Min värsta yogaposition: Cow Face Pose / Gomukhasana 

Vet ni? Det här är vanligtvis min värsta yogaposition alla kategorier; Cow face pose eller Gomukhasana på sanskrit. Jag kan faktiskt inte komma på någon annan som jag tycker är lika olidligt oskön.

ANNONS
ANNONS

De flesta av oss har ju någon eller några kroppsdelar/rotationer där rörligheten liksom inte kommer gratis. Män är ofta stelare i ben och höfter än vad vi kvinnor är, och vi kvinnor är till exempel ofta svagare i rygg, axlar, nacke etc. Alla är olika och vi har också olika förutsättningar beroende på hur våra kroppar är byggda.

Jag själv har alltid varit rätt rörlig (eller till och med överrörlig), men styrka i armar och axlar och att överhuvudtaget komma i närheten av shoulderstands och handstands har verkligen krävt sin träning! Det enda parti där jag fortfarande inte är speciellt rörlig (jämfört med resten av min kropp i alla fall) är vissa rotationer i höften.

Så den här stretchen av höftens utsidor är inte alls behaglig för mig, i alla fall inte just när jag gör den. Nu, när jag har haft lite foglossning (eller vad det nu är, oskönt bäcken i alla fall och ont i ljumskarna) så tycker jag att den gör underverk! Den är fortfarande jätteoskön, men efteråt är det som att något bara slappnar av inne i höften. Aaah, ljuvligt! Så här gör du den:

Yogaposition: Cow Face Pose / Gomukhasana

  • Sätt dig på en filt eller stabil kudde så att ditt bäcken kommer upp lite, med benen utsträckta rakt fram.
  • Böj i knäna och placera fotsulorna i golvet.
  • Böj in det ena benet så att knät är rakt framför dig.
  • Böj andra benet och sträva efter att få ditt ditt övre knä rakt ovanför det undre.
  • Ta hjälp av händerna och flytta eventuellt ut din undre fot från höften så att du har plats att sitta rakt på båda sittbenen.
  • Sätt i fingertopparna i mattan, vid sidan om dina höfter eller framför dig. Eventuellt på ett yogablock framför dig om du behöver mer plats för magen eller inte har orangutang-armar som jag :)
  • Det ben som du har överst vill gärna lyfta den sidans skinka från golvet. Justera så att båda sittbenen är i golvet.
  • Sträck upp genom ryggen.
  • Slappna av i käkar, axlar och bakom ögonen.
  • Om du vill, gå framåt med fingrarna och luta dig (fortfarande med rak rygg) över dina knän.
  • Om du, liksom jag, tycker att det här är en oskön position, fokusera på att ta djupa andetag. Typ fem. Är den inte olidlig kan du ju stanna längre.
  • Kom ur och byt ben (ja, tyvärr måste andra sidan få sitt också).
  • Gomukhasana stretchar höfter, lår och vrister. Kombinera eventuellt med armar för triceps-, bröst- och axelstretch.
ANNONS
ANNONS

Och här en extra-treat som jag gjorde häromdagen efter ovanstående:

Den här rörelsen gjorde jag på den tiden när jag dansade men har i princip glömt bort sedan dess. Tycker dock att den också är skön just nu.

Sitt helt enkelt så som jag gör på bilden och böj in ett knä i taget. Jag håller bara några sekunder och växlar ben några gånger. Kom ihåg att andas också.

OBS! Det finns många olika rön om vad man ska göra och inte vid foglossning. Jag vet bara att det här är skönt för mig, just nu i graviditeten. Givetvis har man nytta av Cow Face Pose / Gomukhasana som ickegravid också. 

Här hittar du instruktioner till fler yogapositioner.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..