Life by Leila

12 minuter effektiv träning!

Life by Leila

Tolv minuter visst låter det som ett skämt? Här ska du få ett perfekt pass som du kan använda när du har dåligt med tid. Om tiden rinner iväg så fokusera på vad du hinner göra istället för att hoppa över träningen. Som alltid så går övningarna att byta ut mot något som passar dig bättre. Använd din timer på mobilen eller ta en äggklocka.

Värm upp, det är extremt viktigt att förbereda kroppen och få lederna att pumpa ut lite mer vätska som håller oss skadefria. Jogga lite på stället, dansa eller gör några mjuka benböj och tåhävningar. Skuggboxas för att värma överkroppen och rotera fot och handleder.

Nu är du klar att träna effektivt i 12 minuter:
Sätt din timer på 1 min och gör följande övningar i direkt följd:

Gör 10 st Utfallshopp – 5 st Upphopp – Spring så snabbt du kan i ca 100 m. Eller hoppa 60 st hopp med hopprep.
När du är klar så vilar du tills timern ringer, ställ den på en minut igen och upprepa 12 varv.

Utfallshopp, gör ett utfall framåt och hoppa upp och byt ben i luften.

Kan du inte hoppa så gör 8 snabba utfall. Tricket är att få upp pulsen rejält.  Efter utfallshoppen så går du direkt på 4 st Benböj med upphopp.

Benböj med upphopp, böj djupt och hoppa högt!

 

 

 

  • Liz Wallentin

    Tack, det här verkar vettigt.

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Jättevettigt, har haft ont i rumpan i flera dagar nu. Skönt ont!
      Kram L

ANNONS
ANNONS