Saker man bör göra för att peppa sig själv glad

Tips för när dagen inte blev som man tänkt sig

Ni vet när man har en ganska okej dag och så får man plötsligt ett samtal från en person, är med om en händelse som skakar om eller råkar springa in i ”fel” människa på gatan, och så är det som om hela himlen trillar ned?

Det händer oss alla, hela tiden. Tricket för att komma tillbaka till ett mer positivt läge är att stanna upp och tänka om.

En väninna berättade för mig att hon gått en hel eftermiddag och varit arg för en kommentar på Facebook. Som inte ens handlade om henne själv! Som resultat hade hon fräst åt en kollega och troligen varit hemskt otrevlig mot ett företag som hon bett ringa henne. I lagom tid till eftermiddagskaffet slog koffeinkicken helt fel och vid middagstid var hon så arg att hon var tvungen att ringa sin pojkvän och lufta läget. Sen ringde hon mig och berättade om sin ”underbara” dag.

Toppenvibbar eller hur?

För att komma ner i varv innan det blir helt galet brukar jag:

  1. Stanna upp och andas.
  2. Fokusera på exakt VAD det är som gör dig så upprörd. Varför irriterar det dig på att någon inte tycker som du/är irriterad eller stressad? Det har ju inget med ditt liv att göra? När man benar ut anledningarna till reaktionen brukar det vara lättast att förhindra att man fortsätter gå med dåligt humör.

Ibland kan det vara så att man får ett dåligt besked, exempelvis på jobbet, som gör att humöret sänks. Kanske dras ett arvode ner, man missar en deadline, får inte ett arbete man sökt eller känner sig styrd av en kollega. Ja, det är väldigt irriterande! Men ska det få förstöra resten av dagen?

Jag brukar se det som att man ska ta ett aktivt ansvar för att skydda sina glada vibbar. Livet är kort och varje dag ska man använda på bästa sätt. Genom att tänka i det stora perspektivet, brukar det vara lättare att släppa en sådan dålig dag på jobbet.

Vi minns sällan de där dåliga dagarna när vi tittar tillbaka. När vi befinner oss mitt i dem känns det övermäktigt. Kom ihåg att minnas att det som irriterar dig idag oftast inte spelar någon roll i morgon.

Och, minns att tänka på allt positivt du har som du är glad för. Tvinga dig att räkna upp sådant som du är glad för! Det vänder ditt humör markant.

Happy Day till er alla!

Kramar

Helena

 

  1. Skönt å läsa detta! Jag tillhör en v de som ofta får höra att du har väl ingen koll, gör du inget vettigt på dagarna…. till saken hör att jag vart sjukskriven för utmattningssyndrom i 2 år har arb tränat nu sen februari! Kämpat tillbaka med promenader, då kan nån säga jaha tränar vadå? Det syns inte haha ungefär, samma människor som säger detta! Kommer mixom kommentarer å det gör mig ledsen!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..