Be partnern om knip!

Hoj hoj från Karlstad!

Mia och jag är på Barnmässan i Karlstad. Otroligt väl uppstyrt!

Idag kändes lite som genrep för Mia och mig eftersom det imorgon sägs komma mest besökare. Bra med mjukstart…

Det allra bästa med sådant här är att får höra sin egen röst i mikrofon. SKOJA. Det bästa är när folk efteråt kommer fram och pratar. Jag blir alltid så impad av Mia också. Hon är för tusan ett kvinnohälsa-Google! Folk frågar om det ena och det andra och Mia drar fram papper och penna, ritar upp och förklarar. Shit vad mycket som ryms i hennes hjärna! (Eller ”gärna” som jag först skrev vilket visar min kapacitet just nu …).

När vi stod och pratade med en person så kom vi in på det här med ”knip” och hur svårt det är att komma ihåg. Mia tipsade om en app som heter Tät där man kan sätta påminnelser. Men hon berättade också att hon lagt över ansvaret på Joseph, att han ska påminna henne om knip.

Det är ju en rätt bra grej. Att involvera partnern om man har en. Det är ju liksom något man gör tillsammans och är man som jag, lite duktig och stå ut-ig (ja det heter så) så kan man ibland glömma bort att informera partner om allt man går igenom. Jag har försökt vara bättre på det denna graviditet, tala om hur jag mår och hur det känns. Men kan nog bli bättre ändå.

Så ha inte dåligt samvete över missade knip, lägg det på din partner och låt hen ha det dåliga samvetet vid eventuellt slarv!!

Psst! Hur många av er knep när ni läste?

Kniptränar ni? Hur gör ni för att komma ihåg?

***

Tillägg! Om man kniptränar varje dag i säg 3-6 månader men inte märker någon skillnad så tyder det på att det kanske inte står rätt till bland musklerna och då ska man söka hjälp. Kan vara bra att veta! Man ska inte stå ut med läckage, vilket många gör alldeles för länge! Så ytterligare en anledning att knipträna är att veta om man faktiskt istället måste få hjälp via tex en operation.

(Läcka urin är normalt första tiden efter förlossning men Mia säger att efter några månader så är det fortfarande vanligt men inte längre ”normalt”. Jag som trodde det handlade om ett par år efter förlossning. Detta kräver ju dock att man har kniptränat… Mycket bra att veta!)

Här är lite länkar där Mia tar upp detta på lite mer proffsigt sätt:

Frågor om knipträning

Frågor och svar om inkontinens 1

Frågor och svar om inkontinens 2

Ansträngningsinkontinens

  1. Sandra skriver:

    Kejsarsnitt är nog standardprocedur i framtiden. :)

    Aldrig att jag föder vaginalt igen nu när jag äntligen, efter 3,5 år, knipit tillräckligt länge för att börja känna mig som before-barn. Kan nästan hoppa studsmatta igen till och med!

  2. Sara skriver:

    Kniptränar varje gång jag sitter i bilen. Nu görs det nästan automatiskt. Kroppen vet att bil är likamed knip!

  3. Anna skriver:

    Sen kommer jag och är party-poopern och skriver att det är väldigt många kvinnor som dessvärre går sönder när bebis föds vaginalt och inte kan knipa… Det är ett stort problem att både MVC, förlossning, gyn och en himlans massa böcker tjatar om kniiiip…när en inte har några muskler/väggar att knipa. Så, tycker du själv som kvinna att knipövningarna inte hjälper så kan det faktiskt vara så att det är för att du dessvärre gick sönder vid förlossningen. Sök då en kompenent gyn för det finns hjälp att få!

    1. Jättebra kommentar! Borde lagt till det! Ska göra det! Tack!

  4. Sara skriver:

    Där jag bor finns något som heter mammarehab (via ett gym) som jag gick. Var jättebra, fokus på knip och att förebygga skador efter förlossningen. Pratade mycket om kroppen efter graviditeten och förlossningen och så var det övningar som successivt skulle vänja kroppen att ”komma tillbaka”. Var jättebra tyckte jag, kommer gå igen om jag får fler barn.

  5. Jag använder appen Knipdags som jag också kan tipsa om!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..