LÄSARFRÅGAN

Hej! Jag funderar på hur man motiverar sig till träning. Jag känner att jag skulle behöva mer styrka i kroppen, framförallt pga jobbet, men jag kan inte motivera mig. Jag får mycket vardagsmotion då jag cyklar överallt och har ett ganska fysiskt jobb emellanåt. Men sen tar det stopp. Jag känner mig trött, har ingen ork i kroppen och bara tanken på att utsätta mig för något fysiskt får mig att känna obehag. Jag har försökt med yoga och märker att kroppen mår bra av det, men orkar inte att hålla det uppe och tycker inte att det är så kul egentligen. Jag har tidigare haft en ätstörning och haft träningsförbud, men det är ca 10 år sedan, men ändå är jag rädd att ”kroppen inte håller”, jag litar liksom inte helt på den.

Jag inser att jag måste utmana mig för att återfå förtroendet för den. Men hur kommer man igång när bara tanken på att göra något ”träningsaktigt” känns som att bestiga ett berg? Jag orkar inte att ta mig iväg någonstans för att träna och hemma blir jag bara sittandes framför tv-serier. Jag hittar tusentals ursäkter för att slippa, men jag vet ju att jag bara lurar mig själv. Så om du har några bra tips får du gärna dela med dig!

Svar:

Eftersom du beskriver trötthet, ingen ork och att tanken på att utsätta dig för något fysiskt får dig att känna obehag så funderar jag direkt på om du äter tillräckligt, hur du sover och hur din stressnivå är. Ditt fysiska jobb och vardagsmotion gör att du behöver fylla på med energi in. Se över dina måltider, reflektera över om du verkligen äter dig mätt (också med tanke på din historia) och prova att öka mängden mat. Lägg till mellanmål och våga äta dig behagligt mätt.

Kanske behöver du även försöka att lägga dig tidigare så du får fler timmars sömn. Och om du känner dig stressad – se över vad du kan göra för att minska stressen. Sedan kan du börja se över vad du skulle vilja göra för att öka styrkan i överkroppen, men ta det sist. Det spelar ingen roll om jag tipsar om övningar eller ger träningstips, av det du beskriver så är det inte riktigt det du behöver just nu. Även om målet är att t.ex. börja träna så finns det ofta en anledning att börja i någon annan ände, i ditt fall är det att öka energi och ork.

Du nämner också att du inte litar på din kropp. Där tror jag att du får börja prova dig fram och långsamt försöka bygga upp relationen igen. Lyssna på dess signaler. Försök att kommunicera med den. Och när din kropp klarar mer än du tror – var stolt och tacka den. Och behandla den med omtanke. Smörj in efter duschen, unna dig en massage, rulla på en foam roller, kramas osv.

ptfiatips

När du väl sedan ska börja kika på sätt att lyfta in någon mer träning i ditt liv så kanske ett gummiband och en yogamatta kan vara ett bra sätt att börja. Det finns mängder med övningar som du kan stärka hela kroppen med. Och sikta på att få till pass som är max en kvart till att börja med och gör det några gånger i veckan. Låt det ta sin tid att bygga upp rutinen och din kropp – då blir det hållbart!

 

 

 

  1. Hej Fia! Tusen tack för ditt svar! Många kloka saker du skriver, jag ska ta till mig dem och fundera på om det är något jag behöver ”justera” för att få mer ork. Tack! ❤️

  2. Känner så igen mig i detta! Ingen ork eller motivation över huvud taget. Jag har själv inte haft någon ätstörning, men jag dras däremot med en depression som nu är inne på sitt femte år. Tack och lov har jag nu en psykolog som jag verkligen tycker om och som jag får god hjälp av. Min vårdcentral har verkligen överraskat mig positivt och jag har fått hjälp av både psykolog, läkare och rehabkordinator.
    Nu ligger fokus på att må bättre mentalt, och jag hoppas att rörelse, inte nödvändigtvis renodlad träning, ska få ha en stor del i det. Jag ska ta fler långa promenader, för vi har jättefina gångstråk där jag är bor och det finns ett för oavsett hur långt man orkar gå den dagen. Sedan vill jag införliva mer yoga och nyttigare mellanmål. Socker och mejeriprodukter är för mig varken bra för min hy, min mage eller min vikt 😛

  3. Det är väldigt vanligt med problem med sköldkörteln för kvinnor och det kan leda till det du beskriver med trötthet i kroppen och generell orkeslöshet. Kollas upp med ett enkelt blodprov på din vårdcentral – kanske kan vara värt att dubbelkolla?
    //från en som ovetandes haft felaktiga värden och blev som en ny människa (nästan underdrift) med rätt nivå av medicin

    1. Hej Emelie! Tack för tipset, har tidigare kollat mina sköldkörtelvärden med jämna mellanrum, då jag har anlag för underfunktion, men hittills har läkarna inte hittat något att gå vidare med. Så jag antar att jag får lita på dem. Men skönt att höra att du mår bättre och fått hjälp!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..