En lista om jobb och vardag

 

ptfia

Något jag värderar högt i min vardag:
Tid! Tid till att göra det som behöver göras. Tid till att ta en promenad hem istället för att åka tub. Tid till att snusa Edith i håret. Tid till att prata med mina närmaste. Tid till att äta i lugn och ro. Tid till att hänga med Kim i soffan och prata. Det är ju inte alltid tiden går ihop, men jag jobbar rätt hårt på att skapa så mycket tid som möjligt och att vara närvarande i den tid som jag faktiskt får. Och njuta av den.

Det här äter jag till frukost:
I höstas gick jag från att ha ätit havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och valnötter i typ tio år (måndag till fredag) – till smoothie, äggröra och knäckebröd. Gröten hänger fortfarande med ibland men knappt ens en gång i veckan längre.

När går jag och lägger mig:
Nu har vi börjat få in en nattningsrutin till Edith vilket innebär att hon somnar i vår säng vid 20-21 och jag går och lägger mig vid 22-23. Den där timmen själv är guld värd! Men när nattningen inte klaffar eller jag har en trött dag så bäddar jag gärna ner mig med henne redan vid 21ish.

Saker som står på min tråkiga vardagliga to-do just nu och som jag aldrig gör:
» Boka in lunch eller fika med inspirerande människor. Det är något jag väldigt gärna VILL göra men som känns svårt att prioritera just nu.
» Rensa datorn på onödiga bilder och skräp.
» Rensa telefonen på onödiga bilder och skräp.

Det här äter jag till lunch:
Innan bebis åt jag nästan alltid matlåda med gårdagens rester. Nu blir lunchen antingen ute eller något ihopskrap av det som finns hemma. Tyvärr är jag sämst på lunch överlag eftersom det är måltiden som jag tycker är tråkigast och då inte lägger så mycket omtanke i.

När jag går upp:
Runt 6-7 om jag och Edith ska iväg på jobb på morgonen, annars drar vi oss gärna till 8-9.

Jag går till jobbet:
Nu jobbar jag mest hemifrån och planerar mina jobbtimmar utifrån Ediths sovrutiner. När vi ska in till stan på möten eller annat jobb så tar vi tunnelbanan om det är tidig morgon och promenerar hem. Annars är jag en sådan som cyklar överallt. Cykeln är mitt bästa knep för att få Stockholm att kännas mer tillgängligt.

Jag kommer hem från jobbet:
Nu är det inte så strukturerat eftersom jag anpassar mig efter Edith men jag brukar försöka att ha jobbat klart vid 17-18 som vanligt och sedan ta kväll. Men har också sett vinsten i att skriva blogginlägg den där sista timmen innan läggdags när hon slocknat för kvällen. Gillar ändå att försöka ha vanliga kontorstider som bas.

En vanlig vardagsmiddag:
Om jag får bestämma: Ugnsbakad sötpotatis, halloumi, någon sallad med frön, grönsaker, olja osv. Och något såsigt såklart.
Om Kim får bestämma: Allra helst kött. Men oftast fisk som kompromiss till mig.

Vad jag gör på vardagskvällar:
Hänger mest hemma med min familj. Nu är stort fokus på att gjuta in Ediths läggningsrutiner. Målet är att hon ska lägga sig vid 19ish framöver. Vi har ändå gått från 22-23 till att hon somnar för natten strax efter 20 så det går framåt! I övrigt så ser vi på serier, jag skriver något blogginlägg och vi käkar. Ibland kommer någon vän över och hänger.

Har jag söndagsångest:
Nej inte alls. Har lyxen att trivas så bra med mitt jobb och min vardag.

Om någon undrar så är detta det jag jobbar med:
Jag driver mitt företag PT-Fia AB och har en anställd (koordinator) på heltid. Där gör jag bland annat följande:

Influencer: Är bloggare på amelia.se och Bonnier Magazines & Brands. Är amelias hälsoprofil, frilansar och har egna sidor i tidningen. Här kommer även kommersiella samarbeten in.

Media: Gästar SVT Morgonstudion varje månad och verkar i media. Får ofta göra instick i olika medier för att prata hälsa, träning, trender osv. Ibland får jag även skriva krönikor eller ledare. Gästar ofta SR P5 STHLM och pratar alltifrån träning till föräldraskap.

Böcker: Författare hos Bonnier Fakta (har gett ut böckerna PT-Fias tio i topp och Trappträning, som släpps i USA nästa år)

Ambassadör: Är ambassadör för Valio, vilket bl.a. innebär att jag gör reklamfilmer med Edward Blom.

Poddar: Gjorde 26 avsnitt av podcasten Omänskligt och två säsonger av min första podcast Ofiltrerat. Är i diskussion om att ta upp Ofiltrerat igen och göra nya säsonger av den.

Träningsresor: Hänger med amelia på deras träningsresor

Kurser: Onlinekurser hos Brillbee. Gav ut min första kurs om gravidträning i höstas.

Föreläsare: Föreläser med jämna mellanrum. Främst min föreläsning ”Vägen till en sund livsstil”.

Lånade listan från Elsa

LOADING..