ÄNTLIGEN FRÅGESTUND!

Ni är så generösa med frågor så jag tänker att det är dags för en frågestund!

Den första på väldigt länge. Någon frågade om vår läggningsrutin för Edith och någon annan om jag kunde berätta om när vi plussade, svar på allt kommer. Passa på att ställ era frågor i det här inlägget så samlar jag ihop dem och svarar på några i taget i några veckor framöver.

Och det kanske blir extra mycket fokus på bebis, eller så blir det inte alls så. Alla frågor i alla kategorier är välkomna! Att svara på era frågor är något av det jag gillar bäst så ge mig något att bita i, he!

ptfia-bebis

Tusen tack på förhand!

 

  1. Hej! Jag undrar om du tar några kosttillskott? Har för mig att du tidigare inte varit något big fan av det. Jag har snöat in lite för mycket på det här med kosttillskott och kommer på mig själv med att googla sönder om alla olika vitaminer och mineraler som jag behöver för att överleva och inte bli sjuk. Detta utan att riktigt ha testat mig för brister, går bara på mina egna funderingar. Har läst en massa om olika kosttillskott som kan vara bra när en är stressad (själv håller jag på att ta mig igenom en utmattningsdepression) men märker samtidigt att det här liksom föder ny stress att jag måste tänka på alla ämnen hit och dit…. Med vänlig hälsning Carolin

  2. Hej!

    Skulle väldigt gärna vilja höra hur du och Kim pratade inför förlossningen, och hur ni pratat om den efteråt. Vore väldigt intressant att höra hur han upplevde det hela. 🙂 Hur mycket delar ni med varandra om de mindre smickrande bitarna, som hur din kropp kändes direkt efteråt, avslag och sånt som kanske kan kännas obekvämt att prata om? Pratar ni något om hur sex och samlevnad påverkas efter att ni fick barn?

    Mvh Maria

  3. Får du aldrig dåligt samvete när du äter djur? Alltså ägg, mjölk, fisk, kött, kyckling, gris osv. Djurhållningen inom köttindustrin är ju fruktansvärd, har du sett hur allt går till? Du känns så medveten och hälsosam på det sättet så blir alltid fundersam när jag ser dina äggmackor eller annat från djur på din tallrik. Har du lyssnat/läst Therese Lindgrens senaste bok? Kan annars rekommendera den, kan också rekommendera ”köttet lustar” samt flertal dokumentärer på Netflix om just sådant här.

  4. -Hur kan man stärka sin tillit till en själv efter en psykisk sjukdom?( i mitt fall anorexi)
    – Även om du inte hade en så bra upplevelse, tror du att au pair kan vara något som är utvecklande för en?

  5. Jag undrar om du har några tips på bra luncher som går snabbt att ordna när man är själv hemma med en liten bebis. Gärna recept utan nötter och mandel då jag är allergisk.

  6. Kanske lite märklig fråga, men jag undrar över hur du tvättar dina träningskläder? Jag tränar flera gånger i veckan, brukar skölja av mina kläder direkt när jag kommer hem. Det känns som att jag borde tvätta dem efter varje gång jag använt dem och svettats i dem, men känns som att det sliter mycket på kläderna samt inte särskilt miljövänligt att köra tvättmaskinen efter enbart en användning. Samtidigt blir de ju sunkiga och luktar annars. Har du något tips?

  7. Hej Fia! Jag tycker så mycket om dig, tack för allt du gör. Har sträck-lyssnat på er podcast.

    Har du mer tips hur man ska hantera att inte jämföra sig med omgivningen? Jag har precis fyllt 25 år. Senaste åren har jag tampats mycket med ångest, panikångest och psykisk ohälsa. Jag UPPLEVER att jag har ”missat” mycket pga detta, liksom 20-25 var ingen superhärlig ungdomstid då jag var kär, reste eller hade bra sex. Jag sörjer det. Jag är en glad och extrovert person egentligen. Nu börjar jag känna mig stressad för att mina vänner snart är klara med sina utbildningar, pratar om barn och sådant som känns OTROLIGT distant för mig. Har inte ens haft min första stora kärlek! Jag vill hålla mig lugn och optimistisk, jobba med mig själv, tänker att det är väl klart att jag får resa och festa och bli kär när jag är 25-30, det är inte bråttom! Men har svårt att koppla bort omgivningen, känner mig stressad att andra ”ligger före”.

