UnderbaraClara

Så slipper du våldta

Vi kvinnor får ju en hel del rekomendationer om hur vi ska betee oss för att minska riken att bli våldtagna. Jag har skrivit argt om det här. Hittade nu den här eminenta listan för vad män kan göra för att undvika att begå våldtäkter:

• Gå inte ut ensam, ha med dig en kompis eller dina föräldrar om du i alla fall måste gå ut.
• Ring polisens journummer om frestelsen blir för stark och gå gärna med mobilen i handen så att du snabbt kan ringa en vän eller dina föräldrar.
• Var inte ensam med tjejer och försöka låta bli att attackera ensamma tjejer.
• Tänk på att alla former av ovälkommen beröring, t.ex. stoppa en hand under en kvinnas kjol, är att betrakta som ett övergrepp. Även om det sker i tunnelbanan.
• Undvik att dricka alkohol och om du ändå gör det, se till att göra det hemma, med personer som kan hindra dig från att våldta.
• Gå inte in i en relation med en tjej förrän du är helt säker på att du inte kommer att våldta henne.
• Sök hjälp om du märker att du har svårt att låta bli att våldta eller har lätt att gå över gränsen.
• Undvik miljöer där kvinnor vistas och du riskerar att våldta dem så som restauranger och klubbar, tvättstugor och vindar, parker och skogspartier. Undvik också centrum och hemmamiljöer.
(Källa: Eminenta bloggaren hgrensman.blogspot.com)

Kommentera

Kommentera

Otroligt bra! Visar hur sjuka råden vi kvinnor får verkligen är! Vi ska få leva som vi vill och mår bra av men allt för ofta tycks andra i världen (tyvärr även kvinnor) vilja tala om för oss hur vi ska vara, vad vi ska göra och jobba med.

http://misscdesign.blogg.se

MissC http://misscdesign.blogg.se/ 2014-03-03 18:57 /

Svara

Vilket bra inlägg:) Bra att du delar med dig av detta. Tragiskt att det ens ska behövas skrivas nått sånt där men så är det verkliga livet. Det är förövaren som ska ändra på sig osv, inte offret. Härlig blogg du har!:)

Mia 2013-01-20 19:47 /

Svara

Så jävla bra! Jag brukar också rasa att vi tjejer ska bära ansvaret för att inte bli våldtagna! *morr*
Delar denna vidare på facebook.. SÅnt här behövs! :)

Linda WritingL http://writingl.blogg.se 2012-06-21 08:17 /

Svara

Alla män är inte våldtäktsmän! Du nojjar för mycket!

Olof37 http://bazmroll.inc.se 2012-06-21 00:59 /

Svara

Man borde kanske säga i sammanhanget att det finns många män som anmäls, döms och hamnar i fängelse som är oskyldiga. Där man bara går på målsägarens uppgifter utan att lyssna på mannen. Där det inte ens förekommit någon sexuellrelation mellan mannen och kvinnan. Där mannen anhålls bara en timme efter den påstådda händelsen och man hittar inga tekniska bevis varken på mannen eller kvinnan ( efter ett samlag förväntas man hitta DNA på mannen från kvinnan, enligt SKL) Där man väljer att tro på kvinnans detaljerade berättelse om hur våldtäkten gått till, men där hon har många långa minnesluckor från tidigare på kvällen pga stort alkoholintag. Där utredare och åklagare väljer att inte lyssna på mannens berättelse om vad han gjort den kvällen eller överhuvudtaget kontrollera hans uppgifter för då hade man sett att hennes historia inte höll. Man dömer innan utredningen är klar. Där man väljer att inte titta på all fakta som finns utan vinklar till målsägarens fördel.
Tyvärr ser det ut så för många av de män som sitter på våra anstalter.
Det är mkt illa att det finns våldtäktsmän som går fria och att det finns brott som aldrig leder till åtal, men det är lika illa att oskyldiga blir dömda.
Vem tittar på detta? Hur säkert är vårt rättssystem?

Camilla 2012-06-17 21:50 /

Svara

Bäst :) Jag anser att vi ska skriva in det i grundlagen mohaha.

