PMS och terapi

Jag skriver inte om min PMS så mycket längre. Dels för att den blivit lindrigare sen jag började äta anti-deppmedicin. Och dels för att jag skrivit så mycket om den. Men nu känner jag verkligen att den är här. Jag känner direkt när den kommer smygande. Jag känner mig misslyckad, ledsen, gråtig. Och arg, sprakig och irriterad. Lättstött. Det är inte fel att känna, det måste man få göra. Men ibland önskar jag att jag var lite mer som ett rakt streck. Det är jobbigt att känna så mycket. Vissa tror nog att det bara går att stänga av. I wish! Jag pratade med min lillebror om det igår. Om att känna. Han är expert på att bara stänga av. Trycka undan. Jag kan inte det. Säkert på gott och ont.

PMS_lagergren
Jag har bestämt mig för att söka samtalshjälp igen. Jag gick i KBT förut och det hjälpte mig så mycket. Jag får panikångest då och då och jag behöver lära mig att ta mig igenom dessa. När jag får panikångest känns det som om jag inte får luft. Det sker alltid sent på kvällen. Jag har aldrig fått det på dagen.. tror jag. Inte vad jag kan minnas i alla fall. På måndag ska jag söka samtalshjälp igen och det känns så bra. Min spontana tanke när jag funderade på terapi igen var ”Hur ska jag hinna?”. Men mitt mående (både fysiskt och psykiskt) måste trots allt vara prio två. Barnen är alltid prio ett såklart. Men för att kunna vara den bästa mamman behöver jag också lägga tid på mig själv och mitt mående.

  1. Sandra skriver:

    Kan du inte skriva ett inlägg om eller berätta mer om hur det gått nu efter att du ätit antidepressiva ett tag? Hur länge hade du problem med instättningsymtom osv? Vore så tacksam för svar, det ger mig sån glädje att du delar med dig av dessa tunga ämne! Stor kram

  2. E skriver:

    Vill du berätta kort hur du fick hjälp och medicin? Jag skulle verkligen behöva det tror jag. Min pms skulle jag möjligen kunna leva med ensam men jag kan inte längre låta den gå ut över barnen

  3. Jennie skriver:

    Hej!
    Har du läst om HSP, Highly Sensitive Person? Vet inte om det kan vara nåt du känner igen dig i? Läser om det en del, vad gäller min son.
    Kram

  4. Frida skriver:

    Helt rätt att lägga tid på sitt psykiska mående. Jag har själv haft depression med panikångest, äter antidepp och har gått i samtalsterapi. Min psykolog sa en bra sak som jag bär med mig än idag ”du måste sätta på dig syrgasmasken själv först innan du kan hjälpa någon annan”. Denna meningen har jag med mig ofta. Jag kan inte vara den bästa mamman som jag vill vara om jag inte själv mår bra.

    Tycker det är så modigt och bra att du och andra offentliga personer pratar om psykisk ohälsa, tillsammans kan vi hjälpa varandra att minska stigmatiseringen kring det och förhoppningvis hjälpa andra runt omkring oss att våga söka hjälp!ö ❤️

  5. Sofie skriver:

    Jag känner så igen mig i det du skriver. För en del år sen slet jag också med panikångest, och som för dig gick det på att jag trodde jag inte kunde andas och det kom nästan alltid på kvällen.
    Ett par tips, som funkade för mig;
    1. Lägg dig inte för sent! För mig kom alltid ångesten när jag blev för trött, så jag försökte lägga mig till att sova innan det slog till och det hjälpte.
    Lägg märke till om ångesten kommer runt samma tid varje kväll, och lägg dig i god tid innan det.
    2. Har kvällsångesten kommit – ha sex! Då bryter du tankemönstret och får fokus på något helt annat och mycket trevligare😉
    3. Gråt. Inte håll det inne, släpp det ut.
    Och du som är duktig på att skriva, sätt ord på dina tankar och känslor!
    4. Inte gräv ned dig i känslan. Svåraste uppgiften men så viktig, att inte ”dyrka” ångesten.
    5. Finn ett mantra, jag brukade tänka ”det är inte farligt, det går över, man kan inte fastna i en panikångest attack”
    6. Acceptera att ångesten är där. Som om du ser på himlen att moln sakta drar förbi.

    Stor kram till dig❤️

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..