Veckans invägning

Alltså jag är så stolt över mig själv att jag spricker ihjäl! Imorse visade vågen -1,4 kg! ETT KOMMA FYRA KILO. Det är en helt otrolig siffra på en vecka. En kompis till mig kör också VV och hennes veckor har följt samma mönster som mina. Första veckan – mkt minus, andra veckan minus men inte lika mkt och sen tredje veckan – pangsiffror! Det är fantastiskt motiverande med så pass mycket minus. Totalt är det -4,6kg på tre veckor.

Dock har jag kommit på att jag lurar mig själv på ett sätt. Med VV får man ett visst antal propoints att äta per dag. Och om jag äter en liten middag så kan jag äta godis – varje kväll. Och det har jag gjort och vågen visar ändå minus, men målet är ju inte bara att gå ner i vikt utan att hitta en sund relation till mat. Då måste godiset bort i veckorna för jag är beroende av socker och jag vill inte vara det längre. Förra veckan låg mitt fokus på promenaderna. Min Fitbit är på lagning så jag vet inte hur många steg jag tagit men jag snittade på över timmen om dagen vilket känns grymt bra. Den här veckan kommer jag fortsätta gå mina promenader men mitt primära fokus kommer ligga på kvällarna och att inte äta godis. Jag ska till en början ersätta godiset med fruktsallad, men sen vill jag ändra mitt beteende. Jag måste kunna sitta framför tv:n utan att äta något, men jag ska ta ett steg i taget. Ny vecka – nya tag och jag är så peppad. Tack för alla fina komplinger om mitt lättsminkade face. Jag blir så in i helskotta glad av er! <3

FullSizeRender-6

  1. Karolin skriver:

    Bästa tipset är att gå och borsta tänderna innan man sätter sig i soffan. Då känns det inte lika gott med godis. Det funkade super för mig när jag gick skulle lägga om mina vanor, och nu tänkar jag sällan på godis på kvällen!

  2. Jag vill också gärna tugga på nåt på kvällen vid tvn. Brukar hjälpa att ta en kopp te med honung. Min favvis är Yogi-teet Roibos 🙂

  3. Sara skriver:

    Hej!
    Stort grattis till din viktnedgång! Du är verkligen duktig! Kan du inte skriva lite grann om vad du äter – tex hur kan en matdag se när du äter propoints? Hur klarar du dig ifrån att inte fuska på helgerna? Jag har också försökt med VV men jag har ofta svårt att hålla mig inom den tillåtna mängden och sedan går det betydligt sämre på helgerna… Men du har verkligen inspirerat mig att försöka igen! Tack för en ärlig och öppen blogg! 🙂

    1. Hej Sara,

      Tack så mkt! Det kan jag absolut göra. 🙂 Kan skriva ett helt inlägg om hur en vanlig dag ser ut. Jag sparar hela min veckobonus till helgen vilket gör att jag inte ”behöver” fuska eller spåra ur. Ett tips är att äta lite av varje om man gillar chips/godis. I helgen åt jag tex en halv tårtbit, en moccaruta, 1 dl chips, 3 dl ostbågar och lösgodis och allt rymdes i min veckobunus. 🙂 Kram!

  4. Karin skriver:

    Jag gick till en PT/kostrådgivare för länge sen och han just det att VV lär inte ut vad som är en bra och hållbar livsstil. Man lär sig räkna points vilket gör att dom flesta går tillbaka till gamla vanor sen och går upp igen. Jag tycker att man ska göra det som funkar men om man bara lär sig lite riktlinjer också så blir det mkt lättare i längden.
    Tycker du tänker helt rätt att sockerberoendet måste bort. Det tar bara 4 veckor att bryta mönster och sen är sockerfritt den nya ”vanliga”. Själva beroendet går över på 3-4 dagar men sen ska ju huvudet hänga med… När du väl är ”ren” kommer du inte ens bli frestad. Man känner sig så mkt fräschare att man inte vill stoppa i sig godis.
    Rekommenderar boken Eat raw av Kristina Andersson. Hon är jättebra och vettig. Lycka till!! Kram

  5. Malin skriver:

    Mitt tips för att inte äta godis på kvällarna är att hälla upp en Ashet kopp te! Supergott och det tar tid att dricka för det är så varmt 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..