    Jag är prestigelös, pluggar psykologi nu men skulle lätt kunna ta ett års paus och jobba som servitris bara för att fundera ut vad jag verkligen vill. Studierna stressar mig nämligen (vilket förvärrar min ångest), jag trivs inte så bra som student. Jag går i terapi nu, skulle gärna ta ett studieuppehåll åtminstone tills jag känner mig mer hel igen!

    Vem än som läser det här, eller du Fia, hur hittar jag min inre styrka att gå min egen väg? Och våga tro att kärlek och sådana saker som jag drömmer om finns i framtiden, trots att jag varit stress-sjuk och allt bara känns som en stress.

    Massa kram och ljus, tack!

  8. Hej! Jag är så nyfiken på hur/vad du äter. Om du vill dela med dig skulle jag tycka det var roligt att se ett exempel på hur en matdag ser ut. Och sen undrar jag lite hur du tänker kring sötsaker, bl.a vad & hur ofta? Avstår du helt från chips/godis etc? Kram!!

  9. Hur gick det med lägenhetsförsäljningen? Och har ni hittat något nytt att flytta till? Tack för en bra och inspirerande blogg 🙂

  10. Om du fick välja dina tre tveklöst största favoriter:förrätt, varmrätt och dessert. Vilka skulle det bli? OBS dom behöver inte passa ihop, det kan lika gärna vara: rårakor, pannbiff med löksås och pannkakstårta till dessert!

    Har du några tips till en 23-ish-åring hur man på bästa sätt kan förbereda kroppen inför en framtida graviditet? Jag kommer kanske (förhoppningsvis) bli gravid inom 5-6 år, men finns det något man redan NU kan unna kroppen så den är välrustad då det är dags för bäbis och så att vägen tillbaka efter en graviditet blir kroppsvänligare? Alla tips på nätet handlar tyvärr bara om ”viktnedgång efter graviditet”

  11. Jag undrar lite om er familj! Har du och Kim föräldrar, bonusföräldrar? Syskon, bonussyskon, bröder och/eller systrar? Har dessa barn i så fall? Mor-och farföräldrar, kusiner? Och så undrar jag om ni har bra kontakt med syskon, föräldrar osv?

    Sen undrar jag hur du tänker kring Edith och mat. Ska hon få ”vanlig” omdebatterad mat, dvs bröd/pasta med gluten, socker, mjölkprodukter, kött osv? Vilken typ av skola kommer ni sätta henne i? Och tänker du sätta henne på massor med sporter/aktiviteter som hon får välja själv? Tänket kring motion liksom.

    Ha det bäst och fortsätt skriva en så bra blogg!

  12. Hej! Jag funderar på hur man motiverar sig till träning. Jag känner att jag skulle behöva mer styrka i kroppen, framförallt pga jobbet, men jag kan inte motivera mig. Jag får mycket vardagsmotion då jag cyklar överallt och har ett ganska fysiskt jobb emellanåt. Men sen tar det stopp. Jag känner mig trött, har ingen ork i kroppen och bara tanken på att utsätta mig för något fysiskt får mig att känna obehag. Jag har försökt med yoga och märker att kroppen mår bra av det, men orkar inte att hålla det uppe och tycker inte att det är så kul egentligen. Jag har tidigare haft en ätstörning och haft träningsförbud, men det är ca 10 år sedan, men ändå är jag rädd att ”kroppen inte håller”, jag litar liksom inte helt på den. Jag inser att jag måste utmana mig för att återfå förtroendet för den. Men hur kommer man igång när bara tanken på att göra något ”träningsaktigt” känns som att bestiga ett berg? Jag orkar inte att ta mig iväg någonstans för att träna och hemma blir jag bara sittandes framför tv-serier. Jag hittar tusentals ursäkter för att slippa, men jag vet ju att jag bara lurar mig själv. Så om du har några bra tips får du gärna dela med dig!

