Life by Leila

Platt mage!

Life by Leila

Att träna mage varje dag är ingen bra idé. Magmusklerna behöver precis som övriga muskler vila för att kunna bygga på sig och bli starkare. Så stryk dina 200 situps om dagen direkt.  I nästan alla övningar du får av mig är magen involverad, genom att vi jobbar med flera muskelgrupper samtidigt, så aktiveras den för att du ska kunna ha en god hållning.

Att få en platt mage kräver mer än bara magövningar, du måste bränna bort fettet som ligger utanpå dina magmuskler. Det bästa sättet att göra det är att köra högintensiva pass där du blandar kondition och styrka. Sen kan du avsluta med en el två magövningar om du vill. Hela min blogg är full av högintensiva pass och övningar som hjälper dig att bränna bort magfettet.

Hållningen påverkar också hur vår mage ser ut, med en god hållning upplever de flesta att magen känns plattare.

Några bra magövningar att köra efter ditt högintensiva pass.

                                           Sidochrunches

En favoritövning för mig, jag kan riktigt känna musklerna efteråt.

Låt fötter och överkropp mötas som en ostbåge och sänk långsamt tillbaka. Den undre armen ger stöd genom att armbågen ligger i golvet.
Är detta för tungt så låter du överkroppen ligga på golvet och endast benen jobbar upp och ned. Gör 15 st per sida.

 

                                        Benspark med crunch

 

Fantastiskt jobbig övning.

Börja med att ligga på rygg och tryck ned ländryggen i golvet, alternera benen och sänk ett ben långsamt ned mot golvet.  När du sänkt benen 10 ggr så låter du ett ben peka upp mot taket och det andra strax ovan för golvet. Gör 10 st Chrunches (korta situps) mot rakt upp. Galet bra och jobbig övning.

 

Rumplyft med rotation.

Sträck armarna rakt ut från kroppen och låt benen falla åt vänster, vänd övningen genom att bromsa och jobba med magmusklerna. Gör ett litet lyft med rumpan i mitten och låt benen falla åt höger.  En övning som arbetar med rörlighet samtidigt som magen svider.

Glöm inte att träna allsidigt då får du bäst magmuskler som fungerar i ditt liv.
Kram Leila

 

 

  • Layla

    Hej! Jag vill få bort fettet jag fått runt magen/midjan och få en fast och fin rumpa haha! Jag har gått upp i vikt å nu kan jag knappt andas i min studentklänning! Hjäälp :’(

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Kör korta intervaller där du pressar upp pulsen så mycket du orkar. Det behöver inte vara så avancerat. Ladda ner en Tabata app och kör t ex upphopp i 20 sek och vila 10 sek som upprepas 8 ggr. Sen går du på nästa övning. Varje övning ska få dig riktigt anfådd och du bör ta i allt vad du kan.
      Lycka till Kram Leila

  • lan

    hej jag vill få en platt mage dom 2 veckora som kommer kan du visa hur man bränner magfettet för jag har mkt kvar efter två graviditeter har en dotter på 18 månader och en på 3 månader jag är 20 år gammal snälla kan du hjälpa mig

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Kör 300 passen de är väldigt förbrännande och kommer att hjälpa dig. Tänk också på kosten. Gå så mycket du kan för att förbränna mycket varje dag.

      Lycka till!
      Kram leila

  • sara

    Hej, jag undrar hun man kan bränna magfettet och få en väldigt platt mage på en vecka jag vill jätte gärna ha det på slutet av veckan.

  • Jenny Berglund

    Hej, vet inte om det ar sent att kommentera och hoppas pa svar, jag har alltid haft platt rutmage, innan 2 graviditeter varav en tvilingar. Nu kanner jag rutorna (tranar pilates 2 ggr i veckan men mitt pa magen i niva med naveln har ett litet fettberg skapats efter ( eller under?) graviditeterna, verkar omojligt att fa bort! Har borjat loptrana 2 -3 ggr i veckan senaste aret, men sa fort jag kanner att jag borjar komma i form far jag ngn form av forkylningsinfektion som varar i veckor och jag maste borja om fran borjan..
    Tar jag ut mig fir hart, tycker inte det sjalv, springer 4-5 km pa ca 1/2 timme. Vore mycket tacksam for dina rad!

    Mvh

    Jenny

  • Claudia

    Hej! Hur många gånger bör man göra detta under veckan? :)

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      3 ggr per vecka så kommer du att få resultat väldigt snabbt!
      Gör det snabbt då blir det enkelt.
      Kram Leila

  • Emma

    Hej! Jag kör olika pass (cikelgym, cirkelfys, gympa, skivstång, gym, core) 4-6 gånger i veckan, så jag är inbiten motionär. Däremot har jag problem med ett knä sedan två år tillbaka och har därför svårt att köra rena konditionspass, typ löpning, crosstrainer, spinning. Inte nog med att jag saknar det, det är ju också svårt att få ordentlig fart på förbränningen! Har du några tips?

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      När du styrketränar så gör det i ett så högt tempo du kan och utan vila mellan övningarna. Boxas, gör snabba armhävningar, använd överkroppen till att träna upp konditionen. Jag är kanotist och vi använder aldrig benen i vår idrott så det går. Lycka till. Kram Leila

  • Elina

    Åh! Jag gör plankan varje dag för att få platt mage, har en putmage som gör att jag ser gravid ut.. Kör vanlig planka och sidoplankan varje kväll i 4min sammanlagt. Men jag borde alltså köra kondition istället? Typ löpning? Tack på förhand!

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Både och plankan är en superövning, men förbränning krävs för att få bort fettet. Kram Leila

  • Ida

    Hur börjar jag träna magen efter stomioperation. Plankor? :)

  • http://www.pinkoholic.se Victoria, Pinkoholic

    Pinkoholics designtävling! Var med och skapa några av sommarkollektionens plagg. Bara i rosa såklart! http://blogg.alltirosa.se/2013/01/designtavling/

  • Dagny

    Det ser ut att vara riktigt jobbigt men effektivt för att få bra magmuskler och få bort ”fläsket” runt midjan. Det ska testas.

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Bränn bränn bränn, då kommer dina fina muskler fram! De är där under jag lovar!!
      Kram

  • Victoria

    Vilka bra tips! Jag har inte tränat på evighet och har mest hull runt magen. Förbränning och dessa övningar blir mitt recept!

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Toppen Viktoria, ta i när du tränar. Ta dig ur din komfortzon!

      Lycka till! Kram Leila

  • lotta

    hello ..ska genast sluta med mina 200 per dag ..skamt asido sa maste jag nog satta igang..for jag har fatt en ring runt midjan..inte bra ..kram

    • http://blogg.amelia.se/lifebyleila Life by Leila

      Våga vila Lotta:) Vi tar hand om din mage på Gotland kram Leila

ANNONS
ANNONS