GUDIE: LÄR DIG ATT GÖRA EN PULL UP

Hallå! Äntligen! Det är nästan pinsamt att säga detta men för ganska precis ett år sedan så bestämde jag mig för att göra en guide i bloggen. Sagt och gjort så frågade jag om Robert som jag tränade med då ville ställa upp och vi fotade övningar och det som behövdes.

Och jag skrev det första inledande inlägget. Sedan hände inget mer. Jag var gravid och pallade inte fortsätta på mitt mål mot pull ups så det hela klingade av.

MEN NU. För att återkoppla så fräschar vi upp minnet med det första inlägget. Och jag har nu gjort klart de andra så de är tidsinställda och klara. Hoppas ni gillar! Bättre sent än aldrig osv. Jaja. 

Detta är alltså jag och Robert ↓

Fia, berätta om din egen resa – från helt trasiga armbågar till din första pull up på egen hand. 

Den har vart lång. Armbågarna skadades på ett träningspass som min utbrända kropp inte klarade av vilket resulterade i att de först ”stelnade” i en vinkel av 90 grader i närmare två veckor vilket gjorde mig rörelsehindrad, svällde till dubbel storlek, smärtade, hade flera inflammationer i olika delar av båda armbågarna, muskler som nästan gått av och en blodcirkulation som fortfarande är nedsatt.

Var riktigt skadad i över ett år, rehabade bra mycket längre än så och det kändes länge omöjligt att ens kunna närma sig en sådan belastning för armbågarna igen. Jag var dessutom rädd. Hur skulle jag våga belasta något som vart så trasigt? Men när jag anlitade Robert för att hjälpa mig med rehaben så skedde något successivt. Vårt mål var aldrig att jag skulle klara en pull up, det var länge mer simpla och grundläggande saker. Men till slut så hamnade jag framför chinsstången och fick testa spontant någon gång och sedan igen och igen.

Och när jag märkte att armbågarna klarade belastningen och att jag vågade testa så blev jag motiverad till att fortsätta. Och tillslut så blev det ett mål. Nu klarar jag en pull up om jag får kliva in i den, alltså gå dit och ta tag i stången utan att först stanna. Då drar jag mig upp hela vägen. Om jag däremot måste stanna, hänga och sedan dra mig upp så är det en bit kvar. Men vi jobbar vidare!

Varför tror du att så många vill kunna göra just en pull up?

Fias svar: Dels så tror jag att många blir inspirerade av alla akrobatiska människor som fladdrar förbi i våra flöden och dels så är en pull up eller chin det ultimata beviset på styrka (typ). Det är något coolt med att kunna lyfta sin egen kroppsvikt på det sättet. Det är även ett tydligt och bra mål som ändå känns görbart för många, om man verkligen tränar på det och lägger fokus på lust och inte prestation.

Robert svarar: Jag tror mycket har att göra med utmaningen. Det är väldigt många som har problem att dra upp sin egen kroppsvikt till en stång. Att kunna hantera sin egen kropp känns fantastisk och det kan nog alla som klarat sin första Pull Up intyga! Att klara en utmaning som verkligen känns omöjlig är oerhört förlösande!

Läs hela inlägget HÄR! 

Fortsättning följer.

 

  1. Kan du förklara en gång för alla vilken som är PULL up och vilken som är CHIN up? Så blandade åsikter, till och med när man googlar 😀 Kul med dessa inlägg, gärna fler inlägg om att utvecklas i sin träning och inte bara ”basövningar” 😀

  2. Ååååh vad bra! Det här är en av grejerna jag satt upp att klara 2018. Väldigt långt bort nu hahaha så behöver alla tips jag kan få! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..