  13. Hej, vad kul med frågestund!

    I ett tidigare inlägg skrev du att ni skulle komma igång med veckohandling av mat igen och jag blev nyfiken på hur ni lägger upp det? Vad finns alltid med på inköpslistan och vad blir det för rätter? Hur ser en veckas måltider ut?

    Jag har fått intrycket av att du äter mycket färsk frukt och grönt men det kan ju vara så dyrt när det inte är säsong, speciellt bär. Hur tänker du kring det? Prioriterar du att lägga en extra slant på mat? Har du några tips på hur man kan köpa och laga hälsosam mat utan att kostnaden skenar iväg?

    Ha en fortsatt bra helg!

  14. Hej bästa Fia! För några dagar sedan skrev du ett inlägg där du nämnde att du ”tidigare alltid grät när du blev arg, hulkade och inte blev tagen på allvar”. Som jag förstod det är det inte så längre. Hur övade du bort det? Försvann det av sig själv? ”Lider” nämligen av samma problem och tycker det är extremt frustrerande!

  15. Hej!
    Vad är dina bästa tips för en stel bröstrygg? Jag fick barn för 10 månader sen och min rygg har fortfarande inte återhämtat sig från graviditet och amning. Så skulle verkligen uppskatta några bra rörlighetsövningar 😉.

    Måste bara säga att er podd är så grymt bra! Tack för att ni har delat med er så mycket både du och Anna!

  16. Hur äter du en vanlig dag med bebis? Min son är snart 10 veckor och jag hade tyckt det var trevligt om jag fick i mig något mer än frukost om dagarna. Han ligger gärna i babygymmet en stund och sover helt okej om dagarna så det är mer jag som inte tar mig för att fixa lunch/mellanmål. I början värmde jag matlådor men det är ju inte alltid det finns rester.

  17. Hej Fia!
    Eftersom jag ser upp till dig då jag tycker att du har en så sund syn på allt måste jag bara fråga en sak:) Vad anser du om Nocco och andra typer av energidrycker? Man kan nog säga att jag blivit beroende av nocco och kan knappt göra ett träningspass utan att dricka en innan. Det är klart jag kan, men det tar emot och om jag t.ex ska upp tidigt på morgonen har jag SÅ mycket lättare att ta mig upp om jag vet att jag har en nocco jag kan ta. Det har liksom blivit en form av ritual som jag måste göra vilket jag nu älskar, men vill ju egentligen inte att det ska va så.
    Har du några tips på hur jag kan vänja mig av med detta? För det är väl inte så bra i längden? 🙂
    Puss och kram! <3

    1. (Tips) Jag kör samma fast med en kaffe, känns betydligt bättre. Inga konstiga tillsatser och dessutom faktiskt nyttigt (och gott!)

  18. Hej!
    Vad av alla bebisprylar har varit life savers och vad har köpts men inte använts? Vad ska man inte missa och vad kan man strunta blankt i? Det är en djungel stäv snorpipetter, bärsjalar och -selar, bodys med och utan ärmar och ben. Du förstår…

  19. Hej Fina Fia!
    Jag undrar..
    – Hur träffades du och Kim? Vad jobbar Kim med?
    – Har du en bror eller har jag drömt om ett inlägg där det stod? Har mest läst om din syster tidigare och blev därför lite förvånad!
    – Har du någon annan eftergymnasial utbildning förutom PT?
    – Stämmer det att du gick dans på gymnasiet? Hur mycket dansade du? Hande du någon gång tankar på att bli dansare (du har bra point/anklar!!) ?
    (förstår självklart att du kanske inte vill besvara frågorna om din familj men jag var nyfiken so i had to ask)

  20. Hej!
    Har du några tips på matiga mellanmål?
    Även snabba luncher, nu med bebis tryter både inspiration och tid.

    Har ni tänkt att ni vill ha syskon till edith?

    Några tips på bra övningar för att komma igång efter förlossningen?

    Kram och tack för en toppenblogg!