Clara - Passion för foto http://rimfrosts.blogg.se 2012-06-15 22:26 /

Svara

Tack sara för att du får mig att inte våldta =)

Johan 2012-06-15 15:50 /

Svara

Jag vill lägga till:
* Sök hjälp om du överkonsumerar porr, eftersom det förvrider hela din inställnning till vad såväl kvinnor som sexualitet är.
Förresten: slå av all porr – lägg den där energin på annat istället – förändra världen kanske? Koppla av med en joggingtur istället för porronani – det motverkar både din begynnande kalaskula (eftersom du är förmodad ung svensk man och därmed den som ökat mest i vikt under de senaste 30 åren i Sverige, och därmed mest i farozonen för överviktsrelaterade sjukdomar).
Med porrkonsumtion gynnar du däremot i stort en kvinnosyn som trampar på kvinnor och barn och som gör det lukrativt att sälja allt grövre sex, både bildligt och bokstavligt.
Seså – ut i friska luften – utan att våldta!

Eva 2012-06-15 21:41 /

” Gå inte ut ensam, ha med dig en kompis eller dina föräldrar om du i alla fall måste gå ut.”
Eeeeh… jag antar att den meningen gäller det som vår jättebäbis till statsminister benämner ”etniska svenskar”. För vissa andra kulturer är det ju tvärt om, dvs de måste ofta vara i grupp för att våga begå övergrepp!

David 2012-06-15 11:01 /

Svara

Det bästa jag hört på riktigt, riktigt länge!! Så jädra klockren!!

Annie http://selain.blogg.se 2012-06-15 08:36 /

Svara

Om man känner att man behöver våldta, så är man ju skadad såpass att man inte ser skillnad på rätt/fel. Att kunna se skillnaden är en del av att vara man. En man som hör någon säga ”jag vill våldta den där tjejen”, bör (impulsivt tänkande) fort som fan sänka honom och lite därtill, i sin roll som beskyddande man. Jag skulle ju aldrig kunna råda en våldtäktsman om hur man minskar frestelserna då jag själv aldrig haft några. Ta med er ett smidigt jävla vapen om ni är oroliga för att bli våldtagna. Chansen att jag blir påhoppad och knivhuggen är lika stor som att du blir våldtagen. Jag försöker vara redo den dagen. Sen kan man liksom inte göra så mycket mer. Vi är bara djur med instinkter. Vässa nycklarna :)

Johan 2012-06-14 23:04 /

Svara

Johan, jag tror att det är väldigt få som våldtar som identifierar sig som våldtäktsmän, det vill nog ingen vara. Det är så stigmatiserat i samhället (med rätta) att ingen kan inse att förövaren, det är jag själv.
Det är mycket STÖRRE chans att du som (förmodligen ) ung man blir utsatt för våld på stan än att som kvinna bli utsatt för en överfallsvåldtäkt, inte lika stor. Trots det är kvinnors rädsla så mycket mera vanlig och deras rörelsefrihet mycket mindre. Dessutom kan man inte alltid gå runt med vässade nycklar och pepparspray, chansen är mycket större att bli våldtagen av någon man känner i sitt eget hem. Jag tror inte att individen ska behöva ta ansvar för ett strukturellt problem.

Agnes 2012-06-15 10:46 /

Med ”Jag tror inte att individen ska behöva ta ansvar för ett strukturellt problem.” menar jag INTE att de som våldtar inte ska ta sitt ansvar utan att det inte ska ligga i offrens ansvar att inte utsätta sig för eventuell ”fara” (vilket kan vara att umgås med en helt vanlig killkompis).

Agnes 2012-06-15 10:47 /

Banne mig!

