fotleder. Det är ganska lätt att få små skador om man inte hoppat på länge. Börja med tåhävningar då du ställer dig på tå så högt du kan, kombinera med att springa på stället utan att lyfta tårna från golvet. som om du pumpar med hälarna. Rotera dina fötter åt båda håll så att de känns rörliga.

När du börjar hoppa så gör det försiktigt i början.

Hoppa försiktigt i början och känn att det känns ok i vader och fotleder.

Börja med att hoppa 100 hopp. Vila lite sen tar du 100 till. Vila igen och så kör du 100 till.

Hoppa på ett ben 30 hopp per ben och byt sen till andra foten.

Sen går du över till enbenshopp, de behöver inte vara så höga. 30 st per ben sen vilar du och upprepar 3 ggr per ben.

Fram med den stora kanonen! Galet troll locken här igen!

Om du kan så kör du dubbelhopp där du hoppar så högt du kan och snurrar repet 2 varv. Gör 10 st vila sen och upprepa 3 ggr. Kan du inte göra dubbelhopp så hoppar du så högt du kan och snurrar repet ett varv. Viktigt att du är varm när du gör de höga dubbelhoppen.

Hopprep är enkelt att ha hemma eller att ta med, lägg in det som ett enskilt träningspass eller tillsammans med andra övningar.

Lycka till Kram Leila

Annons
ANNONS
ANNONS