  21. Hej! Har som du varit utmattad och mycket ångest finns kvar därifrån. Rädslor som ”tänk om jag inte kan/orkar”. Främst runt graviditet nu. Jag som alltid velat ha barn börjar tvivla pga att ja är rädd. Rädd att inte orka och falla tillbaka ner i den i bottenlösa ångest/depressionen som förut vid utmattningen… hade du liknande rädslor? Hur hanterade du dem? Och var det så ”illa” som du tänkt dig?

  22. Hej! Ska få mitt första barn i mars, är nyfiken på att höra om en vanlig dag med en nyfödd bebis? Jag är typ inställd på att amma 6 timmar om dagen, kanske gå någon promenad…inte så mycket mer 😁 vore jättekul att höra hur en vanlig dag med Edith har sett ut för dig, när vaknar hon/hur brukar hon sova, hur ofta äta osv
    Kram❤️

  23. Hej fina Fia!

    Har du några tips på hur en kan hitta balans i livet? Jag tycker det är så svårt med den här vågskålen när det gäller karriär, träning, familj, vänner m.m. Jag är en prestationsprinsessa (har alltid varit) och har svårt att göra saker halvhjärtat. Du har tidigare delat med dig av så många kloka tankar och jag skulle verkligen uppskatta om du kunde komma med några råd/tips kring det här.

    Tack för alla gånger du har inspirerat mig!
    Kram

  24. Har du några motiverande tankar när allt gällande träning och kost känns så otroligt ångestfyllt? Jag har problematiska leder som behöver träning och rätt kost, men tanken på det gör mig så stressad att det slutar med att jag äter dåligt och inte tränar alls, vilket ger mig otroliga skuldkänslor, hur hittar man motivationen att ta sig ur dåliga rutiner?

  25. Har du tips på mellanmål som kan förberedas så att det alltid finns något redo när man blir hungrig. Hur har du gjort sedan du fick barn?

  26. Hej och tack för en inspirerande blogg!
    Jag är vegetarian sedan 10 år tillbaka då jag har svårt för tanken på att äta kött. Har haft det ända sedan jag var barn. Är det lika hälsosamt att vara vegetarian? Vad anser du? Är det bra att försöka kombinera med fisk ? (Äter inte fisk idag men kan kanske tänka mig äta lite för hälsans skull)
    Vad anser du om gluten? Jag tycker personligen att jag mår bättre av att inte äta gluten då det gör att magen blir uppblåst.
    Jag är oroligt lagt av mig och får lätt ångest. Är högkänslig och går upp i varv. Har du några tips för att hantera oro och ångest !
    Mvh Aina

  27. Hej Fia! Först och främst, tack för att du delat med dig om din resa genom din utbrändhet/utmattning. Kan lova att vi är många som blivit hjälpta genom din historia och erfarenhet, det är guld värt!. Min fråga är om du blivit hjälpt av medicin,-antidepp eller liknande under din sjukdomstid? Kram!

  28. För mig som hade en amning som inte fungerade alls är jag nästan besatt av att höra om andras berättelser om amning, både fungerande och icke fungerande. Hur går det för dig? Hur ofta och mycket ammar Edith och hur har ni fått till den rutinen ni har? 🙂

    1. Insåg nu att hela kommentaren inte kom med. Jag är nyfiken på andras amningshistorier främst för att bygga upp ett självförtroende att våga prova att amma nästa barn (om vi lyckas få ett till). 🙂

  29. Hej!
    Tips på vad man kan göra för att gå upp i vikt? Är väldigt smal och skulle gärna lägga på några kilo men det verkar inte funka. Har du något tips eller förslag?
    Har du något/någrs nyårslöften?
    Hur lång är du?
    Hur hittar man motivationen till att laga mat? Det är inget som är mitt intresse men skulle gärna va duktig på det och kunna.

  30. Hej! Tack för en bra blogg 🙂
    1. Vad tycker du om Cocoona baby? Har den varit användbar?
    2. Har du tips för träning i slutet av graviditeten så är det uppskattat!

