Boklördag: The print-only contract

För några veckor sedan kunde man i Dagens Nyheter läsa om författaren Hugh Howey som precis skulle lansera sin bok ”Ull” på svenska. Hugh Howeys historia är intressant då han startade på egen hand. ”Ull” var en gång en novell som han självpublicerade som e-bok på Amazon. (Det var också den enda bakgrund jag behövde för att omedelbart kasta mig över allt jag kunde hitta om hans historia på nätet.)

Lägg av med att slösa din glädjefyllda skrivtid på att jaga förlag och agenter

I likhet med Amanda Hocking, tyckte han att novellen skulle kunna göra bra mycket mer nytta för honom som självpublicerad e-bok, än skräpande i hans byrålåda. Jag minns att han i en av intervjuerna sa något i stil med att ”din bok kanske inte kan köpa dig ett nytt hus, men intäkterna kanske täcker din kabel-TV räkning”. Jag gillade hans positiva syn på att ta skrivandet och utgivningen i egna händer. Och så älskade jag att han också nämnde att om livet ska gå ut på att jaga agenter och förlag så försvinner liksom allt det roliga, d v s skrivtiden.

150 000 dollar/per månad

Ok, så Hugh Howey tog saken i egna händer och publicerade i juli 2011 den första novellen i berättelsen. Precis som Amanda Hocking la han sig på ett pris som var väldigt konsumentvänligt: 0,99 dollar.  Ull, en framtidsberättelse om folk som lever under jorden i en stor silo, fick snabbt försäljningsfart. (Sci-fi verkar vara en fantastiskt populär genre på Amazon.)  Howey såg potentialen och följde konceptet som John Locke och E L James redan insett var nyckeln till framgång: att snabbt släppa mer titlar. Hugh Howey skrev och publicerade ytterligare fyra delar i berättelsen. När januari 2012 kom hade han hela samlingen av noveller till salu på Amazon. Ryktet om hans berättelse hade spridit sig som en löpeld. Sommaren 2012 sålde Howey 20 000- 30 000 e-böcker per månad, motsvarande en inkomst på 150 000 dollar, och sa upp sig från sitt arbete.

Tackade nej till sex-siffriga förlagserbjudanden

Det tog inte lång tid för förlagen att nosa upp Howey. De erbjudanden som kom var inte blygsamma men Howey valde ändå att ha is i magen. Istället för att ta första bästa förlagserbjudande började han samarbeta med den litterära agenten Kristin Nelson. Hans mål var att behålla sina rättigheter till e-boken, som var det som tjänade hans leverne, och att skaffa sig a print-only contract. I efterhand har Howey sagt att han knappt trodde på att något förlag skulle nappa på en sådan deal men han kände att han i vilket fall, genom att ställa kravet, kanske skulle kunna börja rucka på förlagsvärldens vilja att mötas på halv vägen med en självpublicerad författare. Simon & Schuster tog dock chansen och Hugh Howey blev den förste författare att få ett sex-siffrigt förlagskontrakt för de tryckta rättigheterna. De digitala rättigheterna och den minst sagt trevliga månadsinkomsten från Amazon, behöll han själv. Orörd.

Howey trodde att förlagsvärlden skulle börja öppna sig för the print-only contract när ett större antal, kanske 20-30 framgångsrika indie-publishers lyckats. Att han faktiskt var den som skulle bli den som gick i täten för denna nya hybrid-utgivning, hade han inte ens vågat hoppas. I perioder frågade han också sig själv om han inte var helt klok när han tackade nej till sexsiffriga erbjudanden för de tryckta och digitala rättigheterna till hans bok.

Hoover tätt i hans fotspår

Efter honom har bl a Colleen Hoover också upprepat hans resa.  Hoovers erotic-romance böcker sålde, liksom Howeys bok, kalasbra som e-bok. Och varför ge upp en sådan månadsinkomst när förlagen väl fattat galoppen?

Emelie Schepp

Jag tycker om de här berättelserna. De ger den enskilde författaren styrka, inspiration och lite jäklar-anamma. Jag bara väntar på att få se den första svenska författaren som upprepar mönstret. Och i dagsläget finns faktiskt bara en enda kandidat. I alla fall vad jag vet om. Hennes namn är Emelie Schepp. Hennes egenutgivna e-bok ”Märkta för livet” har enligt uppgift på Bokus nu sålt i över 35 000 exemplar. I höst släpps den som tryckt bok av Wahlström & Widstrand. Huruvida Emelie har behållit de digitala rättigheterna eller inte, är för mig oklart.

En sak är dock helt klar, oavsett om man lyckats sälja sina egentugivna böcker, fortfarande när en dröm om att skriva eller kanske letat förlag i flera år: den som vågar tänka utanför ramarna och följer skrivglädjen har allt att vinna i dagens bokvärld.

Någon annan som också kickstartat sin skrivarglädje tack vare Howeys eller Schepps framgångar? Ni vet att jag alltid blir så glad över era tankar och funderingar så hör av er för sjutton! Alla tips och idéer som kan gynna skrivarälskande folk är guld värt.

Skriv på och tills nästa Boklördag igen!

Kram

Helena

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..