Terese Alvén

Perfekta boken i julklapp!

Beställ böcker till specialpris!

Beställ böcker till specialpris!

Innan jag flyger till Thailand om några dagar vill jag ge er chansen att köpa mina böcker till pangpris! Perfekt julklappar till familjer du vill inspirera till rörelseglädje (Träna tillsammans med familjen) eller till någon som du bryr dig om och kan behöva extra pepp och stöttning (Jätteviktig – att må bra efter en ätstörning) eller till någon som älskar att läsa om människoöden eller mår dåligt i en ätstörning (Viktig – från matmissbrukare till träningsförebild).

Böckerna signeras och postas omgående. I detta erbjudande har jag sänkt kostnaden till 120 kr per bok, eller 200 kr om man köper två böcker (alla 3 böcker 300 kr). Jag bjuder på min barnbok Träna tillsammans med Tia till alla som lägger en order. Frakt tillkommer.

För att köpa:

- mejla till terese@sparkibaken.se

- skriv vilken/vilka böcker du vill köpa och inkludera ditt namn, postadress, telefonnummer och om det ska stå någon särskild hälsning i boken/böckerna. När böckerna är postade mejlar jag faktura.

- Begränsat antal böcker säljs! Men senast den 7 dec behöver jag ditt svar.

God jul!

Kommentera
Föregående artikel 5 viktiga steg u…

5 viktiga steg ur en ätstörning

Liveinspelning av Ångestpodden under Allt för hälsan.

Liveinspelning av Ångestpodden under Allt för hälsan.

Det går att bli frisk och fri från en ätstörning, det är jag och många andra exempel på. Men det är inte alltid lätt, och det tar tid. I veckans avsnitt av Ångestpodden intervjuas jag och Thor Rutgersson från Frisk & Fri om ätstörningar och vägen till att bli frisk. Inspelningen är från förra veckans Allt för hälsan där vi livepoddade på scen.

Här är mina 5 bästa steg ur en ätstörning:

  1. Vilja! Du behöver vilja bli frisk. Kanske inte att du är supertaggad varje dag, det går ofta lite upp och ner, särskilt till en början, men du behöver vilja förändra ditt beteende och ditt mående. Ta reda på VARFÖR du vill bli frisk.
  2. Tro! Om du inte tror att du kan bli frisk är det svårt att bli det. Tro att det är möjligt och inspireras av oss som har tagit oss igenom liknande tuffa resor. Även om ingens berättelse är den samma som någon annans så finns det många likheter i känslor och upplevelser. Du är inte ensam.
  3. Sök hjälp! Visst finns det de som blir friska utan hjälp, lite beroende på hur långt ner i sjukdomen man kommit. Men det finns inget ärofyllt i att klara sig själv. Behandling i olika former kan förkorta sjukdomsperioden och göra det lättare att bli frisk. Våga söka hjälp och stöttning. Vet du inte vart du ska vända dig är ett bra första steg att kontakta Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar.
  4. Ta en dag i taget! Ibland går det framåt, ibland tar man något steg tillbaka. Misströsta inte. Ta en dag i taget och gör det bästa i situationen just nu. Det är okej att ha en dålig dag, men ha fortfarande siktet inställt på ditt mål. Och efter ett tag, titta i backspegeln och se hur långt du faktiskt har kommit, även om du kanske har en bit kvar på resan mot friskhet.
  5. Du duger som du är! Glöm aldrig det. Oavsett om du är sjuk eller frisk, har en dålig dag eller en bra. Du duger som du är och du förtjänar att behandla dig själv med respekt. Försök vara snäll mot dig själv och gör så gott du kan för att ta beslut som du mår bra av – på riktigt.
Liveinspelning av Ångestpodden under Allt för hälsan.

Liveinspelning av Ångestpodden under Allt för hälsan.

Kommentera - 2 kommentarer
Nästa artikeln Perfekta boken i…
Föregående artikel Heja Blondinbell…

Heja Blondinbella! Inget mer kroppsfokus

Blondinbella lyfte upp en bild från 2012 när hon sätter ner foten.

Blondinbella lyfte upp en bild från 2012 när hon sätter ner foten.

Heja Blondinbella! Jag älskar hur hon på Instagram sätter ner foten och inte tillåter alla sina läsares ständiga kommentarer om hennes kropp. Bellas kropp ändrar form genom åren, precis som de flesta kroppar. Det finns massor av anledningar till en kropps förändring – bland annat stress, lycka, barn, framgång, träning, mat, kärlek eller depression. Det finns inget som säger att en smal eller bred kropp är lycklig eller har det tufft även om kroppen ibland speglar hur vi mår på något sätt.

Att det ständigt ska kommenteras hur en kropp ser ut skapar så många osunda tankar i vårt samhälle vilket jag var inne på i det uppmärksammade inlägget Sluta smalhetsa! förra veckan. Många gånger kommenterar vi av all välvilja och jag har full förståelse för att det ibland slinker ut en kommentar om någons kropp eller utseende, jag säger också saker, men det jag vill är att vi blir medvetna om VAD vi säger och att det kan påverka den som vi säger det till. Inte alltid på det sätt som det är meningen … Även en snäll kommentar kan i ett huvud tolkas fel, särskilt om personen lider av en ätstörning eller dålig självkänsla. ”Så fin du är, du ser ut som Terese igen” tolkades i mitt huvud när jag var sjuk som att jag var tjock och behövde dra ner på maten. ”Va smal du är” tolkades under samma period som att jag var duktig som inte tillät mig själv att bli mätt. Som sagt det är lätt att det blir fel även om intentionen är rätt.

