Inspirerande förhållande till mat och vegotips

På tal om gårdagens inlägg så lagar jag som sagt vegetariska rätter nu. Jag ber om ursäkt för det käcka jag nu kommer att säga men jag tycker om att planera veckans mat (förlåt!). Det var en av de saker som kändes mest pepp när jullov gick mer mot vardag – att få bestämma veckans meny (förlåt igen!).

För att kompensera denna käckhet så kan jag meddela att mina barns inställning till mina välplanerade och lagade rätter i 80% av fallen är denna:

Fast nu för tiden är de stora nog att i alla fall ibland istället säga: ”Det här var inte min favorit mamma”.

Hur som helst. Där jag hittar mest recept som blir favoriter är hos vegokäk. Hon har helt enkelt samma smak som jag!

Häromdagen skrev hon dessutom detta inlägg på Instagram och jag kände HURRA! Vad det behövs matkonton som handlar om god mat punkt slut.

Jag vill utrota dagens samhälles innebörd av ordet ”hälsa”. Sällan har väl ordets verkliga innebörd fyllts av så mycket exakt motsats som i just det ordet.

Så. Här kommer mina topp 3 favoriter från Vegokäk just nu (bilder snodda från vegokak.se)

1. SNABB VÅRPASTA MED EDAMAME, MYNTA OCH FETA

Den här gör vi ofta. I somras väldigt ofta, till vänner och familj. Så nu gör min syster, som bor i pastans land, också denna rätt ofta! Tack för detta recept Annie!

Här hittar ni receptet.

2. ONE PAN CHIPOTLERIS

Den här är snabb och god – allt man kan begära av en rätt! Den här har vi gjort ett par gånger och den kommer att vara ett stående inslag hos oss! (Bra att veta: Sist tog vi en halv burk chipotle och det var riktigt starkt för våra mesiga munnar. Så är ni också mesar, ta lite i taget)

Här hittar ni receptet.

3. SAFFRANSSALLAD MED GRANATÄPPLE

Den här ligger under julrecept men jag tycker man kan äta den året runt! Det kommer vi att göra! Gjorde den för första gången i fredags och längtar till nästa gång vi ska äta den. SÅ god! (Och snabb – som sagt, snabbt och gott är det bästa jag vet!)

Här hittar ni receptet.

  1. Ewa skriver:

    Jag skulle i princip svälta ihjäl utan fisk och skaldjur. Jag mår bäst utan carbs, träningen gör att jag behöver proteiner. Jag inser att det bara gäller mig själv. Men, som jag tror att du också har tagit upp någonstans, mycket nyanserat. Alla får äta precis vad de vill för mig, men jag har svårt att ta det besserwissriga, näsan-i-luften från vissa veganer: Jag är minsann vegan och jag är sååå duktig!

  2. Annika skriver:

    TACK för att du nyanserar allt prat om ”hälsa”. <3

  3. Simon skriver:

    Det är nästan så att jag hatar dig för att du faktiskt gillar att göra matplanering. Det är med marginal den största ångesten i mitt vardagsliv (vilket helt klart säger en del om mitt liv, men ändå). Barnen äter ju typ tre rätter så varje försök till innovation eller utveckling leder bara till gråt och bråk. Därtill ska man tillgodose övriga familjemedlemmars önskemål om variation, nyttghet etc. Och fort ska det gå. Hemskt är det.

    1. Hahaa jag förstår dig. Typ som när folk säger att de älskar att dammsuga…

  4. Jenny skriver:

    Kul med vegotips! Just det jag behöver bli bättre på att laga:)

    Sen angående nyttigt eller mindre nyttigt.. den som har lite vett i huvudet kan ju lätt göra om recepten tänker jag? Om man tycker det är för mycket kolhydrater eller fett eller vilket man inte vill ha så mkt av så kan man ju minska/ byta ut ingredienser. Gör det ofta själv om det är nåt jag tycker det är för mycket eller för lite av.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..