Dålig sak med att träna

Idag sprang jag Tjejmilen och ville lyfta detta på Instagram eftersom jag springer för Plan Sverige och #förhenne. Jag ville då lyfta det med ”en dålig sak med träning och en bra sak med träning”.

Jag gjorde ju i januari följande lista för att väga upp alla ”kom igång med träningen pga så himla mycket braaaaa saker”-inlägg.

5 dåliga saker med att träna

1. Man blir hungrig

Nej inte så att jag har något emot att bli hungrig. Att äta är lite av en favoritsyssla och är jag hungrig är det ännu trevligare att äta. MEN jag vill att det jag äter ska vara gott och det är ju liksom inte jippi-kul att fixa något gott alltid. Och framför allt inte så fort jag blir hungrig. Så detta är helt klart ett minus. Jag måste ju jobba också, kan inte stå och fixa grytor och nybakat bröd (rimlig nivå) dagarna i ända.

2. Man blir svettig

Man tränar och svetten hajar hur den ska göra för att sippra ut på en massa olika ställen. Och när den väl hittat en massa utgångar så använder den dessa mycket mer frekvent. Inte kul.

3. Finnarna

På grund av punkt 2 (antar jag? för jag har inte börjat med anabola (parentes i parentesen: än) ) så får jag småfinnar på ryggen. Där kan de väl hålla till visserligen, men jag tycker ändå att det är orättvist att jag ba: okej jag ska träna för det är bra för min kropp, min kropp tackar mig med knottrig hy. Och för den som ba: eh provat att duscha? Eh ja, det har jag provat en gång.

4. Duschtajmingen

På tal om punkten ovan (känner ni vilken extreeeemt bra röd tråd jag får i alla mina punkter?). Jag faller ur mitt duschmönster. Jag är en kvällsduchare, men om jag tränar morgon eller mitt på dagen så infaller dusch efter det och då är jag plötsligt lite småskitig när det är dags att krypa ner i sängen och det är ovant. Duscha igen då? tänker kanske någon nu. Ah visst, jag har ju INGET ANNAT FÖR MIG och kan absolut laga mat, träna och duscha fyrtioelva gånger om dagen. Säg det till det tomma kontot pga kunde inte jobb pga åt, tränade och duschade!!! (ska jag lägga till aggressivt beteende på listan? Är detta kopplat till träningen? Vissa hävdar motsatsen, men jag vet inte jag…)

Dessutom – håret. Antingen ska man tvätta det jätteofta, eller så ska man ha rent hår EN dag. Jätteirri!

5. Man blir trött

Det sägs att man får energi och blir pigg av att träna. Det kanske stämmer om man inte är periodare. Jag är periodare och blir därför trött. Sällan hinner jag träna så lång period att jag blir pigg av det. Känns faktiskt inte helt rättvist? Hur tänkte de när de bestämde att man var tvungen att pyssla med det regelbundet en längre period för att få tillbaka något? Vem kan man anmäla detta till? Det känns ju helt skevt!!

Men vad vet jag, jag är ju småbarnsförälder med dålig sömn i 5,5 år (men vem räknar?) bakom mig. Jag kanske ALDRIG MER kommer att uppleva den där mytomspunna känslan ”pigg” igen.

Och nu har jag alltså också gjort en illus på det hela:

Ps: den bra saken med att träna var alltså att man kan springa #förhenne och för flickors rätt till sin egen kropp! Heja Plan som jobbar så imponerande med detta!

  1. Jag hade precis kommit tillbaka till att kunna åka iväg och träna och tycka det är uppiggande. Ta långpromenader när man har en ledig dag och barnen 15,14 och 10 år gått till skolan. Men då får hag veta att det är visst dax att börja om igen. Så nu sitter jag här eller mest ligger faktiskt. Med en gravidmage i v.30 och bara längtar efter en långpromenad på 1 -2 timmar. Tyvärr säger foglossningarna nej till all motion som är av godo. Men snart så…..

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..