Att ladda upp för ett marathon

Jessica ska springa Tjejmilen 21K den 21 april och jag velar lite om jag ska haka på eller inte. Jag tror inte att jag klarar det. En skräck skulle vara att behöva genomföra ett marathon. Usch, haha. Förut hatade jag verkligen att springa, verkligen tyckte illa om det. Men nu älskar jag det. Jag älskar känslan när man kommer in i ett bra tempo och liksom flyger fram. Och känner livet i sig och endorfinrus i hela kroppen. Känslan av ”jag klarar allt”. I morse sprang vi tre varv i spåret, det är 3,9 km. Vi springer alltså varken fort eller långt, men jag tror på Jessicas upplägg. Att hela tiden öka på i längd och tid. På måndag kör vi igen, då längre och förmodligen också lite, lite snabbare.  

IMG_0180

Tröja från Elly Pistol, byxor H&M och skor från Vikings. Jag älskar att man snurrar ihop skorna istället för knyter. Man behöver aldrig bry sig om att titta om skosnöret gått upp. Väldigt skönt!

color_run_-1

Nu längtar jag dock till sommaren. Det är krispigt att springa i minusgrader men rätt kämpigt att hålla utkik efter is i spåret. Det tar en del av energin att studsa förbi alla isfläckar.

  1. Andrea skriver:

    Jag fick barn nov – 16. Gick upp 25 kg och gick ner 10 kg av dem lätt. Behövde ett träningmål för resten. Målet blev halva Lidingöloppet, 15 km. Jag började springa lite lätt, vårt kortaste spår är 2,5 och det är 1 km uppförsbacke dit. Yippie! Mitt i sommaren blev jag gravid igen. Sprang halva Lidingöloppet i v 12 och kräkte 3 gånger! Men kom i mål på 2 timmar och 10 min!
    Jag säger kör! Vad är det värsta som kan hända? Jo, man kan skada sig, men man får vara lite smart och känna efter! Man kan ju alltid gå! Kör på säger jag!

  2. Anna skriver:

    Hej! Jag måste rekommendera appar som hjälper till att komma till löp-mål som man vill uppnå! Jag har använt dom i flera omgångar och dom funkar toppen! Kör hårt! Första appen är 10K och sen fortsätta med appen Half Marathon trainer: 21K Run‍♀️

  3. Sara skriver:

    Ser att flera skriver att du ska göra, för vad är det värsta som kan hända? Ja du får mer ont i din redan onda höft. Men är du beredd på det o allt vad det innebär så är det bara o köra. Inte meningen att vara elak men du ska hålla i många år och ibland måste man vara klok! Stor kram

    1. Anne skriver:

      Jag är äldre än många andra här. Jag håller med Sara. Det handlar inte om en engångsgrej det handlar om konsekvenserna för framtiden. Du har ju läkarkontakt ang höften då vet du nog vad som gäller. Att träna m Jessica är säkert bara bra träning för höften men den kanske tycker att det räcker så. Det är svårt att förstå i trettioårsåldern hur sliten kroppen kan vara vid 45. Jag gjorde det inte.. Använd sunt förnuft och må bra!

  4. Johanna skriver:

    När jag körde det loppet var det en slinga först på 3-4 km på Östermalm och sen två varv på Djurgården. Så jag hoppade av efter ett, och fick ett 1.2 km. Det är kanske inte det man siktar på men när jag inte hade tränat (mer än 3 gånger på ett halvår) var det ett bra alternativ för mig 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..