5 dåliga saker med träning

Det pratas ju alltid om allt som är så himla bra med att träna. Jag tycker att man alldeles för sällan snackar om baksidorna. Så jag tänkte göra det nu.

Förutom det helt uppenbara med att det kan vara astråkigt och att man kan få fruktansvärd träningsvärk så kommer här fler dåliga saker med träning:

1. Man blir hungrig
Nej inte så att jag har något emot att bli hungrig. Att äta är lite av en favoritsyssla och är jag hungrig är det ännu trevligare att äta. MEN jag vill att det jag äter ska vara gott och det är ju liksom inte jippi-kul att fixa något gott alltid. Och framför allt inte så fort jag blir hungrig. Så detta är helt klart ett minus. Jag måste ju jobba också, kan inte stå och fixa grytor och nybakat bröd (rimlig nivå) dagarna i ända.

2. Man blir svettig
Man tränar och svetten hajar hur den ska göra för att sippra ut på en massa olika ställen. Och när den väl hittat en massa utgångar så använder den dessa mycket mer frekvent. Inte kul.

3. Finnarna
På grund av punkt 2 (antar jag? för jag har inte börjat med anabola (parentes i parentesen: än) ) så får jag småfinnar på ryggen. Där kan de väl hålla till visserligen, men jag tycker ändå att det är orättvist att jag ba: okej jag ska träna för det är bra för min kropp, min kropp tackar mig med knottrig hy. Och för den som ba: eh provat att duscha? Eh ja, det har jag provat en gång.

4. Duschtajmingen
På tal om punkten ovan (känner ni vilken extreeeemt bra röd tråd jag får i alla mina punkter?). Jag faller ur mitt duschmönster. Jag är en kvällsduchare, men om jag tränar morgon eller mitt på dagen så infaller dusch efter det och då är jag plötsligt lite småskitig när det är dags att krypa ner i sängen och det är ovant. Duscha igen då? tänker kanske någon nu. Ah visst, jag har ju INGET ANNAT FÖR MIG och kan absolut laga mat, träna och duscha fyrtioelva gånger om dagen. Säg det till det tomma kontot pga kunde inte jobb pga åt, tränade och duschade!!! (ska jag lägga till aggressivt beteende på listan? Är detta kopplat till träningen? Vissa hävdar motsatsen, men jag vet inte jag…)
Dessutom – håret. Antingen ska man tvätta det jätteofta, eller så ska man ha rent hår EN dag. Jätteirri!

5. Man blir trött
Det sägs att man får energi och blir pigg av att träna. Det kanske stämmer om man inte är periodare. Jag är periodare och blir därför trött. Sällan hinner jag träna så lång period att jag blir pigg av det. Känns faktiskt inte helt rättvist? Hur tänkte de när de bestämde att man var tvungen att pyssla med det regelbundet en längre period för att få tillbaka något? Vem kan man anmäla detta till? Det känns ju helt skevt!!
Men vad vet jag, jag är ju småbarnsförälder med dålig sömn i 5,5 år (men vem räknar?) bakom mig. Jag kanske ALDRIG MER kommer att uppleva den där mytomspunna känslan ”pigg” igen.

Ja detta var väl topp 5 av de dåliga sakerna med träning. Har ni fler? Jag känner faktiskt att man behöver balansera flödet lite. För jisses vad det ska hyllas i januari aka nyårslöftestid aka gymkortstid aka #nyttårnyamöjligheter-tid.

  1. Duscha är väl ok- men att torka håret!! Min bästa vän och jag har alltid garvat åt ett råd vi läste någon gång på 90-talet”klipp en lättskött frisyr när du får barn”. Det rådet skrattar nu högt åt oss.

  2. Här kommer en 6e anledning. Det är förbannat tråkigt att träna! Lägga tid på det när man har 1000 andra saker att göra som är roligare.

  3. Vill göra ett litet påhäng på duschotajmingen (som verkligen känns igen, fetthåret deluxe dag 2 liksom), men det här med att när man väl kommer hem från Friskis eller liknande till en trött pappaledig pappa och uppspeedade barn som REDAN HAR duschat pga att få tiden mellan 17-19 att gå, ja då är det ju inte precis lätt att hitta tajmingen för att få duscha själv, än mindre äta. Sådär framåt 22.30 brukar man KANSKE ha möjlighet att ställa sig i duschen, då härligt pigg och till tonerna av ett sprakande babylarm som signalerar att det om 0,78 sekunder är dags för nästa amningsomgång… hmm, nu när jag skriver ner detta inser jag att det kanske ändå inte var en toppenidé att börja träna…

  4. Håller med. Slit inte ut kroppen i onödan. Och varför träna om din vardag i sig självt är som ett 24/7 långt träningspass. Träning är inte för alla, speciellt sån där fysisk träning. Sen finns det miljoner andra saker att träna på. Om man nu vill skryta med att det tränas :-)

  5. Håller med på samtliga punkter! Blir också ännu mer anti i dessa träningshetstider.. Jag är liksom mättad på träning bara genom å se alla bilder och läsa alla texter om träning. Förutom din då såklart, den va bara underhållande.

  6. Hahaha, hööög igenkänning på punkten gällande duschandet! Wtf liksom! Ska man t ex nu på vintertid duscha två gånger per dag när man tränar blir en ju så jäääkligt torr.. Och vem orkar duscha mer än en gång per dag. Och håret, det ska vi inte ens prata om. Går folk omkring med gammalt svett i hårbotten? Luktar det inte… Åååh, detta är helt klart en stor anledning till att jag inte tränar..!

  7. Duschotajningen är nog det som är värst för mig. Så drygt att anpassa ”duschschemat” när man ska träna. Mitt hår blir också så fruktansvärt torrt om det tvättas för ofta. Men om jag tränat ett svettigt pass så kan jag ju inte hoppa över att tvätta håret efteråt. Och inte hinner man boosta med hårinpackning heller när man får sin 5 minuter över dusch, mellan trots och syskonkärlek.

  8. Min kollega upplyste mig om att man inte förlänger livet med samma tid som man tränar. Dvs om man tränar för att leva längre så går man back iom träning. Bättre att satsa på att göra det msn tycker om direkt istället för att träna för att kunna göra det man tycker om senare.

  9. Ja, man missar ju också en massa värdefull soff-tid. Tid man kunde ha ägnat åt att äta choklad och se brittiska kriminalserier. Tänk på all oäten choklad, och alla avsnitt man missar.

  10. Haha, jag håller med om duschtajmingen, men två saker måste jag nästan dementera:

    Hyn må bli sämre allra först, men när man kört ett tag och svettats ut all skit blir hyn bättre än innan (tycker jag).
    Sen BLIR man trött av att träna, det tar nästan två, tre månader av regelbunden träning innan man får effekten att man blir piggare, innan dess dör man lite efter varje Gbg, så håll ut!

    Inga pekpinnar menade, bara min upplevelse och en tro att det blir bättre efter ett tag om man lyckas hålla i (INTE lätt som småbarnsmamma, inte minst med det jävla samvetet man har och alla baciller)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..