Bästa tipsen för morgonträningen!

Morgonträning

Morgonträning på landet tidigare i somras. Nu byts fler träningspass ut mot inomhusträning, men jag hänger ute så ofta jag kan.

Kom upp och träna på morgonen. Oavsett om du är morgonpigg eller får ställa tre klockor, här är bästa tipsen för att få en energifylld start på dagen.

Morgonen började med att jag instruerade min första cykelklass efter semestern. Sov dåligt under natten av rädsla för att försova mig, har vant mig av att gå iväg och jobba strax innan sex på morgonen även om jag många morgnar i sommar varit vaken tidigt för att skriva på min bok. Men inga problem, jag vaknade innan klockan ringde, peppad inför cykelklassen.

Något ringrostig innan klassen startade, men har man jobbat i över 15 år som instruktör finns rutinerna rätt inbanade i en. Jag kom snabbt in i min instruktörsroll och hade en rolig träningstimme på cykeln tillsammans med de deltagare som hittat tillbaka till klassen efter sommaruppehållet.

Än så länge är det sommarschema på SATS, så nu kör jag bara ett par klasser i veckan. Senare i höst hittar ni mig på följande center och tider ni som vill komma och träna med mig:

Tisdag 06:45 Cykel 45 SATS Zenit

Onsdag 11:30 Cykel Intervall 30 SATS Tule
Onsdag 12:00 Core SATS Tule

Fredag 06:30 Cykel 45 SATS Hötorget

Eventuellt kommer jag även att vara en av två coacher på en Outdoor Running-klass på SATS Hötorget, men har inte fått det bekräftat än.

Bästa tipsen för morgonträningen!

Nu älskar inte alla att träna på morgonen lika mycket som jag gör, men det kan ändå vara en smart tid att träna då det inte konkurrerar med mycket annat än den varma sängen. Gör du träningen med en gång behöver du inte älta under dagen om du ska eller inte ska träna, det är bara att göra. Här är mina bästa tips för att få rätt förutsättningar att uppleva rörelseglädje på morgonen:

  • Lägg fram alla träningskläder kvällen innan, och packa din jobbväska.
  • När klockan ringer, fundera inte så mycket, tänk att du är en brandman, det är bara att resa sig upp och klä på sig.
  • Gå och lägg dig i tid, sömnen är viktig, men om du kan lägga dig lite tidigare på kvällen får du de timmar sömn du behöver
  • Boka träningsdejt med en kompis eller boka in dig på en gruppträningsklass, då är det svårare att banga.
  • Välj den träning du tycker är rolig!
  • Ska du träna tufft, drick ett glas vatten och ät gärna något innan din träning – som ett ägg, fil eller en banan.
  • Njut av god frukost efter träningen, den smakar alltid som godast när du har jobbat igång hungern.
  • Sist men inte minst, bär med dig den positiva känslan av att ha tränat och att du startade dagen med en fin present till ditt välmående.

 

  1. Tack för intressant kommentar. Jag väljer att svara på kommentaren i ett inlägg då jag tror fler har nytta av svaret, så håll utkik i bloggen om någon dag eller två.

  2. Hej Terese, tack för inspirerande blogg. Det här inlägget fick mig att vilja fråga något som jag funderat på en tid. Jag fattar inte när jag ska hinna träna! Det låter så himla bra att säga att ‘det är bara att välja att ta sig tid för det’ och ‘boka det i kalendern precis som allt annat’, utan att vara gnällig så vill jag säga att det är faktiskt inte så himla enkelt för alla. Jag har 2 barn på dagis (1 och 3år), min man och jag är båda läkare som jobbar heltid. Jag går upp strax efter 6, duschar/äter frukost etc, barnen går upp 7, kläs på etc och lämnas på dagis när det öppnar 7.30. Den av oss som inte roddar barn har åkt till jobbet vid 7. Jobba hela dagen (lunchträning finns inte, jag har ingen lunchpaus och det finns inget gym/nånstans att springa). Hämta 18-18.30, hem, middag till barnen, bad, pyjamas, läsa saga, natta till 19.45 ca (den som inte roddar barnen kommer hem ca 19.15 om inte jag är jour och inte kommer hem alls). Därefter ska vi äta middag, plocka undan och göra hushållsarbete, ringa föräldrar, handla mat på internet, förhoppningsvis prata med varandra, packa dagisväskan, förbereda jobb. Kl 22 är det sängdags så allt ska hinnas på 2 timmar. Det är inte direkt så att vi slösar tid på tv… På lördagar springer jag 5km park run men det räcker ju inte. Jag gillar att träna och har alltid varit aktiv. Det kan låta gnälligt men alla har inte den lyxen som du till exempel har. Jag har 45min med bil till jobbet (mestadels motorväg) så att springa till jobbet är inte heller något alternativ… Förslag? Morgonträning skulle innebära att starta träna klockan 5 senast men då finns det inget gym öppet…

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..