Veckans mat

Typiskt beteende hos mig. Jag sätter en ribba ”nu ska jag publicera detta varje vecka!” Och då ba: varje vecka?! Det är för stora krav, jag klarar det inte!!!

Jisses. Jag har ju själv satt ”kraven”?

Ja ja. Men nu är jag där i alla fall. Med maten, som skulle bli stående inlägg och därför blev precis det motsatta.

Men VAD ska vi äta i veckan då? Jo detta:

Måndag: pasta med chili-cremefraiche, kalamataoliver och fetaost. (Nästan precis som receptet men jag körde tomatkross och creme fraiche utan smak och kryddade själv).

Tisdag: korv stroganoff på vegokorv. Jag gör bara korv, grädde, lökpulver, tomatpuré, buljong. Och ris. Och röd paprika och gurka på sidan av.

Jag använder Pärssons middagskorv som jag var så nöjd att ha hittat pga smakmässigt perfekt i stroganoff, men fick ändå lite skav när jag kolla innehåll och den inte innehåller nåt? Alltså typ bara vatten och äggvita och förtjockningsmedel liksom? Lite mer, men ändå ingen ”grundingrediens”. Hur tänker ni om det? Är jag överkänslig och varför måste jag egentligen ha en ”riktigt” ingrediens? Är det kött-tänket som styr eller…?

Onsdag: fisksoppa. Typ som denna fast med fänkål och också lax denna gång.

Torsdag: blomkålssoppa med smarrigt bröd!

Älta har blivit med brödbil! Varje torsdag kommer en foodtruck och säljer gott bröd! Jag tänker soppa och mackor varje torsdag!!!

Fredag: plocket som vanligt. Med sådana här tunnbrödssnittar!

Fick frågan från en kompis om hur jag får barnen att äta. Det får jag inte. Såhär ser det ut:

  1. Hej! Ang korven. Man kan ju jämföra näringsinnehåll mellan produkterna. Det tycker i alla fall jag säger mer om produkten än innehållsförteckningen.
    Den största skillnaden för näringsinnehållet mellan falukorv med kött och pärsons lakto-ovo variant verkar vara fetthalten som är större i köttprodukten. Det kan ju kompenseras genom att tex ha mer fett i såsen om man använder vegkorven.

    Har dock svårt att förstå vad som menas med riktigt ingrediens? Det som utgör störst andel av innehållet i produkten? Det som ger mest energi? Jag vet inte, men om vi kollar på korvarna så är det fettet som ger mest energi oavsett produkt. Om man kollar på alla näringsämnen för 100g kokt falukorv på livsmedelsverkets sökfunktion för näringsinnehåll, utgör den absolut största delen vatten för båda produkterna: 58,73g för kött resp 52,6g för veg. korv.

    Kopierade nedan från resp produkts hemsida. Kanske kan vara intressant om någon orkat läsa hela vägen hit.

    NÄRINGSVÄRDE PER 100G pärsons:
    Energi 759 kJ / 183 kcal
    Fett 16 g
    Varav mättat fett 1,8 g
    Kolhydrater 1,6 g
    Varav sockerarter 0,5 g
    Protein 8,2 g
    Salt 2,5 g

    Näringsdeklaration Icas falukorv:
    Energi (kcal) 260 kcal, Energi (kJ) 1100 kJ
    Fett 23 g
    Varav mättat fett 11 g
    Kolhydrater 4.50 g
    Varav socker 0.50 g
    Protein 8.80 g
    Salt 1.70 g

  2. Halloumi i stroganoffen annars, svingott! Mina barns favoritmat. Stek den innan den läggs ner så blir det godast. Brukar dessutom koka med lite röda linser i såsen och mixa den slät.

  3. Det jag spontant känner ang Pärssons middagskorv när jag läser innehållsförteckningen och ser att dom största ingredienserna är vatten och rapsolja, är att det känns som att äta typ, luft? Äggvita 8 % och sedan förtjockningsmedel och kryddor Var är så att säga ”maten” i det hela? Nu menar jag inte att det behöver vara kött för att det ska innehålla ”mat” men kanske lite mer än vatten, olja och lite äggvita.

    1. Ja men exakt min tanke. Sitter vi och äter förtjockningsmedel liksom? Så synd, för den är god. Men lite skumt känns det…

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..