Läsarfrågan: Hur stärker jag kroppen inför en graviditet?

ptfia2
Har du några tips till en 23-ish-åring hur man på bästa sätt kan förbereda kroppen inför en framtida graviditet? Jag kommer kanske (förhoppningsvis) bli gravid inom 5-6 år, men finns det något man redan NU kan unna kroppen så den är välutrustad då det är dags för bäbis och så att vägen tillbaka efter en graviditet blir kroppsvänligare? Alla tips på nätet handlar tyvärr bara om ”viktnedgång efter graviditet”.

Vilken intressant fråga! Det finns det såklart. Intressant iakttagelse om att det bara finns tips om viktnedgång. Det är som med det mesta i vårt samhälle, allt fokus ligger på efter, aldrig förebyggande. Klokt att du vill hjälpa din kropp inför en framtida graviditet, samtidigt som jag vill säga att du inte behöver känna att du egentligen måste göra massa saker. Din kropp kommer att klara av det ändå, men såklart snällt att stärka den inför.

Jag skulle säga att du kan göra följande för att förbereda dig inför en kommande graviditet:

→ Stärka kroppens baksida. Med det menar jag rygg, rumpa, lår, nacke och hållning. Styrketräning är bra för att göra just detta. Antingen på ett gym med vikter eller hemma med kroppsvikt, gummiband etc. Även yoga är fantastiskt för att bli stark. Att stärka baksidan är för övrigt något som är värdefullt för alla oss – hela livet.

→ Bygg dina rutiner kring hälsa och träning. När bebisen väl kommer kan det kännas svårt att börja försöka styra upp många egna projekt. I vart fall till en början. Passa på att stärka dig själv nu så att du är trygg i dina rutiner och vanor och har dem att falla tillbaka på efter graviditet och förlossning.

→ Stärk relationen med din kropp och dig själv. Kanske den allra viktigaste punkten i det här sammanhanget! I och med en graviditet så ändras din kropps förmåga, utseende, ork och form. Din förväntan på vad du tycker dig klara av sätts på prov och veckorna (månaderna) efter en förlossning så är kroppen skör, svag, utsatt, obehaglig, trasig och allt pågår på en gång. Är det något du kan göra för att underlätta så är det just att stärka relationen till dig och din kropp. Exakt vad du kan eller behöver göra beror såklart på vart du befinner dig.

Läs mer:

11 saker graviditeten lärt mig

 

  1. Håller verkligen med om vikten av knipövningar samt träning för att stärka kroppens baksida!

  2. Fick barn för två veckor sen och kan ju tacksamt nog se att kilona är tillbaka ungefär där jag började men har haft så mkt foglossning att jag har varit mer eller mindre stilla sen jul. Nu inser jag hur mkt jag har tappat, min rygg orkar inte vara rak hela dagarna, baksidesmusklerna är borta osv. Förra graviditeten kunde jag vara betydligt mer aktiv och träna och rida och kroppen mådde SÅ mkt bättre! För mig är det alltså viktiga med musklerna än med kilona när det gäller återhämtning. Vikten säger inte så mkt, samma volym idag som för nio månader sen men en helt annan kroppssammansättning alltså 🙂

    Lite pratigt kanske men vill bara hålla med om hur viktigt det är med en stark kropp inför och under en graviditet! Och kan tipsa om ridning, toppen för baksida, bål och bäckenmuskler 🙂

  3. Jag är snart färdig fysioterapeut och ett generellt tips som vi har fått lära oss är att det är bra att börja göra knipövningar redan innan och under graviditet för att sedan dag 1 efter förlossning börja träna upp bäckenbotten igen. Detta kan hjälpa till så att man inte får problem med urininkontinens vilket är vanligt efter graviditet. Det bästa är att jobba med både max knipningar i några sekunder för att bygga upp styrka och knipövning på medelintensiv nivå i ca 10 sek för uthållighet. Får man dock problem med bäckenbotten skulle jag rekommendera att gå till en vårdcentral så att de kan undersöka mer exakt vad besväret är. Sedan är det ju även bra för kvinnor generellt med knipövningar 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..