UnderbaraClara
Annons

Träningsglädjen

Nu har jag tränat mer eller mindre regelbundet sedan februari – och det börjar verkligen ge resultat.  Om jag skulle sammanfatta vad som blivit bättre av att träna så måste jag säga allt. Jag är mycket gladare. Jag sover bättre. Jag är mindre stressad. Har mindre ont i kroppen. Jag kommer i mina gamla kläder. Jag har fokusera mindre på mitt utseende. Jag känner mig starkare mentalt, för att jag vet att jag faktiskt är stark. Jag orkar leka och busa mer med Bertil. Ja, det känns som att jag lever mitt liv mer fullkomligt faktiskt! Nu hade jag ju ingen allvarlig övervikt eller extremt otränad kropp till att börja med. (Om man jämför med till exempel deltagarna i Biggest Loser). Ändå har mitt välmående ökat så pass mycket av detta. Det hade jag faktiskt inte väntat mig. Jag visste inte att det fanns så många fler procent liv i min kropp!

Flera gånger i veckan joggar jag en dryg halvmil och oftast avslutar jag med ett dopp. En kanonkula från bryggan, iskallt vatten som sköljer över varm och klibbig hud. När jag kommer upp ur vattnet rusar så många lyckohormoner runt i kroppen att jag blir snurrig. Att sedan komma hem, ta på mig sköna kläder, göra världens största fika och äta andaktsfullt. Det är träningsglädjens slutgiltiga belöning och det får mig att vilja göra det om och om och om igen.

Annons
  • Pingback: LindaBrie.se » ”Lev livet fullt ut. Vägen till ett andligt uppvaknande” – Eckhart Tolle

  • Lillo

    Din språkbehandling den bästa jag kan tänka mig!
    Vackert, litterärt skrivet.

    Och inte desto mindre inspirerande. Brukar bli trött när jag ska läsa om träning, just eftersom texten alltid är så besserwissig och oinspirerande. När jag läser dig, Clara, däremot, så infinner träningslusten sig direkt!

  • Pingback: 19:30 en söndagkväll i juni. | Kvintettfamilj – vi fem tillsammans

  • Matilda

    Dans 5 min, yoga 5 min ska det stå…:-)

  • Matilda

    Vad glad och rörd jag blir av att läsa allt peppande vi ger varandra! :-) själv älskar jag att dansa Lindyhop och Balboa, så härligt kul. Det är socialt och vilken kick det är när man dansar med någon riktigt duktig och det bara flyter på. Kan bli rätt konditionskrävande ibland och benen får träning…den har också fått mig att inse att jag måste ta hand om ryggen, då jag lätt får ont i axeln om någon drar i mig för mycket..tillslut har jag hittat en osteopat som hjälpt mig med hållningen, väldigt snäll och avslappnande behandling. Nu tränar jag inre magmuskulatur, där de flesta inte är så starka. Så för ett år sedan började min morgon med att jazza loss till en riktigt bra swingsång för att sedan göra togs 5 min. Nu dansar jag och gör min magträning. Hållningen har blivit så mycket bättre på bara 4 veckor. Om tre veckor Ska jag till Herräng på dansläger, mitt 5 år. Det är helt underbart, en helt egen värld. Folk kommer dit från hela världen och det är helt magiskt!

  • http://andnoplanb.blogspot.com jule

    det är så roligt att du skriver det här, precis när jag också upplever den. jag alltid hatade att springa, att röra mig på ett sätt att jag fick svetta som helvete. men för några veckor sedan började jag springa varandra morgon och jag känner mig så himla fantastiskt. springa i skogen, med dunkande musik på hörlurarna, det är det bästa just nu. och jag känner mig så himla mycket snyggare, även om jag ser inte så annorlunda ut. för jag vet hur mycket min kropp klarar om jag bara utmanar den!

  • http://www.slaktarstina.blogspot.com SlaktarStina

    Kom ihåg att ”träning” inte måste ske ute i löpspåret eller ihop med någon träningsmaskin – det kan likaväl vara tokdans i vardagsrummet! Det viktiga är att kroppen får jobba så att pulsen höjs, sen är själva aktiviteten lite av skitsamma. Att hitta en aktivitet som ger glädje och känns rolig är nästintill ett måste för att det ska bli av – och det verkar du ha gjort Clara, GRATTIS!

    MER RÖRELSEGLÄDJE TILL FOLKET!!!

