Energiåtgång, B12, Stress och Kortisol

Idag ska jag dela med mig av en personlig berättelse som jag hoppas kan hjälpa andra som haft eller har samma problem som jag hade. Det handlar om energiåtgång när det gäller att hantera stress och det handlar om B-vitaminer.

För många bollar i luften

När jag läste på juristlinjens sista år arbetade jag också extra på en advokatbyrå. Det var som någon slags tävling att få ett extrajobb på en byrå eller inom annan juridisk verksamhet när man läste utbildningen. Stressen på höga betyg var enorm, så till den grad att studenter ibland gömde kurslitteratur på biblioteket för att andra inte skulle komma åt den och därmed ge de snikna en fördel på tentor och examina.

Jag var aldrig någon stjärna vad gällde betygen. även om det fanns vissa ljusglimtar, men jag var likväl stressad för man är tvungen att klara tentorna för att få studielån och för att sedan hinna och orka med att arbeta på loven. Med tentor på upp till tusentals sidor av litteratur var man som student ibland helt utmattad. Hur studenter med barn och kanske ett företag att driva vid sidan om studierna klarar av det hela, är helt otroligt.

Känslan av att stressa fram, en bit över marken

Så jag sprang mellan kurser, tentor, föreläsningar och advokatbyrån. Sedan ungefär mitten av utbildningen började jag få en känsla av att jag på något sätt ”höll andan” . Ni vet den där känslan när man andas superlugnt och liksom känner hur man riktigt står eller sitter väl på marken? Precis den motsatta känslan hade jag: det var som om jag var så uppstressad att jag inte hade tid att ta mig ner till det där lugna tillståndet. Det här kan inte vara bra, minns jag att jag noterade då och då. Men ändå sprang jag på.

Hunger, hunger, trots dubbla middagar

Så började knasiga saker hända med kroppen. Jag minns att jag förstod att något måste vara helt fel när jag precis hade ätit en fiskgratäng och sedan insåg att kroppen betedde sig precis som om jag inte fått mat på flera dagar; händerna skakade, jag kallsvettades och huvudet snurrade. Jag kände mig svimfärdig. Enda räddningen var att äta mer. Först då lugnade sig saken.

”Långvarig stress alternativt svält

Jag tänkte till en början att jag kanske bara var ovanligt stressad och försökte ta det lugnt i några dagar. Men det blev inte bättre. Så jag gick till min husläkare. Denne fantastiske man, som tyvärr inte finns med oss längre, misstänkte B-vitaminbrist direkt. Jag fick ta prover och när svaren kom var det uppenbart att jag hade värden ”som motsvarade någon som levt under mycket hård stress alternativt svält i flera år”. Toppen. Verkligen.

Jag var snart 25 år men min kropp var lika trött som en hundraårings.

-Hur sjutton kunde det här hända? frågade jag.

-Stress, svarade min läkare lugnt. Det finns ett hormon som heter Kortisol. Vid tider av stark stress utsöndras mer av det hormonent i kroppen vilket ökar aptiten och man försätts i ett ständigt tillstånd av ”fly eller fightas”. Det tär på kroppen att vara stressad under lång tid och B-vitaminnivåerna kan då slukas så till den grad att man får en brist i kroppen. Så hade alltså skett.

Min läkare förklarade att utan B12 och B6, som jag hade brist på, så hade min kropp svårt att tillgodogöra sig maten. Att jag kunde äta och äta men ändå inte tillgodogöra mig energin stämde alltså helt överens med hur mina dagar kommit att se ut. När det var som allra värst hade jag dagliga svimningsattacker. Av hunger.

Jag fick vitamintabletter och folsyra för att hjälpa kroppen att ta upp B12 och B6.

B12 fungerar även en gång i månaden

Det tog mig cirka ett halvår att komma upp i okej värden igen men så fort min kropp har krånglat eller då något är galet, har det varit B-vitaminet som spökat igen. Enligt min läkare kommer jag alltid få tänka lite extra på att få i mig B-vitamin efter anemin. En annan sak som återkommer är att jag ibland kan få ont i en axel i samband med ägglossning. Tar jag värktabletter fungerar det inte. Men tar jag extra B12-vitamin, på min läkares inrådan, så försvinner värken.

Tur att läkaren förstod

Jag har träffat läkare efteråt och en del av dem har bara skakat på huvudet och sagt att ”det där har jag aldrig hört förut” när jag berättar den här historien. Jag inser att jag hade tur som hade en läkare som inte skakade på huvudet utan förstod vad det handlade om. Jag skriver det här inlägget för att kombinationen av mental utmattning, som te x finansiell oro, relationsproblem och/eller för mycket vardagsstress, kan sänka en på det här sätter under en längre tid. Personer som lider av t ex ångest och panikångest utkämpar riktiga krigsslag med sin kropp, ibland nästan dagligen. Att det inte skulle tära på kroppen på något sätt vore dumt att påstå. B-vitaminer kan då vara ett utmärkt komplement eller kanske t o m ett botemedel för att stärka kroppen och komma i balans igen.

