Ta dig ur en kris – 5 tips

Flera gånger i veckan får jag mail eller meddelanden från er som går igenom samma sak som jag har gjort.

En skilsmässa, ett uppbrott eller en separation. Antingen har ni valt det själva, eller så har er partner lämnat er. Hur som helst, ni är många som är mitt i det där tuffa. Det mörka och djupa och nu undrar alla samma sak – hur gör man för att komma ur krisen? Jag kan bara svara för mig själv såklart, men här kommer mina fem bästa tips.

1. Tillåt dig själv att gråta
Är du ledsen och helt knäckt? Det är okej! Jag tror inte på att trycka undan utan jag tror på att gråta ut. Jag tror på att tillåta sig själv att känna alla typer av känslor. Sorg, ilska och hat. Det är okej att känna att man hatar någon så mycket att man inte vet var man ska ta vägen. Att livet är orättvist. Men det är också okej att skratta, vara glad och glömma all skit för en stund. Jag tror inte att man varit glad i onödan. Få inte skuldkänslor om du ena timmen är glad och andra timmen gråten. För mig var livet så förra sommaren. Ett kaos av känslor.

Här (på ett jobbevent i Göteborg) var hela min själ och mitt hjärta i tusen bitar. Jag åt lugnande medicin och försökte ta en timme i taget. 

2. Ta hjälp av nära 
Ensam är stark sägs det. Det tror inte jag, det fungerade i alla fall inte på mig. Jag omgav mig med människor som gav mig kärlek, tröst och såg till att jag åt.

3. Sök profesionell hjälp
Om du känner att du fastnar i samma tankemönster och spår och du inte kommer vidare kan det vara dags att söka hjälp. Jag fick en remiss via psykakuten dit jag åkte påskhelgen då allt kraschade. Men det går att söka hjälp via olika appar som kry och mindoktor. Eller så vänder du dig till din vårdcentral. Jag gick till en psykolog tre gånger på min vårdcentral. Sen gick jag i KBT hos Sebastian i över ett halvår. Det bästa jag gjort! Han har fått mig att tänka på ett helt annat sätt, jag ser livet ljusare nu. Så har du möjlighet att testa KBT, gör det. Jag insåg att mina problem satt djupt inne och det behövdes fler samtal än jag trodde.

Bild från påskafton 2017, då jag visste att livet aldrig mer skulle bli vad det hade varit.

4. Älta, det är okej
Det är OKEJ att älta. Det är faktiskt okej att tycka synd om sig själv. Men det viktigaste tror jag är att man slutar i tid. För mig blev det bara så att jag nådde en punkt där jag kände ”Nu räcker det. Nu måste jag vända på det här”. Och så gjorde jag det. Det låter kanske lättare sagt än gjort, men jag var klar.

5. Ta dig ut i dagsljuset 
När man hamnar i en kris är det lätt hänt att man stänger in sig själv. Att man lägger sig i sängen, drar ner rullgardinen och stänger av. Det låter klyschigt, men det ÄR viktigt med rutiner. Det är viktigt att äta, att dricka och att komma ut när det är ljust ute. Alla mina milslånga promenader blev räddningen för mig och mitt psyke. Kilometer efter kilometer gick jag ute på Djurgården i Stockholm. Jag mådde som bäst när jag spelade musik (Kesha – Praying) om och om igen och gick. Bästa låten!

Hoppas några av mina tips kan hjälpa dig. Kommentera gärna om du vill lägga till dina bästa tips. Vad har hjälpt dig?

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..