  31. Hej!
    Jag undrar vad du har för syn på all proteintillskott som finns idag?
    Till exempel om man tränar för att bygga muskler ska man satsa på att börja dricka proteinshakes och äta barer osv eller är det bättre att satsa på en hälsosam och ”vanlig” mat?
    Hur vet man om man ska / inte ska äta extra protein? Utveckla gärna om din syn på det hela. 🙂
    Tack, Mvh Nelly

  32. Hej!

    Som förälder är det lätt att matas med åsikter och info från alla håll och kanter om alla borden. Finns det någon du själv lyssnar extra mycket på när det gäller frågor om föräldraskapet mm? Familj, vänner, BVC, någon kändis eller podd eller liknande?

    Vad hade ni för andra tjejnamn? Och killnamn?

    Är det naturligt för dig att exempelvis din dotter går iväg på promenader eller skriker dina hormoner ”nej”? Inte ens när min dotter var ett kunde jag släppa henne ifrån mig, amningshormonerna gjorde mig till en hök… (och nej, inte speciellt modernt jämställt föräldraskap, men det passade mig och min bebis även om andra hade åsikter).

    Har du bra tips på hur man tränar hållning och skulderblad/axlar?

    Hur får man kontakt med rumpan om man har svårt med det?

    Vad är det i ditt jobb du framförallt tjänar pengar på?

    Har du något drömsamarbete jobbmässigt?

    Vad jobbar din man med?

    Hur ser ditt liv ut om 10år? Bostad, yrke, familj mm 🙂

  33. Jo min fråga är om man helst av allt vill äta smågodis och vitt bröd och man vet med dig att bör göra mer hälsosamma val. Hur börjar man? Viktväktarna Lchf och allt vad det heter tror jag inte riktigt på då det tenderar att bli så kortsiktigt.
    Hur blir man helt enkelt en sådan som njuter av mörk choklad och nyttigare alternativ? Det känns så mycket mitt nya jag 🙂 jag vet bara inte hur jag börjar eller framför allt hur jag fortsätter om jag halkar ur.

    1. Jag är en godisråtta så för mig var det en vanesak. Äter du bara mörk choklad en lång period kommer dina smaklökar vänja sig och förhoppningsvis om du framöver smakar båda så kanske du kan uppskatta den mörka mer 🙂

    2. Det ”enkla” svaret är nog att sluta helt med godis och snabba kolhydrater för dessa bara leder till mer sug -av just snabba kolhydrater :-/. Ju mindre du äter, desto mindre sugen blir du på just socker. Ät mer hälsosamma fetter för att skapa långvarig mättnad och minska sug. Sikta på en kostomläggning, för som du säger är kortsiktighet inte ett alternativ.

      1. Det är just det. Förstår att det är lätt att tänka att det är bara. Är man inte där är det inte ”bara”. Utan min fråga var mer riktad hur gör man när man vet så väl hur man bör göra. Men det är svårt att få till allt i praktiken. Mer goda råd än pekpinnar 🙂

  34. Hej,

    Vill bara börja med att säga att din blogg är fantastisk och grattis till din otroligt söta dotter 🙂

    Jag undrar om du har några tips på förberedelse inför födsel och efter födsel? Finns det något som du känner att du hade velat göra innan du födde?
    Är själv i vecka 23 just nu efter att ha försökt att skaffa barn i många år 🙂

  35. Gillade verkligen eran podcast Omänskligt. I ett avsnitt pratade där ni om detta med skillnad på att vila/återhämtning/ladda batterierna och ”vila” på semestern. Men hängde inte helt med hur du tyckte det var skillnad på vila och återhämtning? Kram!

  36. Hej! Gillar din blogg starkt! Grattis till det bästa som finns, en liten bebis <3 har själv två små pojkar hemma 2,5 & snart 5 år så full rulle med andra ord.
    Jag har ett par frågor:
    1. Vad tycker du om proteinbars sådana man köper i affären typ swebar, Lindahls "Low carb" osv. Jag köper ibland dessa för att äta istället för godis…men vet inte om det är ett okej alternativ istället för att käka smågodis/choklad.
    2. Om man känner att man är på väg att brista/gå in i väggen finns det något man kan göra själv för att bromsa det? Kanske är en enorm fråga men jag bara undrar om man kan självhjälpa sig så att det inte hinner gå för långt.