Om du känner igen dig

Jag är ingen läkare och kan inte förklara alla processer som sker i kroppen men jag vet att kombinationen energiåtgång och västerländsk medicin, i form av extra vitaminintag, blev en vinnande lösning. Om du känner igen dig och vet att du stressat dig tokig och liksom inte fått ro i kroppen, ofta under flera års tid, fråga då din läkare om hur dina B-vitaminvärden ser ut. Det kanske kan göra en enorm skillnad. Självmedicinera dock inte utan be alltid en läkare om råd.

Jag tar numera B-vitamin i rent förebyggande syfte när jag har mycket att göra. Det känns bra och min brist har, 12 år senare, inte återkommit.

Någon som upplevt något liknande?

Jag önskar er alla en fortsatt härlig onsdag!

Stora kramar

Helena

  1. Hej den här texten är så otroligt lika min egen livssituation jag har haft med samma orsaker till stress etc så det kunde vara jag som har skrivit den.

    Det jag rå ut för i slutändan som gjorde mig oerhört sjuk kunde inte liknas med annat än kortisolbrist och då menar jag akut med symtom som Addisonkris på pricken.
    Det slog till som en blixt från klar himmel och jag har varit sjuk i ett par månader innan jag kom fram till att b vitaminbrist har samma symtom som kortisolbrist bara en annan orsak att kortisolet inte funkar. Jag har inte hunnit testa kortisol i skrivande stund, ska kollas om en vecka. Men nu är jag säker på att det handlar om b vitaminbrist då mitt leverne har sett ut som det gjort under en tid på minst 10 år totalt.

    Idag har jag kosttillskott som magnesium B vitamin och egentligen samtliga vitaminer och mineraler som finns.
    Jag har inte fått något problem på länge nu och Benen fungerar igen efter att ha varit nästan förlamade.
    Så fort jag missat att äta på första halvan av dagen så kommer det tillbaka pga energibrist och det kommer blixtsnabbt och jag hinner knappt ordna mat.

    Det du skriver om är det inte många som känner till skulle jag tro.

    Jag vill lägga till att det krävs magnesium för att ta hand om B vitamin och magnesiumbrist kan vara orsaken att man får brist på..B vitamin.

    Den rekommenderade doseringen på burken (1,4mg friggs) är fruktansvärt låg och tittar man på läkemedlet för anorexi och undernäring och alkoholism, tror den hette oralvita eller tvärtom vitaoral så innehåller den tex B1 med dosen 40mg och det tar man 3 ggr om dagen. Så en liten tablett från Ica kommer inte att fungera alls.
    Dessutom krävs det fett för att kroppen ska ta upp B vitamin. Tas det utan fett åker det bara ut. Samma sak vid magnesiumbrist.

    Tack för din text!

  2. Hej! Har ni tips på bästa b-vitaminen? Jag är sjukskriven för utmattningsdepression / depression och kan inte förstå att hur mkt jag än vilar så är jag bara trött. Tänkte därför test med B-vitamin och se om det hjälper. Orkar inte må så här längre.
    Kram Jeanette

  3. Hej Ajal!
    Ja det var en väldigt jobbig period när jag hade B-vitaminsbristen. Mitt bästa råd är att ta de vitaminer som din läkare skriver ut till dig. Jag känner inte till skillnad på preparat med cyanokobalamin som du nämner. Kanske kan du fråga din läkare om den saken. Om du inte har haft tur med en läkare, testa en annan!

    Jag köpte också mina vitaminer utomlands (i Spanien). Där var dosen lite högre vill jag minnas.

    Det tog ca ett år att hämta igen krafterna men jag måste äta extra B-vitamin jämnt annars kommer knas som brev på posten. Kan vara allt som rör skelett, hud och hår. Underliga smärtor i axeln kom regelbundet en gång i månaden och då sa min fantastiska läkare att jag skulle ta en extra dos så skulle det försvinna. Det gjorde jag och det fungerade. (Först hade jag dock sökt akut för smärtorna men ingen hittade något fel.)

    Ät nu dina B-vitaminer och sluta sedan inte med det när du mår bättre.

    Lycka till!

    Kram
    Helena

  4. Ajal skriver:

    Tack Helena för att du delar din historia. Surfar runt om B12 efter att fått B12-brist konstaterad. Det är otäcka symptom man får. Jag har haft på känn att b12-brist kan vara stress-relaterat men man vill inte riktigt att det ska vara så. Och inte har jag haft turen att träffa en så bra läkare. Jag har levt under stort stress under flera år, med utbildning, jobbsökande och allvarliga sjukdomar i familjen och jag själv, pluss gått i väggen. Det lättar att få ta del av andras berättelser och känna igen sig. Lite oro och ångest lägger sig, man får ett fokus och kan välja en väg att gå vidare på.

    Sen undrar jag om det är någon skillnad på de B12-vitaminer som innehåller cyanokobalamin och de som inte gör det? Även om det är väldigt små mängder så känns det bättre att ta utan cyanider, om man också är känslig.

  5. Bra skrivit, stress och kost är ett ämne värt att belysa. Mycket viktigt för välmåendet.
    Varma hälsningar
    Heléne
    heladu.eu

    1. Hej Heléne, tack för din kommentar. Jag ser att du verkligen är inriktad på just detta ämne. Kul!
      Kramar Helena

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..