Du ska helst jobba gratis!

Jag tillhör dem som börjar må kasst om jag följer personer där det blir fokus på utseende. Det kan vara supertydligt och då är det lätt att avfölja, men det kan också vara mer vagt. En skojigt träningskonto som ska vara alternativ till klassiska är kul en stund, tills jag börjar må dåligt över att jag inte ser ut som personen som har kontot.

Kakans blogg, fokus på hud, är inte mitt intresse men jag kikar ibland. Sedan sipprar det in – jag borde kanske ägna mig mer åt min hy?!

Jehupp. Dags att pausa flödet.

Var går gränsen mellan dessa personers ansvar och mitt eget? Vad får man göra och inte på sociala medier som mer eller mindre offentlig?

Läste Valeries text och därefter LDs där hon spann vidare på den. De är överens, feminister ska inte sälja grejer.

Men är det inte lite väl förenklat? En som kritiseras är Amie Bramme Sey. Hon har varit med i reklam för Volvo.

Men det var tydligen inte bra… för hon är feminist? Jag känner lite: va?

Låt oss ta det från influencer-sidan först. Vad ska Amie göra? Inte göra reklam? För att … hon är feminist? Säger hon att det är GIRL POWER att äga en Volvo? Nja, jag tycker inte det. För det första behövs hon – en svart kvinna – synas i dessa sammanhang. Så sällan de får representera den typen av reklam. Det GÖR skillnad!

Jaha men gött för Volvo då, att glida på en PK-våg! Nja, det kan såklart kännas sunkigt att använda feminist-vågen i sin marknadsföring… men vad är alternativet? Att fortsätta med samma trötta stereotyper? Inte heller så bra va?

Klart det är galenskap när stora klädkedjor trycker t-shirts med feministiska slagord och sedan röstar ner förslag om lön som går att leva på för sömmerskorna som syr upp dessa tshirts. Det är sjukt!! Kritisera dessa kedjor, sluta köp de kläderna, gör nåt som ger konsekvenser för FÖRETAGET.

Visst kan man haja till om en influencer gör reklam för nåt man inte backar, man kan upplysa och fråga, men VART ska du lägga det mesta av din energi i denna fråga tycker du? På influencern eller på företaget?

Återigen blir debatten snedvriden. Kakan har ett uppenbart intresse i hudvård. Ibland får hon betalt för att skriva om produkter som ingår i hennes intressebubbla – det ämne hon alltså är expert på. Men det ska hon inte göra, för hon är feminist.

Frågan är, ska Kakan sluta jobba med det hon verkar älska, eller ska hon sluta kalla sig feminist?

Ska Amie säga nej till att göra ett reklamjobb för Volvo eller sluta kalla sig feminist?

Ska den som kallar sig feminist öppet inte kunna skapa sig en plattform och göra sig en karriär?

Att säga: köp det här schampot för STARKA kvinnor, eller gör fillers i röven för det är kvinnors rättighet att ha fast rumpa (ps här är rabatt-kod) är något som bör ifrågasättas, stötas och blötas. Vad HAR den där fixade rumpan med kvinnokamp att göra?!

Men att förenkla det hela till: den som har en större plattform och kallar sig feminist ska inte uppmana till konsumtion blir väl ändå lite skevt?

Det skaver i mig att det är just personer som är stora på sociala medier som kritiseras, för det är ju där kvinnor är som störst. Bloggar och Instagram ska ständigt göras ner som oseriöst eller fjantigt. Hade män varit störst på sociala medier hade det setts som seriöst och tungt från start. Viktiga män skriver om sånt som de kan bäst och når ut till massorna. Ingen hade ifrågasatt om det var okej eller ej att få pengar för allt jobb som läggs ner. Klart de ska ha betalt för allt slit!

Och jo, man får kritisera kvinnor, men är det inte klassiskt så säg… Markerna där kvinnor tar så stor plats blir de som kritiseras först och mest. Har man dessutom mage att kalla sig feminist, eller engagera sig i politik eller kvinnors rättigheter, ja då ska man granskas EXTRA hårt! Tydligen.

  1. Loa skriver:

    Hej! Tack för ett bra inlägg och sorry att jag hoppar in såhär lite i efterhand.

    Jag håller med dig till viss del, men jag kan också känna att det inte är en mänsklig rättighet att tjäna pengar på reklam, och att det inte heller är oundvikligt. Är man bloggare eller ””””influencer”””” och livnär sig så så är det ju en reell verklighet, när personer som däremot håller på med väldigt mycket annat och framför allt ses som nyckelpersoner i viktiga samhällsfrågor börjar tjäna pengar på samarbeten på slentrian så skaver det lite.