    Tack på förhand!
    Mvh T

    1. Såg din fråga och ville bara sticka in ett tips om boken ”Du är fullkomlig” av Irma Alm. Jag var sjuk länge och den (och Irma själv) var avgörande för mig. Numera säljer jag den via min eko-butik levareko.se med varmaste rekommendation ❤
      Sköt om dig!

  37. Hur tycker du att en elitidrottande 20åring ska förhålla sig till mat? ska man äta huvudmålen och då stora portioner eller dela upp maten och äta mellanmål? Kvällsmål efter middagen är det några som förespråkar för uppladdning och återhämtning men många säger att det är dumt att äta så tätt inpå läggdags, hur ser du på det? Hur ska man tänka när man tränar ca 2 ggr per dag ca 15-20 h i veckan. Jag tränar mycket och förstår att kost är en stor del av vardagen som elit. Är socker något som endast förstör satsningen, med fika glass och gosis? Sedan förespråkar många en helt vegetarisk eller vegansk kost. Jag är helt enkelt intresserad av vilka generella kostråd du har att ge en elitsatsande ung vuxen för att optimera sin träning och tävling genom prestation.

  38. Hej! Som föregående person skrev så vore det roligt om du berättade om plagg som har varit användbara, eller har du saknat något som du önskar att du visste innan förlossningen?

  39. Hej fia! Har vart så kul att följa din graviditet och första tiden med Edith! Jag blev själv mamma bara någon vecka efter dig 🙂
    Jag har två frågor!
    1. Tips på bra träningstights som är lite varmare (blir mycket långa promenader med vagnen)
    2. Min flicka är 8 veckor på tisdag och jag undrar när det är okej att börja träna magen igen? Har inte någon diastas eller delning utav magmusklerna längre utan det hade gått ihop fint redan 3 veckor efter förlossning.
    Trevlig helg! 👍🏻😊

  40. Hej Fia!
    Jag undrar om du skulle kunna ge tips på vilka klädesplagg du tycker varit/är bäst och mest användbara att ha som nybliven ammande mamma. Även vad som kanske känts onödigt att ha. Jag insåg häromdagen att jag tycker det verkar knöligt att ha både amningsbh o amningslinne utanpå varandra och vet inte riktigt vad jag ska köpa inför första tiden. Vill heller inte lägga ner massa pengar på onödiga plagg som inte kommer till användning 🙂

  41. Hej fina Fia,

    Jag har som sagt haft ett par jobbiga år då pga av för pga hög arbetsbelastning på jobbet har jag blivit utmattad. Jag har arbetet mycket med mig själv, fått stöd och verktyg att hantera stressen, tröttheten, minnet m.m. Jag känner nu att jag är stark och energin är tillbaka :). Men dessavärre så är fortfarande inte grundproblemet hos min arbetsgivare löst. Vi har kommit överrens om vilka åtgäder som behöver vidtas men dem genomförs aldrig. Eftersom det inte blir löst så blir man kontast påmind om den tuffa och ohälsosamma tiden och jag måste hela tiden försvara mig in för min chef. Jag har inte längre någon ork att fights eller vänta på att arbetgivare ska ta sitt ansvar. Trost att jag som invid mår bättre och känner mig stark nu så påverkas jag negativt av den ohållbara arbetsmiljön på jobbet och jag ser inget slut på det.
    Tack vara det här så vill jag bara säga upp mig och lämna jobbet för just nu är det som står ivägen för min hälsa.
    Frågan är om man vågar säga upp sig utan att ha ett annat jobb?
    Känner att mitt välmående och hälsa kommer i första hand men oron över att lämna en stabil inkomst är skrämmande. Har du några bra tips hur man kan agera en i en sådan här situtation?
    Jag vill inte spendera en sekund till här på jobbet. Bara tänken på att lämna jobbet och får ett avslut på här så känner jag lättnad och glädje.

    Tusen tack för underbar blogg. Den har gett mig mycket stöd 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..