Hur ska man få folk att förstå?

Jag har läst lite olika inlägg i klimatfrågan senaste dagarna. Ena var Underbara Claras inlägg där hon känner hur klimatfrågan havererat i pekpinnar och anklaganden.

Det andra var Julia Mjörnstedt Karlstens instagraminlägg där hon berättar hur en följare för ett år sedan påpekat hur hennes familjs resa till Bali hade stor klimatpåverkan och hur det fick henne att tänka om. (Julia har också en blogg – här)

Båda mycket intressanta inlägg som jag tycker man ska läsa!

Julia tar upp instagramkontot @aningslosainfluencers som tagit på sig en uppgift att fråga influencers på resa hur de tänker kring sitt resande. Om de inte svarar så skärmdumpar de och lägger på sitt konto med info hur mycket utsläpp resan orsakat. Jag har också sett hur de taggar in samarbetspartners som influencerns jobbat med och frågar hur de ställer sig till detta.

Här känner jag att det kanske går lite långt. Det är uppenbart att personen (personerna?) brinner för klimatfrågan och verkligen vill förändra folks beteenden. Eller jag menar influencers beteeenden. Men är detta rätt väg?

Julia menar att man måste få bli ifrågasatt, man måste kunna ta det. Och där kan jag hålla med, att man kan svara på frågor. Kanske har man inte hunnit dit i sitt tänk, kanske har man planer på förändring, kanske tänker man inte alls och har ingen lust att göra det.

Ett svar och en eventuell diskussion kanske man kan tycka är okej att ha? För det måste ju vara syftet med kontot?

Men det här med att tagga in samarbetspartners…? Nu har jag inte friskat upp mitt minne – men jag tror jag minns rätt att någon av dessa utpekade influencers hade samarbetat med Suicide Zero och att de taggades in.

Här kan jag tycka att man är ute på svag is. Är det inte okej att lyfta viktiga frågor som självmord om man flyger? Har man liksom sabbat ALL sin moraliska trovärdighet om man satt sig på ett flygplan?

Vi MÅSTE fortsätta ha flera tankar i huvudet samtidigt! Vi kan tycka att flygresande är förskräckligt och att det måste diskuteras, men vi måste också fundera på vad som ger resultat. Är detta verkligen rätta vägen? Att försöka förstöra inkomstkällor för någon som flyger? Ska man hota folk till ”rätt” beteende? Var går då gränsen och vem ska hängas ut och vem kommer undan?

Sedan undrar jag vem som står bakom kontot. En snabb titt på kontot visar ingen info vem som står bakom. Är DET okej? Att som anonym ifrågasätta personer som är öppna med namn och halva sina liv? Borde man inte vara helt öppen och en inspirationskälla om man brinner så för klimatfrågan? För mig ringer det varningsklockor när någon/några går så hårt på andra men inte är öppna med vem de själva är.

Jag menar inte att man inte får ifrågasätta influencers, eller för den delen vem som helst. Det är bra! Så mycket jag lärt mig genom att följa/delta i diskussioner på sociala medier, både i mina och andras kanaler.

Men igen. Är det rätt väg? Är detta ett bra sätt? Jag är ytterst, yyyytterst tveksam.

Brinn gärna för frågor, ifrågasätt med syfte att diskutera och upplysa! Det är jättebra och en alldeles underbar sak med sociala medier! Tänk va? Vi kan diskutera i princip live med personen det berör direkt – i bästa fall, eller i alla fall få lämna en kommentar med ett hopp att göra en liten skillnad! Vilken möjlighet vi har! Till skillnad från förr när man fick skriva en insändare och hoppas komma med i lokala tidningen eller på text-tv…
Låt inte baksidorna med sociala medier ta över.
Fundera på om dina vägar är rätt vägar och om det kan finnas fler/andra sätt att nå fram!

Avslutar med citat från Underbara Claras inlägg som jag tyckte var mycket bra och träffande:

“Men att kräva att folk gör alla rätt för att få tycka något, omöjliggör ju allt engagemang.”

  1. Lisa skriver:

    Varför denna sjuka fixering vid vad just influencers gör och inte?

    För att de är ”förebilder”?

    Isåfall borde man granska folkvalda heltidspolitikers resande privat och i tjänsten istället. De har ett betydligt större ansvar att vara förebilder än vad alla dessa influencers har. Samma sak gäller högt uppsatta tjänstemän inom stat och kommun.

    Men idag kan ju tragiskt nog fler unga människor räkna upp tio influencers än tio heltidspolitiker så ur det perspektivet är det ju på ett om än väldigt sorgligt och imbecillt plan förståeligt att man fixerar sig vid vad just indluencers för.

    Att gapa ”det är på liv och död” tycker jag inte heller är någon ursäkt för detta hetsande mot influencers. Grundproblemet när det gäller klimathotet är ju globaliseringen, men var är massprotesterna mot att så många svenska och europeiska företag outsourcat sin tillverkning till Kina, världens absolut största klimatbov där övervägande del av produktionen sker med kolkraftverk?

    Jag har knappt sett några sådana protester alls sedan Attac-rörelsen var aktiv för 20 år sedan trots att det är här en enorm del av hela klimatproblematiken finns.

    Här vrålar knappast någon ”Det är på liv och död!”

    Det här handlar inte om att skylla ifrån sig klimatansvaret på andra länder, det handlar om saker Europa faktiskt kan göra som gör skillnad på allvar.

    Var är kraven på att EU-länderna ska gå ihop och ställa gemensamma importvillkor på Kina och på så sätt pressa dem att använda andra energikällor?

    Var är kraven på att de europeiska storföretagen ska sluta tänka så kortsiktigt och flytta hem sin produktion, vilket dessutom skulle ge betydligt bättre kvalitet på det som tillverkas och därmed motverka ”slit- och släng-mentaliteten”?

