Beach 2013

sofiesarenbrant

Mission Magrutor hade jag velat kalla det här inlägget men insåg snabbt att det målet inte är realistiskt. Jag har kört på med min livsnjutarstil rätt så länge nu: godis nästan varje kväll, kvällsmackor, ett glas rött till middagen och gärna lite bubbel några gånger i veckan (motto: det finns ju alltid något att fira!), mycket god mat, mycket fika osv. Det funkar att leva så ett tag men sen plötsligt en dag så syns resultatet i spegeln. Med råge. Som pricken över i åkte jag och min åttaåring på en all inclusive-resa i maj och i sommar har jag varit förkyld i flera veckor. Resultat: en ohälsosamt stor midja. Det är inte okej! Alla har ansvar för sin egen hälsa och nu har det gått för långt: det är hög tid för förändring! Den största boven är alkohol. Även om jag inte dricker mycket så tror jag att det räcker med ett glas vin här och där för att fettförbränningen ska stanna av helt. Och i och med förkylningarna så har jag inte kunnat springa.

Men nu är det alltså ändring på det! Det är så lätt att dra på sig nya ovanor och så himla mycket svårare att lära sig bra vanor men jag tror inte på strategin att invänta ett speciellt datum. Nej, jag tänker börja här och nu! Och jag tror heller inte på nolltolerans (jo, mot rökning eller annat beroende), men inte när det gäller en livsstil som min. Jag vill inte försaka allt gott och trevligt i livet och jag är inte ute efter att bli jättesmal. Men jag vill trivas med min kropp, känna mig stark och nöjd. I sommar har jag mest gått och gömt mig i olika jätteklänningar för att slippa skämmas. Så vill jag inte ha det nästa sommar. Ett tag övervägde jag att bli gravid: då är det ju fint med mage. Det kändes dock som en ganska kortsiktig lösning på problemet …

Jag smygstartade igår med lite simning på Hasseludden och styrketräning framför handbollsfinalen. Det gick ändå inte att sitta stilla när matchen var så spännande. Jag kommer inte att gå till en PT och betala dyra pengar, utan jag ska bara se till att röra mig mer och äta mindre. Ekvationen är inte mycket svårare än så. Så efter dagislämningen i morse tog jag en halvtimmes promenad. Nu sitter jag med en kaffe framför datorn och inser att min största utmaning blir ätandet. Jag är ständigt hungrig: jämt, jag skojar inte! Taktik: Varje gång jag känner för att börja rota i skåpen efter något gott, ska jag dricka ett glas vatten. Fungerar inte det (klart att det inte gör!) så ska jag gå ut och promenera. Jag måste bryta mitt dåliga mönster och börjar så här:

* Daglig morgonpromenad efter dagislämning.

* Dricka cappuchino med LITE mjölk istället för latte (=fetmage).

* Dricka vatten/promenera bort sötsug.

* Styrketräna hemma framför tv:n/komplettera med Flowin.

* Springa varann dag så fort jag är helt frisk.

* Bara dricka alkohol när jag är bortbjuden alt. har middagsgäster.

* Hej då godis, chips och choklad!

* Sluta med goda desserter till vardags.

* Laga bättre/nyttigare mat.

Kommentera

Och jag sprang ingenting, lite styrketräning bara (jag ammade)
Kosten är viktigast, träna är bra m ej viktigast för viktnedgång

A augusti 15, 2012 15:05 /

Svara

Tack för bra tips A! Och Lina: Jodå, jag funderar faktiskt på att be Tommy om råd ;-)

sofiesarenbrant augusti 15, 2012 15:09 /

Kolla Olga på mama, hennes råd funkar !
Ät mer protein hela dagen, sluta m vita saker och bröd, möjligtvis hårt bröd el mkt grovt bröd då & då.
Bra långsamma kolhydrater -quinoa, råris etc
Mycket grönt som är fiberrikt – spenat, broccoli, blomkål
Plankan!!
Ät mkt frukost , bra lunch m inga kolhydrater på kvällen. Typ lax & grönt, hoppa potatisen , den kan barnen & maken äta.
Ät 3 stora mål + 2-3 mellanmål (nyttigt, typ keso, ägg, makrill, lättyougurth) varje dag
Lite mat sätter kroppen i svältläge = fettet stannar kvar
Jag gick ner 10 kg på 12 veckor m Olgas råd!!!

A augusti 15, 2012 14:53 /

Svara

Väntar på att hon ska fråga Lina :)

Tommy augusti 13, 2012 21:07 /

Svara

Du kan ju kanske anlita din man som PT?

Lina augusti 13, 2012 20:35 /

Svara
ANNONS
ANNONS