Världens skönaste yogaposition att göra på resan (eller jämt): Viparita Karani

27 mars 2017 Skriv en kommentar
Yogapositioner/Asanas

Att stänga in sig i ett flygplan i massa timmar kan ju vara det oskönaste man kan göra för sin kropp. I alla fall om man inte är stenrik eller liknande och kan sträcka ut sig i första klass.

Men misströsta icke! Jag har en bra yogaposition som din kropp kommer älska efter att ha suttit alldeles för länge i bil, tåg eller flyg!

I går var ju världens kanske längsta och sämsta dag för undertecknad. Vi satt i en soffa på flygplatsen i Kathmandu i typ sex timmar. Därefter satt vi nån timme i gaten. Därefter satt vi fem timmar på planet till Dubai. Och därefter gick vi omkring på flygplatsen eller satt ner och åt middag tills vi var inbokade på en ny flight i dag.

Vid midnatt anlände vi till ett hotell (jo, vi hittade ett ändå!) och kunde äntligen placera benen på något annat vis än nedåt.

Så i dag började jag dagen med denna ljuvliga treat för mina stackars, svullna ben och fötter.

Yogaposition: Viparita Karani (Legs-up-the-wall-pose)

viparita-karani-yogaposition3

  • Sätt dig först med ena sidan av kroppen mot en vägg.
  • Böj knäna och svinga därefter upp benen mot väggen samtidigt som du lägger dig ner på rygg.
  • Justera eventuellt så att du kommer närmare eller längre ifrån väggen, beroende på vad som känns bra för dig.
  • Placera eventuellt en kudde eller ihoprullad filt under höften eller mellan rumpan och väggen, särskilt om det sträcker mycket i baksida lår.

viparita-karani-yogaposition1

  • Placera armarna enligt någon av variationerna jag visar.
  • Passa på att ta lite djupare andetag när du ändå ligger här och inte har något bättre för dig.
  • Stanna i positionen så länge du vill, gärna minst fem minuter.

viparita-karani-yogaposition2

Det här är en återhämtande position som ökar blodcirkulationen, kan lindra värk i ländryggen, ger återhämtning för trötta ben och fötter, och det sägs också att Viparita Karani kan lindra mensvärk, huvudvärk och sömnbesvär. För att nämna några fördelar alltså.

Testa och se själv vettja! Namaste!