    Och om man nu prompt måste gå ned på individnivå, var är rörelsen som uppmanar till bojkott mot Kinatillverkade varor och istället försöker peka på de än så länge få men ändå existerande alternativ som finns?

  2. Sara skriver:

    Jag tyckte det blev svårt när Underbara Clara skulle slå ett slag för tågresande (ett betalt samarbete), men flög t o r till Italien/Schweiz för att göra den där tågresan. Dessutom när det kom frågor kring det här från läsare så uteblev svaren och själva flygresorna i det här mörkades in i det sista. Som stor influecer måste man kunna ta kritik och svara på den, i synnerhet om det handlar om ett hjärteämne som miljö i det här fallet. Att bli sur eller bara ducka bättrar inte på trovärdigheten precis.

    1. Jenny skriver:

      Jag var tvungen att kolla upp för jag mindes inte att hon flög, men hon tog upp lite i förbifarten att de flög en bit av sträckan.

      Det är ju intressant fråga om hon borde varit tydligare med att hon flög eller inte. När Elsa Billgren flög till Paris fick hon kritik. En del läsare tyckte inte hon borde flyga alls, andra tyckte att hon inte skulle skriva om resan för då uppmuntrar hon andra att flyga, ytterligare några tyckte att man borde ha varningstext (i likhet med varningstext på cigaretter) på flygreseinlägg. Å ena sidan kan man ju tycka att Clara får orättvis cred för att hon framstår som mer miljövänlig om man inte vet att hon flög en bit, å andra sidan inspireras läsarna att åka tåg hela vägen.

  3. Helena skriver:

    Jättesvårt det här! Skrev superlångt men raderade allt för det blev för flummigt :)

    Att kritisera någon utan att vara öppen med vem man är tycker jag inte är ok! Blir ju ingen bra diskussion utan bara ett påhopp!
    mottagaren kommer knappast lyssna.

    Alla influenser jobbar ju olika och deras resande dokumenteras ju öppet.
    Tycker man borde prata om de som reser i jobbet nästan veckovis. Är själv en sån som reser mkt med jobbet och där dras det in pga pengar, väldigt sällan pga miljön.
    Världen är ju inte svart eller vit och min uppfattning är att influensers resor från Sverige är relativt liten men får mycket skit i det stora hela liksom.
    Och ja, jag fattar att man måste börja någonstans men ja som sagt, svårt ämne. Finns ju många som skall tycka till 😊😉😘

    1. Håller med. Det skaver lite i mig också då influencers är en så pass tacksam grupp att ifrågasätta. Å ena sidan.
      Å andra sidan säger ju namnet att man ska inspireras av dem så kanske ställer det högre krav på dem än på andra?
      Jag vet inte.
      landar dock hela tiden i frågan: är detta rätt väg? Jag tror ju inte det. Men isf vilken är bästa vägen att nå fram till någon man vill förändra?

      1. Helena skriver:

        Du har ju rätt i att influensers är “lättare” att ställa krav på men om de skall inspirera oss så ”måste” de ju lägga ut material som just inspirerar oss. Om mottagarna börjar ställa krav på mindre flygning, mindre kött, annat mode (ja du fattar) så försvinner liksom deras inspiration och de blir innehåll som försöker pleasa alla.
        Inget fel med upplysningar och lättare kommentarer men kritiken blir oftast väldigt hård och det blir platt fall.
        Tror att man måste få ta till sig information i sin takt. Fast kanske inte allt. Ja hjälp så svårt detta är! Finns kanske inget rätt eller fel? Alla har ju sina egna hjärtefrågor 😘

  4. Ja jag tycker att det Julia gjort är bra. Influensers jobb är att inspirera. Precis som att kockars jobb är att laga mat. Hanterar kockar maten dåligt så blir folk sjuka och de får stå till svars.
    Att inspirera och uppmuntra till flygning tycker jag absolut ska ifrågasättas. Det är liksom kärnan i deras arbetsuppgifter. Och ja, du bör kunna svara på hur du tänker kring det flygande. Det är en fråga som alla bör ta sig en funderare kring.

    Det är 2019 och det är dags att inspirera på andra vis än genom flyg. Influensers är många gånger dem som går först med saker: ex. Nya kläder. De inspirerar andra att göra samma saker som dem – det är därför samarbetspartnersen köper deras röst. Så enkelt är det tycker jag.

    1. Vilket menar du att Julia gjort bra? Jag tycker också hon är jättebra, men jag förstår bara inte vad du menar här… att hon flyger mindre och reflekterar över sitt flygande? Jag är helt ense!

      Mitt funderande gällde ju inte Julia här… eller jag kanske bara inte fattar din kommentar?

  5. Åsa skriver:

    Nä, jag tycker inte att ändamålet alltid helgar medlen även om det är en superviktig fråga. Tror mer på en öppen, nyanserad debatt. Och på goda förebilder och exempel.

    Men visst var det lite (tragi)komiskt med reklamen som bryter av inlägget. Har inte klickat vidare men befarar att det inte är tågsemester som marknadsförs. Hur tänker Amelia kring det samarbetet?

    1. Ja jag tycker det är svårt. Jag kan fatta frustrationen när man inte får någon ”kontakt” med influencers. Men jag tänker ändå att det inte är helt rätt väg att nå fram… Men jag vet å andra sidan inte heller hur man skulle nå fram… SVÅRT!!

      Ang reklamen på bloggen: Var det en resereklam? Jag får upp annat.

      1. Åsa skriver:

        Ja, just det. Reklamen ändrar sig såklart. Nu är det flygresor.se när jag skrev igår var det de som hette fritidsresor förut tror jag.

Lämna ett svar till Helena Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..