TRÄNINGSPROGRAM

För ganska precis ett år sedan visade jag ett träningsprogram i SportHälsa som är en bilaga till Dagens Nyheter. Insåg att jag missat att lägga upp det här i bloggen så det passar ju fint nu. Bättre sent än aldrig så att säga.

Plockade ut fyra av övningarna som är lite extra roliga, och bränner …

Big lunge till kick och press
Ta ett stort kliv bakåt. Tryck dig upp till stående och gör en kick med benet samtidigt som du pressar motsatt arm över huvudet. Kliv tillbaka och upprepa. Byt sedan ben.

Antal: 20 repetitioner/ben x 3.

pt-fia

A) Big lunge till kick och press

pt-fia2

B) Big lunge till kick och press

Frontsquat
Stå lite bredare än höftbrett med hälen, tårna ska peka lätt utåt. Håll en viktskiva framför dig med sänkta axlar. Böj på benen och gå upp innan du tappar hållningen. Tänk på att knäna alltid ska gå i samma riktning som tårna pekar.

Antal: 15 repetitioner/ben x 3.

pt-fia3

A) Frontsquat

pt-fia4

B) Frontsquat

Brottar reach
Ligg på rygg med böjda knän och armbågarna i 90 grader. Lyft upp höften samtidigt som du sträcker dig över kroppen med ena armen och når så långt du kan. Dra dig tillbaka, sänk höften och upprepa på andra sidan. Håll ett ganska högt tempo och fokusera på magen.

Antal: 20 repetitioner x 3.

pt-fia6

A) Brottar reach

t-fia5

B) Brottar reach

Fällkniv med vikt
Ligg på rygg med knäna böjda mot dig. Håll i en vikt placerad ovanpå tårna. Sträck ut ben och armar samtidigt. Vänd innan ländryggen släpper från marken.

Antal: 12 repetitioner x 3.

-fia3

A) Fällkniv med vikt

pt-fia33

Vill du ha hela träningsprogrammet?

> Träna med PT-Fia i SportHälsa! 

LOADING..