Så heja Bella! Även om det är trist att det ska behöva gå så långt som att Bella får redigera bort alla kropps-kommentarer så är det en markering. Detta är inte okej. Kommentera inte kroppen!

Nu räcker det!

Nu räcker det!

Kommentera - 3 kommentarer
Nästa artikeln 5 viktiga steg u…
Föregående artikel Så hittar du rät…

Så hittar du rätt PT för dig!

En bra PT hjälper, stöttar och inspirerar på ett sunt sätt.

En bra PT hjälper, stöttar och inspirerar på ett sunt sätt.

Att träna med en personlig tränare blir allt mer vanligt. Det är inte längre en lyxvara utan något som många prioriterar att lägga pengar på. Visst kostar det en slant, men har du rätt tränare är det värt att få personligt anpassad träning och få hjälp och stöttning att nå sina mål. Om nu det är viktigt för dig. Och det är det för många.

När behovet av personliga tränare växer finns risken att oseriösa tränare (samt oseriösa utbildningar och gym) utnyttjar intresset och arbetar med yrket trots att de kanske inte har tillräcklig kunskap eller inte sätter klienten i första hand utan är tränare för sin egen vinnings skull. I veckan uttalade jag mig i P3 Nyheter (lyssna ett par minuter in på denna länk) och här kan ni läsa en intervju med Felicia som fått dåligt bemötande av en PT.

Att välja PT kan vara svårt. De mest populära är ofta fullbokade och det kanske inte alls stämmer med energin med den PT på gymmet som är nyanställd och har lediga luckor. Beroende på hur litet eller stort träningsstället är där man tränar kanske det är svårt att som medlem ställa krav. Men medlemmar har rätt att kräva mycket! Du betalar för en tjänst med PERSONLIG träning, då är det vad som ska levereras.

Här är en checklista jag har satt ihop som kan hjälpa dig i jakten på rätt PT för dig:

  • Ta reda på vad tränaren har för utbildning och tidigare erfarenhet. Kanske kan du få en referens till någon annan medlem som har tränat med hen? Bäst tycker jag är när ryktet går att en PT är bra, att andra spontant rekommenderar sin PT till andra. Då kan det vara värt att testa.
  • Men även om det är någon annan som gillar tränaren kanske hen inte passar dig. Precis som i alla relationer handlar det om kemi. Testa och köp ett par timmar, se om ni förstår varandra och det känns inspirerande!
  • Välj en PT med sunda värderingar. Någon som kan slå hål på myter som löpsedlarna slänger ut om mirakelmetoder. Någon som kan vara en motvikt till hälsohetsen i media. Någon som hjälper dig att sätta rimliga, sunda och uppnåeliga mål. Någon som inspirerar och ger dig energi samtidigt som du utmanas på olika sätt och tar steg framåt i din hälsa.

Det är ett viktigt jobb som personliga tränare har – det handlar om mycket mer än att ”bara” göra någon starkare. Ställ krav på din tränare, och även om erfarenhet är en viktig ingrediens finns det även många hungriga, nyutbildade och kloka personliga tränare. Ibland kan det vara bästa valet för just dig. Men välj din PT med omsorg.

Kommentera - 2 kommentarer
Nästa artikeln Heja Blondinbell…
Föregående artikel Taco och tårta…

Taco och tårta - inte bara träning i mitt liv ...

Perfekt med skålar att plocka från med tre barn runt bordet.

Perfekt med skålar att plocka från med tre barn runt bordet.

… om det nu var någon som trodde det. Men i en träningsblogg som detta är blir det lätt mest fokus på träning. Men hälsa är så mycket mer än så. Som vänner, god mat och tid för samtal, skratt och reflektion. Och mitt liv består av många fler ingredienser än vad som ryms i denna blogg, ibland bjuder jag på glimtar bakom kulissen till det som är mer privat.

Med långväga middagsgäster (ända från Shanghai) bjöd vi på svensk taco till middag och fluffig prinsesstårta till efterrätt. En måndag med extra mycket guldkant, vilken lyx att få umgås ett par timmar med några av mina viktigaste personer som bor på andra sidan jorden. Det bästa med nära vänner är ändå att även om det var flera månader sedan vi senast sågs kändes det som att det var i förrgår.

Vilken lycka att få ha kärlek från familj och vänner i mitt liv. Det är något som är lätt att ta för givet, men som är långt ifrån självklart för många. Jag är otroligt tacksam över alla som berikar mitt liv på något sätt, och som jag också förhoppningsvis ger lika mycket tillbaka till.

Mosade hallon i botten av tårtan - supergott!

Mosade hallon i botten av tårtan – supergott!

Prinsesstårta från Vete-katten som jag var och handlade idag.

Prinsesstårta från Vete-katten som jag var och handlade idag.

Kommentera
Nästa artikeln Så hittar du rät…
Föregående artikel Hälsa är en helhet