Imorgon startar vi ett nytt kostprojekt

Jag och Ibbe ska vara med i ett reportage tillsammans som i stora drag går ut på att vi skippar socker i kosten i en hel månad. Jag tänkte först att det innebär att vi inte ska äta godis/bullar/kakor/läsk. Det var lite mer omfattande än så och vi kommer att utesluta även kolhydrater ur kosten så som potatis, ris, pasta och bröd. Det förstnämda, ”bara” det vita sockret hade nog inte varit så jobbigt eller en stor omställning. Jag hade nyss 12 sockerfria dagar och det gick hur bra som helst.

Det som ska bli mest intressant med det här kostprojektet är att utvärdera våra värden. Imorgon bitti ska jag iväg och ta ett blodprov som ska analyseras och ta fram mängder av värden. Jag ser fram emot att se hur kroppen påverkas av kosten svart på vitt. Att jag mår bättre när jag äter bättre vet jag ju redan. Men nu får vi tydliga siffror på det.

En av de större utmaningarna i det här blir att inte äta frukt. Jag äter väldigt mycket frukt i dagsläget och har alltid en banan eller två i väskan. Jag får helt enkelt ersätta bananerna med morötter! Under den här tiden ska jag helt pausa mina invägningar och bara fokusera på hur jag mår.

ibbe_2
Det känns bra att vi gör det här tillsammans.
traning_lagergren
Jag ska passa på att komma in i träningsrutiner igen också. Det blir inget avancerat utan jag ska satsa på promenader. Det blev ingen mil innan oktober blev november, men det blir garanterat en mil innan november är december.

  1. Men uh, kan vi snälla sluta sprida myten om att all form av kolhydrater är dåliga? Det finns långsamma vs. snabba kolhydrater. Vitt bröd tex. är inte speciellt bra för kroppen men långsamma, naturliga livsmedel som ris potatis osv är i ren form INTE DÅLIGT eller får dig att gå upp i vikt. Kolhydrater behöver hjärnan och kroppen för att fungera optimalt och tänka väl. Frukt innehåller fruktos, sant, men det är INTE SAMMA SAK som socker. Frukt är naturliga livsmedel som ger dig energi och framförallt vitaminer. Så länge du inte äter 35 bananer om dagen är det inte ett problem. Så kan vi snälla sluta sprida myter som inte kommer vara bra för oss?

  2. Oh well. Nu blir jag lite tokig så jag ska nog inte säga något alls….

    Eller jo. Potatis är ett av de bästa livsmedlen vi har, sett till mättnad versus kaloriintag, om man nu räknar kalorier.

    Varför göra allt på en gång och krångla till? Ta bort det som är extra, som inte är mat! Öka daglig motion. Sen, finjustera. Du vrider som på alla rattar samtidigt och det blir så mycket projekt och så lite LIV på det sättet, som inte direkt är hållbart långsiktigt. Åh! Blir liksom ledsen.

    Men jag fattar och ser att du är peppad så jag önskar lycka till. Jag hejar på dig, det vet du hoppas Jag!!! Kram!

  3. Oh well. Nu blir jag lite tokig så jag ska nog inte säga något alls….

    Eller jo. Potatis är ett av de bästa livsmedlen vi har, sett till mättnad versus kaloriintag, om man nu räknar kalorier.

    Varför göra allt på en gång och krångla till? Ta bort det som är extra, som inte är mat! Öka daglig motion. Sen, finjustera. Du vrider som på alla rattar samtidigt och det blir så mycket projekt och så lite LIV på det sättet, som inte direkt är hållbart långsiktigt. Åh! Blir liksom ledsen.

  4. Lina skriver:

    Så spännande! Smart att göra det tillsammans för det kan nog bli jobbigt om man är den enda i familjen som gör ett sånt projekt 🙂 Får ni använda sötningsmedel som stevia? Det underlättade för mig när jag körde två veckor sockerfritt. Men jag har också hört att man bara lurar kroppen som då inte vänjer sig av vid sötsuget så är nog bäst utan… Lycka till! 🙂

    1. Ja superskönt att vi gör det tillsammans! Jag tror inte det är så strikt med sötningsmedel, men jag ska passa på att sluta med cola zero också. Jag gillar inte att jag är beroende av det, och det är nog precis som du skriver. Att sötsuget inte riktigt försvinner om man stimulerar det med sötningsmedel. 🙂 Kram J

  5. J skriver:

    Hej! Vad spännande! Tänkte bara tipsa om att det finns massa bra och rolig träning på Youtube! Jag söker på Cardio fitness och där är massa olika, enkla och roliga 30 minuters program! Jag väljer olika varje dag och varierar mellan cardio fitness/-dance/-fight osv 🙂 super kul! (även om jag inte har nån koordination och hoppar in i bord, tv bänk, dörrkarmar etc)

    1. Hahaha jag kan se mig själv hoppa in i dörrkarmar och tv-bänkar. Haha! Tack för grymt tips! 🙂 Kram J

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..