Terese Alvén

Din träning är DIN träning

Du tränar för din egen skull, och jämför inte dina prestationer med någon annan. Det kan låta självklart, men det kan vara bra att påminna sig om det ibland. Vi motionärer har lätt att jämföra oss, och med sociala medier är det lättare att få en inblick i andra människors liv och jämföra sig. Denna vecka springer jag maraton. Det betyder inte att jag vill uppmuntra alla att springa maraton. Visst vill jag peppa till det, för det är en fantastisk utmaning som har lärt mig mycket om mig själv och gett mig upplevelser jag annars aldrig skulle få testa på. Men, för andra kan samma kick komma av att springa fem kilometer utan att stanna, eller att springa tio minuter i sträck. En del kanske inte ens vill springa utan håller på med någon annan sport. Hur som, det jag vill säga är att var nöjd över de framsteg du tar i din träning och sikta mot mål som känns inspirerande för DIG. Det är lätt att förminska sig själv när mångas ribbor höjs successivt. I vissa sammanhang jag umgås i är det ingen big deal att springa ett maraton, nu är det ultra eller triathlon som gäller … det är lätt att svepas med och kanske inte vara nöjd trots att man egentligen ska vara sjukt nöjd (rent utsagt) över sig själv.

Sträck på dig.

Träna det du vill.

Nå det mål du siktar mot!

Var nöjd och stolt över varje steg på din väg.

Var nöjd och stolt över varje steg på din väg.

 

Kommentera
Föregående artikel Veckans träning…

Veckans träning inför maraton

Just nu kretsar många av mina tankar runt lördagens maraton, särskilt när jag tränar. Nu gäller det att hålla mig pigg och frisk, vill känna mig stark på startlinjen klockan tio på lördag. Tidsmässigt gillar jag att springa en mara efter sommaren när det har funnits mycket tid till träning. I april när jag springer London Marathon krävs det mer viljestyrka för att hålla igång löpningen även över vintern, samtidigt kan ett lopp fungera som en bra morot att ge sig ut även dagar med dåligt väder. Som idag. Jag startade morgonen med en lugn jogg. En dryg halvtimme i ösregn (!) Det regnade inte så mycket när jag startade, då hade jag nog gått till gymmet och ett löpband istället, men det dröjde inte länge förrän det vräkte ner. Var blöt ända in till trosorna när jag kom hem. Men på ett konstigt sätt är det skönt ändå. Upplevelsen blir mer intensivt när vädret spelar stor roll i utomhusträningen. Är glad över att ha startat veckan med lugn jogg, och efteråt var den varma duschen grymt skön.

Resten av veckan innehåller lite mer träning än vad jag skulle säga är optimalt för en maratonvecka. Det blir så när man jobbar som instruktör och höstschemat drar igång samt att jag har egen tennisträning som jag inte vill skippa. Nåväl, jag vet vilka förutsättningar jag har och sätter också mitt mål därefter: att njuta under löpningen på lördag. Ingen tidspress. Inga skador.

Veckans träning:
mån – lugn morgonjogg
tis – cykelklass 45 min
ons – tennis, cykelklass intervall 30 min, core 30 min
tors – aktiv vardagsmotion med promenad, i övrigt vila
fre – cykelklass 45 min, tennis
lör – HELSINGBORG MARATHON!!!

Jag önskar att få ett lika underbart lopp med hallelujah-känsla som under New York Marathon 2015. Bilden nedan är taget några hundra meter från målgång.

New York Marathon 2015.

New York Marathon 2015.

Kommentera - 1 kommentar
Nästa artikeln Din träning är D…
Föregående artikel Speglingar - fil…

Speglingar - film om ätstörningar, psykisk ohälsa och det som sägs i tystnaden

Filmen Speglingar

Panelsamtal om filmen Speglingar.

Den dokumentära filmen Speglingar av Sara Broos, filmens regissör och ena huvudperson, är gripande, ärlig, naken och fin. Som ett sätt att komma närmre sin mamma Karin Broos skapade Sara en film om resan att lära känna varandra och få fram allt det som är outtalat i tystnaden. Ätstörningar, beroenden, psykisk ohälsa och ett sätt att försöka skapa kontroll i ett liv i kaos. Ämnena griper tag i en.

Idag var jag inbjuden på en förhandsvisning av filmen och den överträffade mina förväntningar. På fredag har den premiär. Se den!