Johanna http://pappamammabarn.blogspot.se 2012-06-14 22:19 /

Svara

intressant läsning det som
hade ökat trovärdigheten är om man ändrat formuleringen, redan där tappade jag intresset
det som är tråkigt oxå är att samhällrt inte kommit längre i dessa jämförelser, påminner mkt om historian kring mannen som blir rånad och ifrågasatt
känns som våldtäktsfebatten som uppdagdades när stureplans rättegången, flickan och skulden drog igång tagit ett steg tillbaka:(

sara http://fightgirl.devote. 2012-06-14 19:01 /

Svara

Tjabba! Just inkommen från Ute på filten. Solen gick i moln:( Jag har sett detta inlägg, men inte orkat läsa kommentarerna förrns nu.

Jag bara undrar, först och främst Underbara Clara (behåll namnet och kalla dig själv för underbar, det borde fler göra, jag gör det) …Blir Du trött på att sitta vid datorn?

Ni andra? Blir ni trötta på att sitta vid datorn?

Det blir jag. För jag sitter där så mycket. (Angående våldtäkter HATAR jag varenda en. OCH Knark.)

Anna http://skrivarespenna.blogspot.com/ 2012-06-14 17:40 /

Svara

Jag tycker det här var en rolig kommentar, du verkar rolig. Som svar på din fråga blir jag rätt trött på att sitta vid datorn till och från, ja.

Martina 2012-06-14 19:25 /

Kul. Ibland när jag skriver GAPSKRATTAR jag. Gjorde det efter jag skickat denna lilla dära. Kul att CLARA och Internet finns!! Love u Clara!! (men jag va hos sjukgymnasten – inflammation i höften – Inte Claras/andra bloggares fel – MITT fel)

Anna http://skrivarespenna.blogspot.com/ 2012-06-14 20:08 /

Så klockrent!!!!!

Sussi Larsson 2012-06-14 16:58 /

Svara

Från det här till något helt annat:
http://lagavego.blogg.se/2012/june/en-inspirerande-och-underbar-clara.html :)

mirjam http://lagavego.blogg.se/ 2012-06-14 16:02 /

Svara

Underbart!

Matilda Mattsson http://www.matildasmat.se/ 2012-06-14 14:10 /

Svara

Bra där! Tänk att ett nej ska va så svårt att förstå. :/

Emma http://emmasgarderob.blogg.se 2012-06-14 13:12 /

Svara

Off-topic, men din blogg har fått sjukt mycket reklam plats ser jag. Är ju reklam överallt.

ImeldaMay 2012-06-14 11:31 /

Svara

Ja, faktiskt. Tidigare var väl du, Clara, noga med att bara ha dina utvalda annonsörer, ekologiska och etiska etc? Gäller det inte lägre? WhiteAway, liksom?

Smilla 2012-06-14 12:14 /

Ja visst är det fantastiskt!? Det betyder att jag har råd att fortsätta blogga. Det tar enormt mycket tid och med den lilla tid jag har måste jag göra saker jag tjänar pengar på! Jag är oerhört stolt över företagen som syns hos mig och tycker att det är en stor vinst för läsarna dessutom. Ju fler reklamplatser utanför bloggens redaktionella flöde – desto mindre köpta inlägg bland de redaktionella inläggen. (Något som nästan alla större bloggar annars ägnar sig åt – både oetiskt och olagligt)

Clara Lidstrom 2012-06-14 23:18 /

Visst, jag förstår det helt och fullt. Däremot känns det konstigt om du först heligt deklarerar om hur petig du är med vilka som får sponsra dig, och sedan – utan att säga något – ändrar kriterierna för detta och släpper lite på reglerna. Det blir ju lite som att först instifta en svanenmärkning och ljudligt deklarera vilket nålsöga alla som har märket måsta passera, för att sedan ändra sig och sätta svanmärken lite varstans eftersom man tjänar på det ekonomiskt. Du lurar dina kunder, liksom. Om du förstår hur jag menar. Rak fråga alltså:
Är alla annonsörer fortfatande ”UnderbaraClara-märkta”? Etiska, ekologiska etc?

Smilla 2012-06-15 09:12 /

Jag har inte ändrat på reglerna. Jag har aldrig haft som krav att man ska vara ekologisk. Ekomärken har förtur – men när det finns så få ekomärken som vill annonsera erbjuder jag andra platsen

Clara Lidstrom 2012-06-15 18:51 /

Tycker också att man ska ha rätt att välja sina annonsörer!

