Hur mår du i din depression?

Jag fick en fråga hur jag mår i min depression. Jag känner mig bättre, men inte bra, så jag ska försöka få en telefontid och öka dosen. Jag äter Sertralin en gång om dagen. Vi började smått och pratade om att man kunde öka om det behövdes. Men sånt där vill man ju inte göra själv, det måste man ju få hjälp med. Jag har tid för återbesök i mitten på december för att prata om mitt mående.

IMG_1475

En morgonrock som alla i familjen fick i julklapp året pappa köpte sommarhus i Torekov. Jag hittade min inne i garderoben, aldrig använd. Väldigt fluffig och skön. Men jag är mer en pyjamasperson. Jag gillar att sätta på mig pyjamas på morgonen (på helgen) när jag gör och äter frukost med barnen. Jag tycker att morgonrock ofta blir för varmt.

IMG_1478
Men åter till mitt mående. Jag tar en dag i taget, mer än så kan jag inte göra. Jag har bra dagar och sen har jag dåliga, precis som alla människor. Men jag känner mig inte riktigt lika låg längre. Jag kan ta mig för saker, som tvätt och städning. Förut kändes det övermäktigt att bara sätta igång en tvätt. Eller att plocka ur diskmaskinen. Jag känner en trötthet och tänker dagligen att jag ska träna. Men så kom halsflussen emellan. Och tröttheten av penicillinet. Så blir det som en ond cirkel. Jag är 100% säker på att min depp skulle bli till pepp om jag bara fick in träningsrutiner på riktigt.

Det skulle ha kommit upp en pod idag, men den uteblir tyvärr den här veckan. Nya tag nästa vecka, då blir det dessutom en poddinspelning med Nisse och Manne om alla håller sig friska på torsdag! 

  1. Stina skriver:

    Varför höja dosen på medicin om det är så enkelt att ”bota” en depp med träning?!

    1. För mig var det inte enkelt. Det handlar om många och långa depressioner. Jag kan inte skriva min hela historia i en kommentar. Lösningarna är olika för olika individer – det viktiga är att man tar hjälp/söker hjälp.

    1. Johanna skriver:

      Vid träning frigörs hormoner som hjälper till mot depression. Träning IHOP med läkemedel är jättebra, när man behöver det. 💓

  2. Jag tycker att du beskriver väldigt bra det där med att få igång en tvättmaskin. Man får kommentera sig själv, tvinga sig själv och kraften som går åt är otroligt stor.
    Jag hoppas så innerligt att du får den hjälp du behöver.
    För min del är samtal och litium + låg dos av antidepressiva vägen till ett ”lite normalt” liv.

  3. Tipsar om appen ”Vila dig i form” med yinyogainstruktör Magdalena Mecweld. Yinyoga är en lugn form av yoga där du ligger på en mjuk matta och bullar upp en massa kuddar och filtar omkring dig, samtidigt som du vilar i en position. Balanserar autonoma nervsystemet, hormonerna, mjukar upp bindväven och ger bättre cirkulation i kroppen. Väldigt avslappnande och ger också mer livsenergi, lugn, glädje och balans inom dig.
    Lycka till och var rädd om dig😊 Kram Pernilla❤️

Lämna ett svar till Pernilla Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..