  • http://preggofit.blogg.se Ann (preggofit)

    Åååh så glad jag blir att du hittat den…träningsglädjen! Håll i nu! Den allra ljuvligaste springtiden tycker jag är hösten; september, oktober. Och på vintern när det är sådär krispigt, knastrigt och fluffigt ute får man investera i dubbar till skorna (trä på-varianten funkar bra & är prisvärd!) och tänka ”lager på lager” så funkar det finfint. Man får vänja sig lite successvit vid de allt kyligare graderna, då tål luftrören det finemang. Min köldgräns är minus 15. Jag brukar visionera hur jag liksom springer fram längs vita vidder med frisk ryk ur munnen, det knastrar under skorna och jag är perfekt varm trots kyliga omständigheter.
    Skidor har jag aldrig förstått mig på, förresten. Så omständigt, iallafall här söderöver.

  • http://www.fitnessochhalsa.se/ Karin FitnessochHälsa

    Visst är träning underbart! Jag kan inte få nog! Är dock sämre på det där med att avsluta med ett bad. Är ju så kallt i vattnet….

    Men stort pepp för träningen!

  • http://birgitz.blogg.se Birgit

    Visst är det underbart när träningen bara flyter på och vinsterna med den riktigt känns av?! Det tycker jag. När man längtar efter ett träningspass, då vet man att man har kommit långt :-)

  • Jana

    Hej! Min mamma som hade aldrig idrottar i sitt liv började träna på crosstrainer vid 55-års ålder. Första gången orkade hon 2,5 minuter och det kändes hopplöst. Efter ca ett halvt år var hon dock uppe i 40 minuter vilket hon har fortsatt med 4 gånger per vecka i flera år nu. Så lycka till! Det kommer att gå, kämpa på bara :)

  • Hanna

    Vet du! Om man inte svettas eller är andfådd ger inte träningen så mycket alls. Men om man som du både svettas och flåsar andfått när man tränar (vilket träning är till för) så förbättras din kropps fysik och kondition hela tiden! Du tränar mycket hårdare än de som inte ens är andfådda när de är ute! Heja heja heja!

  • http://villaskogsbrynet.blogspot.se/ Annika

    Kan tillägga att en crosstrainer är betydligt tuffare att använda än en spinningcykel. En crosstrainer får kroppen att jobba med många och stora muskelgrupper och gör en fruktansvärt trött om man brakar igång med 110 % från början. Imponerad över att du fixade 5 minuter trots att du är helt otränad…ge inte upp :)

  • Sofia

    Tack så mycket! Det var nog ungefär exakt det här jag ville höra. Fem minuter i en vecka och sedan avancera. Det är nog en metod jag kan komma överens med. Och att föra logg var ett väldigt bra tips!

  • http://modemanifest.blogspot.com Fröken H från Modemanifestet

    Vad härligt det låter! Jag har faktiskt bestämt mig på riktigt nu att börja springa jag med och det är till största del tack vare dig Clara. Än så länge har jag bara sprungit två gånger á 2km men målet är att springa 5km två gånger i veckan. Tack för inspirationen!

  • http://villaskogsbrynet.blogspot.se/ Annika

    Ger ett litet svar trots att jag inte heter Clara :)
    Började precis som dig för många år sedan och gick ut STENHÅRT från början vilket innebar att jag fullständigt hatade träning. Tänkte till och började på en löjligt låg nivå en gång till. Hade en spinningcykel hemma där jag började med att cykla 5 min varje dag. Den sista minuten tog jag i för kung och fosterland. Kändes asfånigt men efter några dagar blev den där sista minuten två minuter…Någon vecka senare bestämde jag mig för att köra 10 minuter och ta i ordentligt de två sista minuterna. Skrev upp i min almanacka så jag skulle komma ihåg min lilla miniträning. Sakta men säkert orkade jag mer och mer och efter bara några månader var 30 minuter superlätt. Kände att mer än 30 minuter var lite väl lång tid så då ökade jag antingen hastighet eller motstånd eller både och. Vissa dagar orkade jag lite minder än andra men det gick hela tiden åt rätt håll. Tror att många av oss tar i alldeles för mycket från början så kroppen faktiskt larmar genom att vi börjar må riktigt fysiskt dåligt. Ta småsmå babysteps och skriv dagbok så kommer du bli förvånad över hur snabbt du ökar konditionen och styrkan, jag lovar.
    Kram Annika

  • http://elephantzoul.blogg.se Gabriella

    Härligt att få inspireras av dig! Låter underbart med jogging och sedan ett dopp efter det, vilken känsla. Jag rör på mig visserligen hyfsat mycket men skulle vara kul att få in lite mer spring mitt liv=)

ANNONS
ANNONS