Själv får jag ofta förfrågan från spelbolag (av någon anledning) om att de vill annonsera på min blogg eller på min sajt http://hittaupplevelse.se eller http://listitsweden.se – jag säger konstant nej. Vill inte göra reklam för sådant där kanske unga människor spelar bort sina pengar och skaffar sig enorma spelskulder!

Carl Stridsberg http://blogg.hittaupplevelse.se 2012-06-16 00:25 /

Du har inte lovat något. Däremot har du definitiv antytt att du har högre krav på dina annonsörer än vad du har nu. Jag tycker inte det är helt schysst faktiskt. Du har många läsare som i princip dyrkar dig säkert välförtjänt, du är duktig på det du gör! Dock medföljer visst ansvar när man nått den positionen tycker jag. Att peka på dem som sköter sig ännu sämre är en rätt klen ursäkt. Nåväl, ditt beslut, ditt varumärke.

Smilla 2012-06-16 14:41 /

Jag vet inte vad du refererar till för inlägg? I det inlägg jag skrivit i den här frågan står bland annat ”jag är inte mot annonser som princip. Varför ska inte unga kvinnor kunna tjäna pengar på sitt hantverk, om det bara går schysst till? Inte genom smygreklam, mutor eller spons från företag. Utan genom schysst annonsering. Det tjänar alla på och det skulle rensa upp i den här smutsiga branschen.”"Jag ser gärna annonser för företag som säljer vackra kvalitetsprylar med själ. Företag som har ett uttalat eko- eller jämställdhetstänk. Organisationer som jobbar för rättvisare handel eller märken som har en miljöprofil. Kanske företagare från norr, eller från glesbyggd. Eller helt enkelt annonser för roliga webshops och företag som drivs av driftiga kvinnor. Det vore något det!”

Clara Lidstrom 2012-06-16 17:41 /

Ja, det är ett exempel. Såvitt jag minns har du också uttryckt att du är stolt över dina annonsörer. Jag har läst dig ett slag nu och har definivt fått intrycket att du nogrannt handplockar företag som du känner att du kan stå för och vara stolt över, utefter de kriterier du nämnt här. Det är stämmer inte riktigt överens med vad jag ser till höger nu. Men som sagt, det är ditt val. Känner du att du kan stå för dina val är det ju allt som räknas.

Smilla 2012-06-16 18:18 /

Du är utsedd till Veckans Blogg hos Norrlandsbloggar, grattis :)

Hälsningar,
Christina

Norrlandsbloggar http://norrlandsbloggar.wordpress.com/ 2012-06-14 11:27 /

Svara

Grattis Clara.

Emma P http://rks 2012-06-14 13:38 /

Äntligen. Jag blir så tokförbannad när jag tänker på dubbelvåldtäkten i de flesta våldtäktsfall! Alltså rättegången där offret sedan skuldsätts som om detta vore offrets fel.

Ej Utgivet Material http://www.ejtugivetmaterial.se 2012-06-14 07:34 /

Svara

Vilket såklart inte gör den sämre för det, det är en eminent text och den som skrev den först borde ha cred :-)

Anna 2012-06-14 07:32 /

Svara

Nu är det ju varken Hanna Karin eller Clara som har skrivit listan, den har cirkulerat på nätet i flera år. Vet inte hur många gånger jag sett den Facebook.

Anna 2012-06-14 07:27 /

Svara

Hej, efter att ha skrivit listan visar det sig att det, precis som du säger, cirkulerat flera listor, både kortare och längre. Det finns även en del inlägg där man vrider och vänder på det på liknande vis som jag har gjort. Däremot är denna specifika lista författad av mig. Det är alltid trevligt när personer kontrollerar att det verkligen är samma och inte bara anta att det är så.

Hanna-Karin Grensman http://hgrensman.blogspot.com 2012-06-29 13:15 /

Om jag inte såg fel tidigare så har Clara redigerat inlägget. Att hon hittat listan, och att källan är en eminent bloggare, fanns inte med förut. Inte så konstigt då att olika läsare uppfattat texten olika.

