Platt Mage med plankövningar!

03 mars 2013 14 kommentarer
Träning / Träningstips

Den absolut bästa magövningen i alla kategorier är Plankan!

Plankan är en otroligt bra övning, inte bara för att träna magen för att ta fram ditt ”sexpack”, utan mer därför att plankan ger dig en rätt hållning och stabilitet i din vardag och med din övriga träning.  Börja ditt träningspass med plankan så att du får kontakt med dina magmuskler. Ta sedan med dig plankhållningen in i alla andra övningar. Det du ska tänka på när du gör plankan är minska avståndet mellan höften och revbenen, trycka fram bäckenet samtidigt som du suger in navlen mot ryggraden. Minska din naturliga svank, med hjälp av magmusklerna.

Prova en omvänd planka, det kan för många vara enklare att göra korrekt då det handlar om att pressa höften uppåt. Bra rörlighet för axelpartiet samt en väldigt bra magövning. Försöka att stå så länge du kan i omvänd planka och upprepa 3 ggr.

När du får till en omvänd planka, lyft ditt ena ben långsamt 10 ggr och byt sen ben. Upprepa 3 varv.

Stå i plankan på sidan, dra in naveln mot ryggraden och pressa höften upp mot taket, är det för tungt så sätter du i knät på det undre benet och går ned på armbågen. Stå så länge du orkar och upprepa 3 ggr.

Om du får till sidoplankan kan du gå ned på armbågen och lyfta det övre benet och armen.

En Elitmaratonlöpare berättade för mig att vissa av löparna tränar mage dagen innan ett stort lopp för att de får en bättre hållning och en bål som orkar hålla sig stabil ett helt Maraton. Jag har provat att  träna mage dagen innan löpning och jag tycker faktiskt att jag springer bättre.

Kram Leila