Boklördag. Kontraktskrivning

Sedan jag började följa olika skrivarbloggar (såsom t ex  Katarina Persson, Emmelie Hardenborg, Anneli Stålberg, Amanda Hellberg , Hanna Lans , Simona Ahrnstedt och Sofia Hallberg ) har jag alltid gottat mig lite extra när jag fått läsa om när det har blivit dags för kontraktsskrivning med bokförlag. Debutantbloggen, med ett gäng olika bokdebutanter per år, har varit en fröjd att få läsa för mig som törstat efter att få vara i samma situation.

Jag skriver på vad som helst!

Många gånger har jag hört debutanter säga något i stil med ”Det spelar nästan ingen roll vilket bokkontrakt jag får, jag är beredd att skriva på allt.” Detta är mycket intressant, lite särskilt om man ser på det hela från ett torrt, fyrkantigt, juridiskt perspektiv. Vad som händer när en debutant håller fram sina drömmar mot ett bokförlag är att man får ett förhållande som närmast kan beskrivas som kontrasten mellan den enskilde individen mot företaget. Ibland är företaget inte särskilt stort och ibland är det jättestort. Hur ska man egentligen förhålla sig när det gäller villkoren i bokkontraktet?

Detta är en väldigt känslig fråga. Man kan fråga vilken debutant som helst och de allra flesta (i alla fall de som fått vänta, skriva om och kämpa på för att bli antagna) skulle nog hålla med om att ”det är bättre att komma på banan” och att boken kommer ut än att pengar och kontraktsvillkor sätts i första rummet. Jag kände också så. Jag ville bara att boken skulle få komma ut. Men om det är någonting jag har lärt mig av mina år i juridikens tjänst så är det att eventuella problem alltid bör motas i grind innan de ställer till det. Syna och vänd och vrid därför alltid på villkoren som erbjuds dig.

Se kontraktet som ett förslag

Ett förlagsavtal är fullkomligt frivilligt att ingå och det råder också avtalsfrihet och därmed föreligger möjligheter till viss förhandling innan man skriver på. Att hålla en ödmjuk ton och ställa frågor, undra över innebörden av termer m m är, och bör inte vara, något konstigt. Trots allt upplåter en författare rättigheterna till sitt verk under ett antal år och då är det viktigt att de åren inte förpestas av att man förebrår sig själv för att inte ha satt ned foten om något inte känns bra. Man vill heller inte starta ett samarbete med en känsla av ”lite agg i kroppen” redan innan korrekturläsning kommit igång.

Förslag fram och tillbaka per mailMin förläggare, Eva Ahlkvist på EA Förlag, och jag bollade kontraktet mellan oss per mail ett antal gånger. Och jag är väldigt glad för att säga att vi alltid skrev något i stil med ”här kommer mina förslag” eller ”här kommer mina tankar gällande den här och den där klausulen”. Det var alltid en ödmjuk ton och det ska inte behöva vara något annat. Ett förlag och en författare möts bäst på detta sättet.

Och om båda verkligen vill samarbeta hittar man en väg. För det är ju just det man vill hitta som debutant, ett förlag som gillar manus så mycket att de är beredda att lyssna till författarens tankar och åsikter om avtalet.

Ibland kanske det verkligen är orimligt att ingå ett samarbete

OM man inte känner att man hittar en balans, att villkoren är för dåliga, tänk igen då. Vill man verkligen skriva under? Jag har tackat nej till erbjudanden om utvigning för att jag känt att den börda som förlaget velat lägga på mina axlar gällande marknadsföring och införsäljning, varken var något jag var säker på att jag kunde klara av att utföra och inte heller tyckte var rättvist att jag skulle göra, om förlaget sedan skulle dela vinsten med mig. Det har svidit flera gånger när jag har varit nära men inte lyckats. Men vissa villkor kunde jag bara inte gå med på. (Minns också att det inte alls behöver finnas något ont uppsåt hos förlaget bara för att de erbjuder dessa villkor, bara att de kanske inte kan erbjuda mer än så utifrån sina ekonomiska förutsättningar. ) Jag är också fast övertygad om att när ens magkänsla skriker ”nej” så ska man lyssna till den för något bättre väntar ofta runt hörnet.

Titta här för vägledning

En sida som är utmärkt att gå in och läsa på är Författarförbundets hemsida och länken till råd till debutanter. Där finns avtal att titta på som inspiration och vägledning och man kan även som debutant få gratis rådgivning gällande kontrakt. Jag läste en hel del där när jag gick igenom mitt avtal. På så sätt fick jag en uppfattning om vad Författarförbundet ansåg var rimliga villkor att skriva under på som debutant.

Tänk bara rent förnuftsmässigtMan behöver inte vara jurist för att kunna bedöma avtalet, faktiskt inte.

Försök istället tänka ett steg före. Vad händer om boken slår och du har skrivit under på att rättigheterna till boken har upplåtits i sin helhet, och du har missat orden ” på svenska”? Har ditt förlag då fått de utländska rättigheterna också? Vilka former av boken är aktuella? Ska du ha ett separat avtal för e-bok och streaming eller allt på ett bräde? Och om du sedan vill teckna avtal med en agent, vilka rättigheter kan då du erbjuda den agenten att sälja åt dig? Eller har förlaget en inhouse agentur? Tänk, tänk, tänk, som Nalle Puh hade sagt, och bolla gärna idéerna med make, kollega eller vän som har kloka tankar för att få in ytterligare perspektiv.

Från fiktion till företagare

Låter detta läskigt, obekvämt och så långt från de lugna, njutbara stunderna du hade framför din dator när du skrev ditt verk? Det är ingen fara, alla beslut är förenade med viss fram- och tillbaka-tänk och förr eller senare måste man bestämma sig. Bättre då att du verkligen satt dig in i avtalet än att du inte gjort det. Du är ju faktiskt på väg att bli en egenföretagare med en kreativ produkt, din bok, och då är det bara att kavla upp ärmarna i några timmar för att sedan kunna känna dig lugn!

Nymåne i Tvillingarnas tecken- en utmärkt dag för att skriva under!

Efter fyra vändor av ändringar, tillägg och funderingar fick jag i veckan som gick hem mitt kontrakt. Jag skrev under det på nymånen och skickade sedan tillbaka förlagets exemplar. Sedan flyttade en tillfredställelse in i bröstet och en glädje.

Nu väntar tankar kring bokomslag, PR, korrektur, planering med mera. Men också arbetet med synopsis för ”Astroboken”. Nästa boklördag fortsätter min berättelse om resan mot boksläppet i april/maj nästa år.

Ha en fortsatt härlig (skrivar-)lördag!

Kramar Helena