Sigrid Bárány
Annons

Svar på läsarfrågor samt Hälsa & Harmoni

Glad söndag på er!

Jag sitter på tåget hem från bokmässan i Göteborg och skulle just lägga upp lite bilder därifrån när jag såg att jag lägligt hade fått två utmärkta läsarfrågor varav en som handlar just precis om välmående och hälsa, så det får bli första inlägget i söndagskategorin Hälsa & Harmoni. Tack för era frågor och kommentarer och fortsätt gärna skriva även om ni inte tycker som jag gör. Kanske i synnerhet då, så att jag måste tänka till en smula!

Från Översätt – lexin : Hur får jag till ryggbiffen på bästa sätt? jag tänkte mig salt och peppar och att steka tills den blir medium. Men det är all kunskap jag besitter :) Bra blogg förresten!!

Svar: Tack så mycket! Nötköttsskola på tisdag 2/10, då?

Från Silvia: Men det kanske er inte so bra att eta mycket brod och bullar, verkar att kan bli overviktigt och sen fo massa foljdsjukdommar som ex diabetes?

Svar: Hej Silvia! En obalanserad kost som inte passar för ens egen kropp kommer alltid förr eller senare att leda till problem. Jag förespråkar att man äter det som ens kropp talar om att den vill ha och dessutom mår bra av efteråt (vilket kontrar argumentet ”men min kropp vill alltid ha 300g mjölkchoklad”). Vi är alla olika, genetiskt och livsstilsmässigt och har vår helt unika smak och ämnesomsättning, så det är framför allt genom att känna efter vad vår kropp önskar sig som vi når en balanserad kost som passar just oss. Att helt utesluta bröd och spannmål ur kosten för att det just nu är modernt med dieter som betonar ett lägre kolhydratintag tror jag inte att den stora majoriteten människor skulle må så bra av, även om det säkert passar en och annan som handen i handsken.

Det här var mitt svar till Silvia, resten är reflektioner om bröd, mat, kropp och hälsa och riktar sig till alla:

Personligen mår jag bra av att äta en viss mängd bröd och spannmål, och jag ser gärna att det bröd jag äter är sagolikt gott eftersom jag då blir tillfredsställd, glad och nöjd och slutar vara hungrig innan jag har blivit övermätt. Om man däremot inte mår bra av bröd och bara vill ha lite bröd i sin kost är surdegsbröd bakat på råg fortfarande ett mycket bra val eftersom det innehåller mer fibrer och näringsämnen och håller blodsockret på en jämnare nivå än bröd bakat på jäst, i synnerhet vitt bröd (som jag också äter när det passar mig).

Ingen kan förstås leva på pain au chocolat allena, men att äta ett då och då är bra mycket nyttigare för kropp och själ än att neka sig det varje gång man vill ha det. Jag blir sugen ungefär en gång varannan vecka, men äter det oftast bara om jag kommer förbi La Brioche i Bryssel, La petit France på Kungsholmen i Stockholm eller Annas Hembageri i Mariefred – annars är det inte värt det för mig. (Okejrå, det ligger också ett litet café någonstans i Namur där jag ca 2005 åt det godaste pain au chocolat double (alltså med *chokladglasyr* på) någonsin. Till frukost. I brist på något vettigare. Men jag minns inte vad caféet hette.)

Mat och hälsa handlar om njutning och balans. Lyssnar du på din kropp och söker njutningsfulla förnimmelser i den före, under och framför allt efter en måltid så är du på god väg att hitta den balansen.

Om du är hungrig just nu eller sitter och funderar över middagen ikväll, ta ett par ögonblick och känn efter vad just du är sugen på, just nu? Kallt eller varmt? Kött eller grönsak? Sött, salt eller syrligt? Mjukt eller knaprigt? Fett eller torrt? Har du det hemma? Kan du laga eller köpa det utan alltför stora åthävor? Kan du äta det även om inte hela familjen delar ditt sug?

Jag hoppas att din nästa måltid är riktigt, riktigt god och tillfredsställande!

Annons

Kommentera

ANNONS
ANNONS