    Man har självklart rätt att definiera sig själv och behöver inte alltid göra samma sak, och i Kakans fall så kan det kanske vara att hon har kommit på att hon vill göra någonting annat nu (som i princip vad jag kan se till 98% handlar om att skriva om hudvård och göra reklam) men att läsare (såsom jag) inte hänger med i svängarna? Detta var ju visserligen ett tag sen, men t.ex. detta inlägg hos Kakan fick jag lite klump i magen av när jag läste, eftersom hon blandar sina egna tankar och känslor i ett samarbete på ett sätt som gör så att jag som läsare känner mig manipulerad: https://kakan.elle.se/det-basta-av-manga-varldar-stabilt-tryggt-och-bra-pris/

    Å andra sidan är det jättelätt att döma andra, jag kanske hade gjort samma sak i deras situation, så det är ju inte en enkel fråga!

    1. Nej men jag hajar o håller ju med, det är inte oproblematiskt! Det är en ny form av reklam att förhålla sig till o jag märker ju också att jag blir tveksam till olika ”tips” och märkta eller icke märkta samarbeten.
      Jag var ju inte jättenyanserad i mitt inlägg här för jag blir provocerad av att sjukt bra personer lyfts som problematiska pga en uppenbar reklam. Det ständiga ifrågasättandet av kvinnor, krav att saker ska vara gratis och moraliskt vattentäta. Det är fasen omöjligt att göra rätt som kvinna. Och vad blir konsekvenserna av detta jagande? Att kvinnor tystnar. Jag tror verkligen det.
      Med det sagt, KLART vi ska diskutera influencers och nya former av reklam!

  2. Anna skriver:

    Råkade skriva hela mitt namn i kommentaren. Går det bra om du tar bort då? Men du har läst iaf 🙂

    1. Klistrar in den här, så den får vara kvar!

      ”Man är feminist genom handlingar och inte som titel. Alla kan säga att de är feminister.

      Klart man kan göra missar. Det gör vi alla.

      Men det är värdefullt med kritiken som kommer! Vi förväntas oss mer av de personer som är fantastiska/smarta/kloka.

      Pengar ger en form av makt.

      Det finns bloggare som väljer samarbeten utifrån värderingar, tex Clara Lindström, underbara Clara . Men hon skriver sen inlägg om vad som passar kvinnors kroppsform (”enligt henne själv” inte alls påverkad av omvärlden, he). Fuck. Ibland blir man trött.

      Inte lätt. Alltid bra med folk som lyfter blicken!

      Saknade dock minst ett manligt exempel i krönikan. Kvinnor får aldrig göra fel.”

  3. Anette skriver:

    Återigen så är det kvinnor som ifrågasätter andra kvinnor. Tycker att det du skriver är jättebra och nyanserat. Det ena utesluter ju inte det andra.

  4. Ewa skriver:

    Man kan vara feminin och inte feminist, feminist och inte feminin. Det är inte det saken gäller, det blir ett cirkelresonemang. Problemet är när ”influänsers” lägger ut inlägg med Åh, denna produkten gör mirakel, utan att skriva I samarbete med, trots kanske saftigt betalt. Då är man oärlig.

    1. ja då bryter man ju mot lagen. Där tror jag de ALLRA flesta är överens.
      Ang feminismen i detta så handlade ju artiklarna om att samarbeten var dåligt för feminismen, vilket jag tyckte var överdrivet.

      1. Ewa skriver:

        De som är -istiskt inriktade (gäller alla -ismer) ser ofta fel på hur andra gör. Ett öppet och ärligt samarbete är en win-win situation för bägge parter. De som inte gillar produkten behöver ju inte läsa eller köpa.

  5. Emma skriver:

    Jag tycker ändå att artikeln i Expressen pekar på något som skaver och något jag själv har funderat en hel del på. Jag tycker även att artikeln hade bra och sakliga argument om hur verkligheten för influencers ser ut. Jag håller delvis med om det du säger att man måste tjäna sitt levebröd, inte jobba gratis samt att storföretagen bör ta sitt ansvar men den lilla människan har också ett ansvar, sitt eget patos. Sedan är väl frågan, tjäna pengar på vaddå egentligen? Affiliatelänkar till konsumtion, samarbeten med företag man halvt känner för egentligen eller kvinnors olust till sig själva? Jag tycker det här är jätte svårt och jag förstår båda sidor men jag tycker ändå att det är komplext att vara feminist och en människorättskämpe med högt patos om hur världen ska vara samtidigt som man tjänar pengar med hjälp av kapitalismen/patriarkatet som har byggt sin förmögenhet på kvinnors dåliga självkänsla. Den lilla människan bidrar också med sitt strå hur världen ska vara, att göra samarbeten för att betala hyran blir ju liksom väldigt ego och ansvarslöst på något vis också. Att göra reklam för Volvo kanske inte kvalar in på listan över värsta grejen för en feminist, vem har egentligen råd att köpa en bli för flera hundra tusen kronor, jo, vita cis-män och då är det givetvis bra att andra som inte är vita cis-män gör reklam för just den produkten. Egentligen är det väl hela grejen med reklamsamarbeten, influencers, affiliatelinkar osv som jag reagerar över. Jag ser verkligen komplexiteten i det hela och jag hoppas att man kan ha en nyanserad debatt om det här utan att kasta sten för jag tycker verkligen att det är viktiga saker att diskutera.

