Resultat veckans utmaning

Projekt Inre styrka- sockerfritt efter maten i en vecka- hur gick det?

Jo, tack, det har gått bra. Jag hade ett litet bakslag bestående av attack av smågodis. Överblivet julgodis och en annan föll som en fura. Men, här gäller det att inte deppa ihop utan istället se allt onödigt socker jag undvikit under denna veckan:

Socker i te är borta

Pasta, potatis och ris har jag satt paus för

Kvällsätandet har jag hållit mig ifrån. Om jag blivit supersugen har jag tillåtit mig en bit mörk choklad (86%).

Jag har försökt öka på mängden grönt.

Största vinsten: Hy och hår mår mycket bättre. Att inte ha druckit kaffe, med allt vad det hade inneburit i socker och mjölk i mina kaffehinkar, har gjort mig väldigt gott.

Jag tror att all måttlighet är toppen och att man egentligen bör äta av allt som finns. I detta inledande skede känns det dock toppen att göra en rensning. Sen kommer jag naturligtvis att unna mig en kaffe latte då och då men nu när jag känner hur bra jag mår utan kaffe och socker/kolhydrater så undviker jag det ett tag till.

Om jag skulle misslyckas någon dag under veckan tänker jag bara tänka ”ok, vi tar det från början från och med den kommande minuten”. Man är ju bara människa. Så länge som jag överlag trappar ned på onödigheter är jag nöjd.

Summa summarum: Det blir en fortsättning. Ännu en veckas sockerfritt/icke-knaprande efter maten.

Min våg står på -1,5 kg nu.

Är det någon av er som hänger med på utmaningen?

Vi ska ha middag i helgen och det lär bli frestelser men jag känner mig rustad för att klara detta. Jag ska handla lite ost att knapra på. Allt i enlighet med tanken att hålla ett lågt GI. Ost/gräddsås är toppen för att dämpa sockersug. Inga berg av ost eller fett naturligtvis utan bara något för att ta udden av godissuget.

Nästa fredag, den 20 januari, summerar jag resultatet. Jag tror också att jag kommer vara mogen för ett ytterligare steg i det nya sunda livet då också. Någon som har något intressant tips som hjälper och detoxar kroppen?

Jag ser fram emot era kommentarer!

Ha en underbar helg!

Kramar

Helena

  1. M skriver:

    När jag fick cancerdiagnos bestämde jag mig för att sluta med socker. Det har inte varit helt lätt, men nu är jag i stort sett sockerfri.
    Jag är gillar inte dieter och jag är inget fan av LCHF och allt vad det heter. Alls.

    Jag är vegan så grönsaker och baljväxter är min vardag. Får jag sockersug tar jag en morot, torkad frukt eller gör i princip osockrade chokladbollar. Raw foodbollar skulle nog passa mig om jag orkade göra såna.

    Jag har snöat in på detox i form av tarmrening med örter. I början kan den vara riktigt tuff med en massa symtom som trötthet, värk etc, men när man kommer över den värsta puckeln så infinner sig ett välmående som man inte vill vara utan. Sockersuget dog direkt när jag började. Jag dricker gärna något detoxande te som innehåller maskrosrot och/eller nässla.

    Jag skulle ALDRIG klara att äta EN ruta mörk choklad. En ruta choklad = hela kakan, för mig.

  2. Eva skriver:

    Hej o kul att det går bra för dig.
    Dock passar inte lite kolhydrater alla, jag fick stora gallbesvär och orkeslöshet av dieten, för mig passar att äta kolhydrater och gå 1 timme per dag samt att sluta äta vid mättnadskänsla och inte fortsätta bara för att det är gott.

    Eva

  3. Hej Helena, igår morse när jag vaknade gungade allt och det kändes som blodtrycksfall även lite känningar dagen innan, åt då banan, två brödskivor och sen lite ris till middagen. Fick för mig att de var kroppens svar på att uteslutit kolhydrater, socker och alkohol.
    Eller var jag fullmåne galen?!
    Kändes bättre senare mot em och kvällen blev det ett glas vin, i måndags visade vågen -1kg.
    Märker STOR skillnad på hela kroppen utan sockret, både in & utsidan.
    Äter lite LCHF och sockersuget har gått toppen även tiden innan den ”kvinnliga” veckan.
    Tycker du har ett balanserat Sunt förnuft kring maten TACK de tar jag in❤️
    Jag bakar mycket Rawfood med Medjool dadlar såååå gott!
    Sen äter jag lite frukt också.

    Lycka Till (till oss alla) med våra inre förändringar.

  4. Annica skriver:

    Jag tycker du ör super duktig 👏🏻. Jag har gått på ditt spår också men unnar mig en svart kaffe efter lunchen varje dag. Startar dagen med mjukyoga, går ca 45 minuter 3 gånger i veckan. Ingen pasta, men ris och potatis äter jag lite av. Bröd äter jag bara till frukost en skiva socker fritt. Är taggad som bara den. Söt sug framför tv har jag bytt ut till att äta frukt. Trevlig Helg 😊

  5. Pia skriver:

    Ekologiska färska dadlar är toppen när man blir sötsugen. Så gott! Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..