Webbkollen
Annons

Spotify gynnar musikförsäljningen

Guldgossar. Spotifys grundare Martin Lorentzon och Daniel Ek.

Tack vare musiktjänsten Spotify och liknande streaming växer försäljningen inom musikbranschen. Skivbolagens intäkter har ökat rejält och förklaringen till lyftet är att intäkterna från så kallade streamingtjänster. I huvudsak handlar det om Spotify som har fortsatt att växa mycket kraftigt. Samtidigt har nedgången i cd-försäljningen, åtminstone tillfälligt, planat ut. Totalt uppgick musikförsäljningen till 446 miljoner kronor enligt GLF (Grammofonleverantörernas förening). Streamingtjänster stod för 253 miljoner kronor, en ökning med 79 procent. Musikförsäljningen har alltså ökat med hela 30 procent första halvåret, jämfört med samma period 2011.

— Nästan fyra år efter lanseringen av Spotify ser vi nu en klart tydlig positiv utveckling, både för branschen i stort och för vår del. Vi är idag tillbaka på intäktsnivåer som vi såg under 2004, och om det fortsätter i samma takt kommer vi att vara tillbaka på samma omsättning som vi hade under CD-skivans glansdagar inom bara några år, säger Per Sundin, VD för Universal Music AB i Sverige.

Dessutom lanserade Spotify nyligen ”Artist Apps” tillsammans med Quincy Jones, Tiësto, Rancid och Disturbed. Apparna ska möjliggöra en djupare relation med sina favoritartister där artisterna delar med sig om upplevelser kring sina album och hur de skapades. Quincy Jones  snackar till exempel om berättelsen bakom musiken med exklusiva inspelningar som kombineras med hans egna spellistor för att berätta storyn bakom hans musikkarriär.  Egna hjältar och förebilder, konsten bakom hur man skapar hits och hur musik används i filmer är också guldkorn som han delar med sig av.

Artist Apps är tillgängliga över hela världen på datorversionen av Spotify. Användare kan hitta och installera appen genom att gå in i App Finder.

Annons

Kommentera

ANNONS
ANNONS