The 4-hour work week

Med energiplaneten Mars i mitt/Lejonets/Lejonascendentens, tolfte, avslutande hus, under sommaren har jag rannsakat mig själv. Vilka projekt hinner jag med? Vilka är värda att prioritera framför andra och var lägger jag egentligen min tid?

Jag har plöjt boken The 4- hour work week och kan inte annat än konstatera att det är fullt möjligt att tänka mer strategiskt för att vinna tid. Enligt boken är korta deadlines, närmast omöjligt korta deadlines, bättre än för lång framförhållning. Det är en intressant tanke som jag vet fungerar. Happytown skrev jag i rekordfart. Man blir mer fokuserad när man vet att man har lite tid på sig.

För att få ihop mitt dagliga pussel har jag satt upp några nya, personliga riktlinjer och viktigast för mig är att inte lägga för mycket tid på sociala medier (Hej Jupiter i Jungfrun- detoxdags!), telefonsamtal som glider ut och blir långa telefonkonferenser samt att göra resarch och förberedelser alldeles för lång tid i förväg. På detta sätt räknar jag med att lyckas just med det som boktiteln lovar: att få en 4-timmars arbetsvecka.

Ny höst, nya projekt och nya vanor alltså!

Har ni också några sådana nya vanor inplanerade inför hösten 2015? Eller har ni också följt bokens råd och vunnit tid? Berätta gärna!

Kramar och glad tisdag till er alla!

Helena

  1. Mitt jobb styr jag helt själv och jag har det verkligen jättebra. Mitt fokus är min träning. Jag brottas med vilja och ork nu när hösten kommer men vill gärna träna 5-6 dagar i veckan eftersom jag vet hur bra jag mår (yoga, promenader, löpning, cykel, styrka, valfritt). Mitt löfte är att ge mig själv 20 minuter men effektiva minuter. Det behöver inte alltid ta så lång tid.

    1. Hej Fröken Vädur!
      Det låter som ett utmärkt löfte! Med 20 minuter kan man komma väldigt långt! Jag tar och anammar det jag också, gällande träningen! :-)
      Kram och tack för att du skrev!
      Helena

  2. Tora skriver:

    Jo, fast det är väl ändå förhållandevis få som kan påverka hur många timmar de kan/måste jobba, tänker t ex på alla de som arbetar inom vården, skola, affärer och andra serviceyrken. Men hade säkert kunna effektivisera vardagen något… Intressant om det går att applicera på vardagsliv också och inte bara arbete.

    1. Hej Tora!
      Jag håller med dig. men allt pappersarbete kan man kanske få ta med sig hem och på så sätt arbeta mer tidseffektivt. Känner faktiskt en kvinna som jobbar på akuten och som just fått göra på detta sätt. Hon säger att hon får jobbet gjort på en tredjedel av tiden och att hennes chef är mer än nöjd!
      Intressant att applicera på vardagsliv också, det blir mitt motto. Hur mycket tid kan man egentligen spara och hur mycket tid tror man att man arbetar med produktiva saker. Som egentligen är raka motsatsen.
      Kram
      Helena

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..