Min största fysiska utmaning i livet

Utöver en förlossning, som är oerhört fysiskt och psykiskt påfrestande (iaf för mig) så har jag nu anmält mig till mitt livs största utmaning. Jag kände efter sommaren att jag behöver och vill ha en utmaning och ett ordentligt satt mål. En av mina mål med att bli av med mina extrakilon är som ni redan vet att jag vill bli gravid igen, och inte gå in i en ny graviditet med en övervikt. Nu har jag en plan.

Den 21 april är det dags för mig att springa mitt första halvmarathon. Det är alltså 21 kilometer. 2, 1 mil. Det låter inte kortare hur jag än uttrycker mig. Det är liksom TVÅ KOMMA EN MIL. Galet! Som längst har jag sprungit 5 km. Jag ser det som världens roligaste och kanske tuffaste utmaning. Jag har människor i min närhet som tvivlar på mig och mitt högt uppsatta mål. Jag tvivlar inte en sekund på att jag klarar det. Den som tvivlar har inte förstått mitt pannben och min järnvilja. Jag är en maskin när jag måste – och vill.

Jag ska be om hjälp med ett upplägg hur man gör för att träna inför den här typen av lopp. Det är inte bara snöra på sig skorna och springa. Det krävs planering och långsiktig träning. Jag ser fram emot det här. Träningen inför mitt halvmarathon kommer att starta direkt efter nyår. Någon som vill haka på den 21 april? Det blir jag och en kompis Emelie som springer. Hon har hela marathon bakom sig så det känns tryggt.

spring_1
Här är från förra sommaren när jag och Angelica åkte upp till ett motionsspår och sprang 5 km. 

  1. Maria skriver:

    Fan vad kul, Jessica! Ser fram emot att följa din väg till halvmaran, den går jämsides med min då jag ska springa Göteborgsvarvet i maj. Har gjort det ett gång tidigare och kan garantera att det är en så jäkla häftig upplevelse. I min uppväxt var jag konstant rund och otränad och det kändes grymt att få genomföra en halvmara för mitt gamla jag. 🙂

  2. Johanna skriver:

    Va roligt! Jag har också kört, men jag hade tränat för lite och orkade bara halva (första varvet, ca 12 km). Men ruggigt nöjd ändå med mitt halva lopp. Bra arrangemang och fin bana. Och så tycker jag att det är extra kul med tjejlopp

  3. Linn skriver:

    Kul utmaning, heja dig!!!
    Tips är att börja redan nu med styrketräning för att skydda leder, ligament mm för den rejäla belastning det innebär att springa istället för att gå. Då minskar du risken att planen fallerar pga överbelastning/skador.
    Heja heja!!!

  4. Sofie skriver:

    Just ja – och löpning är verkligen rolig träning, och när jag började springa för 2,5 år sedan efter mitt andra barn tänkte jag ”äntligen har jag hittat en träningsform som passar mig” – dock går man inte ner i vikt av att springa men konditionen blir däremot kanon!! men med rätt kost och styrkeövningar så kommer kroppen bara reagera positivt, det gjorde min! Lycka till och ge pepp och tips på din väg!!✨

  5. Sofie skriver:

    Detta kommer du garanterat att fixa – bara du bestämmer dig och går all in!!✨
    Jag har sprungit tjejmilen två gånger och när jag sprang den i september i år och då hade jag inte sprungit en mil sedan tjejmilen året innan + att jag som längst sprungit 2,5 km första 5 gick bra – sedan var det pannbenet for the win- och jävlar i mig va envis man är!! KÄNSLAN när man sprungit hela vägen och kommer i mål är euforisk!!!! hejjar på dig!!!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..