Anna O 2012-06-14 01:44 /

Svara

Jag började undra om det var jag som var ”smått retarded” som först inte uppfattade att det fanns en annan källa till listan.. Men jag tänkte för mig själv att nej, det stod inte lika tydligt när jag läste inlägget först att det fanns en källa till listan. Uppenbarligen är jag inte ensam om att ha sett en annan version :) Tack för att du skrev det jag tänkte, det var alltså (antagligen) inte en efterhandskonstruktion av mig..

Maria 2012-06-14 13:12 /

Genialiskt var ordet!

Isabelle http://icingonthecakeblog.blogspot.com 2012-06-13 22:56 /

Svara

He he, klockrent :)

Linda http://www.lindaforsberg.se 2012-06-13 22:13 /

Svara

1; jag fattar inte hur nån kan missa att det inte är Clara som skrivit listan.
2; den emnienta bloggaren i fråga tackar Clara för att hon delar inlägget så hon verkar inte känna sig förfördelad
3; när nu Clara lägger upp texten på sin blogg blir den tillgänglig för fler; fler som läser och sen delar vidare

med det sagt; jo det hade kunnat bli tydligare, kanske en länk till själva blogginlägget…

Sofia 2012-06-13 22:01 /

Svara

Nej, jag är inte förfördelad eftersom jag har svårt att tro att Claras intention var att personer skulle missförstå vem som skrivit texten. Däremot kan jag tycka att det är en smula tråkigt att vissa missförstår, så klart.

Hanna-Karin Grensman http://hgrensman.blogspot.com 2012-06-18 14:16 /

något som är så sjukt är att kvinnans ställning gör att det är kränkande och hemskt att bli våldtagen, ett allvarligt brott enligt de flesta (kvinnor och män) vilket så klart borde ses som det detta, då det är så. men en kvinna som förgriper sig på en man upplevs som oförargligt och nästan hett(!) av de män jag talat med, en löjlig akt. inte konstigt att allt upplevs som skevt.

Mio 2012-06-13 21:58 /

Svara

Jag fick en tankeställare häromdagen, min sambos dotter berättar vid frukostborden, hur hon enligt hennes mening, blir tvingad att leka ”krigslekar” med en kille på hennes dagis, hon är nu 5 år, pojken är i samma ålder. Om hon då säger ”nej, jag vill inte leka pga att han leker en lek som jag inte vill leka, och är dessutom våldsam och sparkar, bits” och så vidare.. Dagistanterna menar då att ”alla ska få vara med”, visst, det är ju sant, alla måste kunna umgås i en grupp , men det betyder väl inte att man ska bli tvingad till att göra saker man inte vill ?! Efteråt sa jag till min sambo, ”om man redan vid 5-års ålder är van vid att få göra precis som man vill, och ingen nånsin säger ifrån, vad händer då den pojken då blir äldre… ? förstår man då ett ”nej” eller blir man en av våldtäktsmännen ?

Jag själv har aldrig sett pojken, han kan ju naturligtvis ha koncentrationssvårigheter eller någon annan diagnos, det kan jag inte svara på, MEN ändå tycker jag att det är väldigt elakt mot barn att de inte kan få säga ifrån.. Jag är dessutom själv utbildad barnskötare, och skulle aldrig komma på tanken att tvinga andras barn och inte egna heller, att tillbringa tid och leka lekar som de inte vill leka… Att man istället sätter sig ner som vuxen för att spela ett spel, så att man liksom kan övervaka det hela, och att då ha alla barnen med sig, DET kan man , men inte skicka in barn i ”egna” rum för att leka , då de barn som tvingas vara där är livrädda ..

Dethär är bara en tanke, finns ju inget som bevisar att jag ens i närheten skulle ha rätt, men ändå, en liten möjlighet kan det ju vara !

ahå http://haahs.blogspot.com 2012-06-13 20:51 /

Svara
ANNONS
ANNONS
Blogglistenhits