Efter visningen fick vi lyssna på ett panelsamtal med moderatorerna Leone Milton och Bianca Meyer (vars podd jag var intervjuad i för ett par år sedan). Medverkande var min bloggkollega här på Amelia – Sanna Bråding, Thor Rutgersson från Frisk & Fri samt Sara Broos, filmens regissör. Bland annat pratade de om vikten av att VÅGA visa vem man är, våga vara sårbar och prata om sådant som kanske inte syns på utsidan men som pågår inom oss. Jag gjorde det redan 2013 när jag släppte min bok Viktig – från matmissbrukare till träningsförebild och jag är glad att fler fortsätter med olika medel för att prata om det svåra, men ack så viktiga.

Panelsamtal om psykisk ohälsa

Panelsamtal om psykisk ohälsa.

Kommentera
Nästa artikeln Veckans träning…
Föregående artikel Gåshud och längt…

Gåshud och längtan inför maraton - 1 vecka kvar

Gåshud över kroppen och armar som jag vill sträcka av glädje mot skyn. Jag har lätt för att leva mig in i olika tankar (kanske därför jag älskar att skriva …) och under dagens MAGISKA löppass tog mina tankar sig till kroppsliga uttryck av längtan inför nästa lördags Helsingborg Marathon. I mitt inre såg jag mig själv närma mig mållinjen. Havet och Danmark på min högra sida, de vackra husen längst vägen vid vattnet på min vänstra. Publiken. Stämningen. Energin. Glenn vid mållinjen. Min farbror. Hans fru. Och kanske någon av er läsare som är där och peppar?!

Ohhhhhhh! Jag längtar efter att få ta mig an mitt fjärde Marathon. Visst kommer det inte vara härligt i 4,2 mil, men just nu är det med lust jag ser fram emot nästa helg. En bra uppladdning för att orka och känna glädje inför utmaningen som är tuff både mentalt och fysiskt.

Redo för att springa maraton om en vecka. Snyggaste tightsen från Daily Sports matchar vattnet och himlen.

Redo för att springa maraton om en vecka. Snyggaste tightsen från Daily Sports matchar vattnet och himlen.

Kommentera
Nästa artikeln Speglingar - fil…
Föregående artikel Veckans hälsosna…

Veckans hälsosnackisar: SM i plankan, maraton och statusträning

Sidoplanka är min favoritplanka.

Sidoplanka är min favoritplanka.

Vad har hänt under veckan som gått? Varje fredag kör jag en följetong där jag lyfter fram tre intressanta nyheter/händelser inom träning, hälsa och kost som jag läst om i sociala medier, fångat mitt intresse eller fått nys om via mejl under veckan som gått.

  • Apotek Hjärtat arrangerar SM i plankan. I syfte att inspirera till en hälsosam livsstil anordnar Apotek Hjärtat ett svenskt mästerskap i den klassiska träningsövningen ”plankan”. Uttagningarna till Apotek Hjärtats SM i Plankan hålls i landets tre största städer och finalen går av stapeln den 29 oktober i Stockholm. Kinesen Mao Weidong väckte stor uppmärksamhet i våras när han slog världsrekordet i ”plankan” genom att stå i positionen i 8 timmar och 1 minut. För kvinnor är bästa resultatet 3 timmar och 31 minuter. I dagsläget finns inget officiellt svenskt rekord men ett antal svenskar, både män och kvinnor, har försökt att slå världsrekorden tidigare.
  • Stockholmarna tränar för att få status. Detta visar en SIFO-undersökning beställd av Friskis & Svettis. Varannan stockholmare anser att träningen blivit mer statusfylld de senaste åren, och var tredje stockholmare uppger att de lever mer hälsosamt än för tre år sedan.
  • Jag springer maraton nästa lördag, pirret börjar komma! Nästa år planerar jag att springa London Marathon. Glenn är sugen på att ge sig på Stockholm Marathon igen, men jag kommer nog inte springa den, känns för tätt inpå London som är 1,5 månad tidigare. Mentalt kommer jag nog inte vara sugen att springa så långt så tätt inpå. Men man vet aldrig, hoppas maken anmäler sig i alla fall. Idag släpps anmälan och de bjuder på en superinspirerande film. Kolla in den här - och du kommer direkt att vilja dra på dig löpardojorna.
Kommentera
Nästa artikeln Gåshud och längt…
Föregående artikel Tennis = min pas…