    1. Jag tycker inte heller att den bara var fel utan hade många vettiga poänger. Amie och reklamen för Volvo kändes helt fel i sammanhanget. Kanske också pga det du skriver, målgruppen.
      Men också att man blandar ihop känslor man får när man ser en ”kompis” göra reklam med vad som är skadligt för feminism. Vi är ju utsatta för konsumtionshets hela tiden.

      Jag tror en stor del i det hela är bristen på transparens också, man tror att influencers badar i pengar och väljer och vrakar mellan samarbeten. För några få kanske det är så, men för de allra flesta tror jag det handlar om att få in pengar. Och de allra flesta är frilans med osäker framtid, det är svårt att vara superpetig då. Om du kan stoltsera med att aldrig göra samarbeten betyder det att du har pengar. Så enkelt är det!

      Sedan är det så klassiskt att moraliska frågorna kommer fram när det handlar om kvinnor. Hur många frågor får Gunde och Triumf om sin reklam och sina samarbeten?

      Jag vill såklart också ha en nyanserad debatt, jag FATTAR att det inte är helt bra att personer som ses som vänner plötsligt säger att det inte går att leva utan en viss ögonskugga eller smyger in lite bantningsprodukter. Kanske bör man prata om produkterna i första hand och huruvida det är moraliskt okej i andra hand?

      Mina barn berättar för mig att vi ska köpa ett visst tvättmedel för att det kan ta bort svåra fläckar. Eller att de vill ha en viss docka för den är PRECIS SOM EN LEVANDE BEBIS. Jag får förklara hur reklam funkar, vad man vill reklam och så vidare. Med snack och kritiskt tänkande kommer vi långt.

      Och en sak till: vill man kunna läsa bloggar, lyssna på poddar, följa stora profiler på insta och youtube så MÅSTE det ju komma in pengar någonstans ifrån. Så ser det ut! Ingen har råd att jobba gratis. Få VILL jobba gratis. Att stora influencers ska tvingas jobba två jobb för att ge följare fint material tycker jag inte är rättvist.

      OBS!! inser att jag är extremt partisk också, eftersom jag kört hela dubbla-jobb-grejen, gör samarbeten, använder mina soc-media till både enklare inlägg och stora frågor jag anser viktiga. Jag känner ju att jag har en publik jag är rädd om, men också som jag lätt tror kan hantera att jag gör samarbeten. Jag blir provocerad av att anklagas för dålig feminism för att jag har ett visst yrke när det finns SÅ många andra exv företag att peka på istället.

      OBS igen. Man ser också olika exempel. Jag tittar på Kakan och Amie, har svårt att se problemet. Någon annan som läser kanske ser andra personer som gör problematiska samarbeten och har barn som målgrupp, jag vet inte. Men jag fattar att det är komplext och stort och att man inte kan säga att det är det ena eller det andra. Så JA! Låt oss fortsätta diskutera och vrida o vända! <3

    1. Jenny skriver:

      Jag tyckte att Expressenartikeln hade viss poäng med att vänsterprofiler som väljer att samarbeta med företag som betalar orimligt låga löner och motverkar fackliga rättigheter känns fel. Men feminister måste ju inte vara vänster.

      Och om det är egoistiskt att göra reklaminlägg för att kunna leva är det inte egoistiskt av alla anställda att jobba för de här företagen i så fall? Vi tjänar ju (i princip) alla pengar genom kapitalismen antingen direkt eller indirekt i och med att det är det ekonomiska system vi har. Om vi kunde ha ett annat mer medmänskligt, miljövänligt system vore det ju mycket bättre men som du säger är det ju en väldigt komplex fråga. Personligen tror jag inte att det är influencers är så viktiga när det gäller att förändra systemet, men det kanske är för att jag har lätt för att ignorera reklam.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..